Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sidekollisjonsputer bak og barn - økt risiko?

Startet av Carkub, tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:34

« forrige - neste »

Carkub

Vi har bestilt bil med vinterpakka og tenkte ikke så mye over at den inneholder sidekollisjonsputer (airbag) bak.

I dag var vi på førstehjelpskurs der det ble poengtert at airbags og barn ikke går godt overens, og kursholderen frarådet sideairbags om man hadde valget dersom man hadde barn. Ikke pga baby-stoler (de påvirkes ikke), men pga noe større barn som kan sovne inntil bildør/vindu.

Dette gjorde at vi gjorde noen søk, og fant ut at det er litt diskusjon om side airbag i baksetet er en ulempe for barn. Deretter leste jeg i intruksjonsboka, og da ble vi enda mer usikker. Jeg fikk ikke lagt inn bilde fra den norske instruksjonsboka, så la ved et bilde engelsk instruksjonsbok fra tilsvarende Audi-system.

Noen andre som har gjort seg noen tanker om dette? Mulig vi må ta en telefon og spørre om det er mulig å ta ut sideairbags bak før vår bil går i produksjonen..

Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

jorgror

Du lister opp farer ved sideairbag hvis personen ikke sitter riktig.

Du nevner ikke den økte sikkerheten med airbag hvis personen sitter riktig.

Her må det gjøres en helhetsvurdering som verken jeg eller deg er i stand til. Jeg vil likevel tro at de som har designet airbagene har valgt å legge inn sideairbag fordi det totalt sett gir færrest skader.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Carkub

Jeg tror du har rett i at det totalt sett gir færrest skader - men om baksetene nesten utelukkende vil bli brukt av barn, kan nok svaret være annerledes.

Uansett er fruen fast bestemt på at vi må forsøke å fjerne disse fra tilvalgene. Kursholderen i førstehjelp/bilsikring kom med en overbevisende regle om at airbags var dårlig for barn nesten uansett, og kunne man skru av eller velge bort slike tilvalg var det å anbefale.

Vet ikke hva jeg skal tro, men «50% av oss» har bestemt seg  :laugh:
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019


Carkub

Sitat fra: lhosar på tirsdag 05. februar 2019, klokken 23:25
https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/barnesete-og-airbag/
Fra trygg trafikk: Sideairbager er ikke farlige for barn som sitter riktig sikret. Men verken barn eller voksne bør lene hodet mot døren hvis det er sideairbager der.

Bekrefter egentlig bekymringen til min bedre halvdel. Jeg får se om det går å argumentere med at man kan velg barnestol/sete som hindrer hodet/kroppen i å komme på siden av døren/setet der airbagen er.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

lhosar

Så lenge barnet sitter i sete med rygg burde vel ikke dette være noe problem? Jeg mener at BeSafe setet vi har er opp til 150cm faktisk.

trd-73

Enig, og har de blitt for stor til beltestol med rygg, så er de vel gamle nok til å skjønne at de ikke kan legge hodet inntil døra om de får det f

lhosar

Fra en FAQ på BeSafe sine sider:

Det er kun front-kollisjonsputene som er farlige for bilbarnestoler, siden de blåses opp inn i passasjerdelen i bilen. Alle typer sidekollisjonsputer og kollisjonsgardiner hindres fra å trenge inn i passasjerrommet i bilen, og påvirker dermed ikke bilbarnestolen på noen negativ måte. Derfor skal de forbli aktiverte.

Gitzern

Høres ut som en grei deal at du får bestemme hvilken bil, mens kona får bestemme om det skal være airbag bak. Jeg måtte ut med 60 000 i ny badreomsinnredning for at kona skulle holde humøret oppe når bilprisen passerte 800 000.

Øyvind.h

At sideairbags for passasjerer er gjort til ekstrautstyr er en av de tingene som har provosert meg mest må jeg si. Den typen sikkerhetsutstyr burde vært standard i ny premiumbil i 2019. Å få dekket siden/vinduet med en airbag vil gjøre at passasjerer som kastes sideveis slenges inn i en luftpute istedenfor glassrute. De eneste som sover i vinduskarmen er vel barn over stol-alderen, dvs tenåringer? Jeg kommer ikke til å ta sjansen på å fjerne airbags fordi en tenåring teoretisk legger hodet mot vinduet. Ungene mine sitter i bilstoler. Noen ganger sovner de litt sidelengs, hengende forover etc. Og noen ganger er beltet litt løst. Det betyr at de vil bli kastet litt rundt i en voldsom kollisjon. Alt som kan dekkes automatisk av airbag skal dekkes (mine minste er 4 og 7 år).

Ift valgfrihet hadde det vært tilstrekkelig med et valg i menyen på lik linje med valg for deaktivering av airbag foran ved bakovervendt barnestol i fremsete.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2019, klokken 08:54
At sideairbags for passasjerer er gjort til ekstrautstyr er en av de tingene som har provosert meg mest må jeg si. Den typen sikkerhetsutstyr burde vært standard i ny premiumbil i 2019. Å få dekket siden/vinduet med en airbag vil gjøre at passasjerer som kastes sideveis slenges inn i en luftpute istedenfor glassrute. De eneste som sover i vinduskarmen er vel barn over stol-alderen, dvs tenåringer? Jeg kommer ikke til å ta sjansen på å fjerne airbags fordi en tenåring teoretisk legger hodet mot vinduet. Ungene mine sitter i bilstoler. Noen ganger sovner de litt sidelengs, hengende forover etc. Og noen ganger er beltet litt løst. Det betyr at de vil bli kastet litt rundt i en voldsom kollisjon. Alt som kan dekkes automatisk av airbag skal dekkes (mine minste er 4 og 7 år).

Ift valgfrihet hadde det vært tilstrekkelig med et valg i menyen på lik linje med valg for deaktivering av airbag foran ved bakovervendt barnestol i fremsete.

Hei Øyvind.
Her misforstår du litt.
Det er gardiner/vindusairbager. Det er airbager innebygget i siden av setene som er ekstrautstyr.
Det er helt vanlig at biler får topscore i sidekollisjonstester uten disse såkalte sidebryst-airbagene.

Øyvind.h

Takk for oppklaringen! Å legge gardin airbag`ene i vinterpakken er kanskje det som har irritert meg mest med Audis prising/pakker, så det var veldig hyggelig å lese at den irritasjonen er totalt ubegrunnet.
Airbag-gardin må jeg ha uansett. Ekstra for bryst er ikke like åpenbart for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carkub

Jeg kunne sikkert presisert at dette gjelder side-kollisjonsputer for hofte/bryst og at "rullegardin"-airbagen i siden er standard.

Fruen har funnet følgende fra kanadiske veimyndigheter http://www.hpw.gov.yk.ca/pdf/Side_Airbags.pdf som "styrker" ønsket om å fjerne det tvungne tilvalget om side-aribag fra vinterpakken (mine uthevinger):

For bilstol:
ƒ The safest position for a booster seat is in the
rear seat.
ƒ Select a seating location away from side air bags
whenever possible.
Install the booster seat
according to manufacturer's instructions, ensuring
your child is properly buckled up.
ƒ If you place the booster seat near a door, clear the
area between the booster seat and the door of all
objects. Toys, blankets, and even pillows could
harm your child if the side air bag inflates.
ƒ On the road, remind your child not to lean out of
the booster seat and to keep his or her head, arms
and feet away from the door.

ƒ Check your child's position frequently throughout
the journey.

barn/ungdom uten bilstol:
ƒ Select a seating location away from side air bags
whenever possible.
Make sure your child is
properly buckled up, with the lap belt low and
snug over the hips and the shoulder belt across
the chest. Never place the shoulder belt behind
the child or under the arm.
ƒ If you have no alternative but to place your
child in a seat equipped with a side air bag:
1. Fasten the seat belt as above.
2. Have your child sit up straight and remind
your child not to lean against the door at
any time.

3. Ensure the area between your child and the
door is clear of all objects. Toys, blankets,
and even pillows could harm your child if the
side air bag inflates.
ƒ Check your child's position frequently
throughout the journey.

Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Crown

Uff... alt var mye enklere før når ungene kunne sove på skift i hattehyllen.  :D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA