Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde man velge/hva ligger i "Serviceavtale" ved bestilling av bil?

Startet av kodax, onsdag 06. februar 2019, klokken 18:43

« forrige - neste »

kodax

I konfiguratoren så kan man velge mellom ulike "Serviceavtaler": 3 eller 4 år, og X antall kilometer.
Hva menes egentlig med dette? Får man en årlig sjekk, alternativt en sjekk pr 15K km avhengig av hva som inntreffer først?

Videre står det "Fordelen med en Serviceavtale er at kostnadene deles opp i faste avdrag fordelt på hele perioden, noe som gir en trygghet og forutsigbarhet med tanke på diverse servicekostnader."
Er ikke prisen som oppgis det man betaler for hele perioden når man kjøper bilen? Er summen som oppgis noe man skal betale årlig?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

TommyS

Du kan velge å betale serviceavtale kvartalsvis, dersom du selger bilen kan ny kjøper velge om han vil fortsette på avtalen.

kodax

Jeg skjønner ikke dette helt:)
Hvis jeg huker av for "Service 3 år og 60 000 km - med erstatningsbil 15 000 NOK", så er altså ikke det summen jeg betaler ved kjøp, men noe som fordeles over 3 år med 4 innbetalinger hvert år, dvs 1250,- i kvartalet?
I så fall er det jo merkelig at det legges til i totalsummen i konfiguratoren..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

TommyS

Du kan velge å betale alt ved kjøp av bil, dette er noe forhandleren hjelper deg med.

Crown

Har aldri skjønt det med serviceavtale på en bil med garanti. I mitt hode er det for de som ikke har styring på sin egen økonomi nok til å ta en større utgift hver gang det er service, istedet for å dele det opp i månedlige avdrag, evt om man kan ta det med i lånet. For det er jo ikke noe i veien for å sette av de pengene for seg selv inn på en egen konto... deler som ikke er servicedeler må jo gå på garanti innenfor garantiperioden.

På f.eks. Hyundai Ioniq kostet tre års serviceavtale 10.000 eller så, men servicene kommer til å komme på langt under det når de er betalt separat. Jeg skjønner ikke greien, kan noen forklare grunnen til å inngå serviceavtale utenom å få hjelp til å skjøtte egen økonomi?

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

TommyS

En god grunn kan vel være at du får en rabatt og sparer penger, men det avhenger av hvor langt du kjører i forhold til avtalen du har. Dersom du kjører mindre kan du tape på det.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA