Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - hva er deres erfaring?

Startet av vinglepetter, onsdag 13. februar 2019, klokken 00:02

« forrige - neste »

vinglepetter

Tips?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

Vhagar

Har ikke erfaring med Oslo - Beitostølen, men det kommer så klart an på kjørestil og hvor mye småkjøring du var tenkt å gjøre på forhånd samt føreforhold på de aktuelle dagene.

Har du (veldig) gode lademuligheter på hytta og ikke var tenkt å kjøre milevis rundt i Oslo før avreise så vil jeg tro at X75D kanskje holder. Jeg kjører fra havnivå, til 1000 moh (strynefjellet) og litt ned igjen og får da ca 30 mil ut av min X75D fra 100% til 10% med våt og delvis isete/sørpete/ruglete føre, litt sidevind og 2 minus i høyden. Men jeg får høre at min kjørestil er ytterst forsiktig (snitt på 208Wh/km).

Dette da uten noe kjøring på forhånd, og jeg vil tro at du kan støte på vesentlig dårligere føreforhold enn meg på den testturen jeg hadde. Så har du råd og føler at det blir såpass med småkjøring (som stjeler mye rekkevidde i forhold til langkjøringen) så gå for X100D.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

z4rd

Det er skrevet mye om dette allerede. Flere tråder som dekker det samme. Bruk søkefunksjonen her, eller på Google med teksten site:elbilforum.no etter søkeordene dine
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Kim-

https://abetterrouteplanner.com/

Legg inn hvilken bil du har, så får du en pekepinn. I følge siden må du lade med en 75 hvis du kjører avsted med 80% batteri.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Råde

Sitat fra: z4rd på onsdag 13. februar 2019, klokken 07:52
Det er skrevet mye om dette allerede. Flere tråder som dekker det samme. Bruk søkefunksjonen her, eller på Google med teksten site:elbilforum.no etter søkeordene dine
Selv ser jeg ingen problemer med å stille slike spørsmål flere ganger. Et diskusjonsforum er til for nettopp dette. Encyclopedier kan man søke i.

Hvis du a) vil slippe å lade og b) har 160000 til overs så kjøp X100D. Hvis du mangler enten a) eller b), kjøp X75D.
e-Golf | X75D

creal

Nå kommer jo snart SW-begrenset X100D, som er bortimot på høyde med en reell 100D, hvor startprisen ligger an til å bli ca kr. 765.000,- (altså ca kr. 100.000,- lavere enn X100D idag). Jeg ville definitivt ventet på denne, og gått for en slik.

obay

Sitat fra: creal på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:43
Nå kommer jo snart SW-begrenset X100D, som er bortimot på høyde med en reell 100D, hvor startprisen ligger an til å bli ca kr. 765.000,- (altså ca kr. 100.000,- lavere enn X100D idag). Jeg ville definitivt ventet på denne, og gått for en slik.

Har du noe mer kilder til prisen der eller bare synsing basert på det som er i US?
(ikke les det slik at jeg kritiserer din synsing men skulle gjerne ha vist mer om hva som blir gjeldende og når :) )

THE

Tror SW begrenset 100D blir et godt kjøp. Du mister litt rekkevidde på første etappe siden du ikke får ladet like mye som en ordinær 100D. Hvis du skal kjøre så langt at du må lade, så vil du ikke merke noe forskjell. Ladet aldri mer enn til 65-80% på superlader. 65 % pga bikker man under 100kW lading, og det er etter min mening bedre å heller ta en ladestopp til fra lav SOC enn å stå å tyne ut noen få kW fra superlader. Ved 80% er du nede på ca 55 kW i lading, og da er den eneste grunnen til å fortsette lading hvis du sitter og spiser fortsatt.

For min del ligger jeg på ca 400 km rekkevidde med landevegskjøring(ikke motorvei), vinterføre og noen kuldegrader fra 100 Til 10% SOC. På sommer er rekkevidde ca 500 km på landevegskjøring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

creal

Nei, bare min egen feeling, men er grenser for for mye den kan bomme. Tesla har jo heller ikke sagt noe om når den kommer, men det ville vært rart om en endring av denne sort ikke kom ganske kjapt til Europa. Jeg er ganske sikker på at det er åpnet for bestilling av den ila de nærmeste ukene, slik at man rekker en tilpasset bestilling med levering Q2 (altså juni 2016).

Sitat fra: obay på onsdag 13. februar 2019, klokken 16:07
Sitat fra: creal på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:43
Nå kommer jo snart SW-begrenset X100D, som er bortimot på høyde med en reell 100D, hvor startprisen ligger an til å bli ca kr. 765.000,- (altså ca kr. 100.000,- lavere enn X100D idag). Jeg ville definitivt ventet på denne, og gått for en slik.

Har du noe mer kilder til prisen der eller bare synsing basert på det som er i US?
(ikke les det slik at jeg kritiserer din synsing men skulle gjerne ha vist mer om hva som blir gjeldende og når :) )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA