Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Irriterende knirke-lyd

Startet av Vegard Winther, onsdag 06. februar 2019, klokken 10:53

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Har en 2017 model S.
Det har lenge vært ganske irriterende knirkelyder med ubestemmelig opphav i bilen.
Mistenker etterhvert at det kommer fra listene til frontvinduet. Er i alle fall i det området lyden kommer ifra.

Videre, når det har snødd og snøen smeltet og fryst på igjen i listene/sprekken mellom glasstaket og bilen, så knaker det noe helt voldsomt når jeg kjører på snødekte veier. Dette siste er væravhengig og skyldes is som legger seg i sprekkene. Men den første knirkelyden er til stede hele tiden på alt annet enn helt jevnt underlag.

(Prøvekjørte en model 3 her om dagen, og selv på veldig humpete underlag var det ikke en knirkelyd noen steder.)

Er det flere som opplever det samme. Er dette noe som bør gå på garanti?

Klykken

#1
Fjern isen fra spaltene i karrosseri. Gjerne overgang mellom frontrute og glasstak, samt nede ved pusserne. Slik er det på alle biler og ikke noe du kan få på garanti, nei.

Knirkelyder i interiør kan det bli ved kalde temperaturer, da materialer beveger seg litt og blir stivere i takt med temperaturene. Hvis det er slik ved normal sommertemp så kan du antageligvis forsøke og få det utbedret på verksted.

Hos oss er det litt knirking (rassling) i dashboard ved førersiden når bilen er (for) kald. Men det gir seg når bilen har blitt gjennomvarm.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vegard Winther

Takk for svar.
Da blir det å følge med på om knirkingen gir seg når vi går mot varmere tider (:

kakemiks

Viss du har samme problem som eg hadde, så har eg ein genial løysing på problemet.

Eg også har ein Tesla Model S 2017 modell, og hadde knirking ein eller anna stad ved frontruta - nær kamerahuset. Etter nærare undersøkjingar fann eg ut at knirkinga kom frå heilt oppi hjørnet der kamerahuset møter taket, på førersida.

Det eg gjorde var å ta elektrikarteip, legg han dobbelt (på omtrent 4cm) og skyv den mellom vindauge og "headlineren" heilt inntil kamerahuset. Det stoppa knirkinga med eingong.

Det er visstnok isopor mellom vindauge og tak/headliner som kan begynne å knirke når bilen køyrer på ujamnt underlagt.

2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

mthoring

#4
Jeg hadde knirking i headliner mellom frontrute og tak. I starten kom det fra flere steder, som om at headliner tok oppi glasset nærmest over det hele. Var som lyden av isopor mot glass ja. Hadde den inne til Tesla for å utbedre 3 ganger.

Ble mye bedre allerede etter første utbedring, men det ble aldri 100%. Løste seg til slutt når jeg måtte bytte glasstaket etter et uhell. Da jeg fikk bilen tilbake fra Riis så var lyden borte.

Litt lyd i interiøret på vinteren må en jo regne med, men hvis det er slik som det var hos meg så ville jeg bedt Tesla se på det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Megawatt

Hadde som mthoring knirking mellom tak og frontrute. Lyden forsvant 98 % etter at bilen var inne hos Tesla, og det virket som han karen som tok i mot bilen kjente godt til problemet. Har du prøvd å trykke opp listen mellom tak og frontrute? Det fremprovoserte knirk på min bil.

MyMuffin

Hatt bilen min inne 2 ganger for slik knitre lyd fra headlineren.
Fortsatt ikke helt bra, kan virke som at det er noe med limet på glassruta / taket som ikke liker kulda.

Problemet oppstår utelukkende når det mange minus.

Virker nesten fristende å få bytta glasstaket på forsikringa.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

SoftwareGeek

Det er flere borrelåslignende festemekanisme som holder alcantarataket på plass, hvis disse ikke er festet sammen ordentlig, vil taket kunne knirke. Åpne soltaket, ta en lykt og sjekk i sprekken mellom taket og alcatara

Tmel

Har tilsvarende ulempe men med knekke-lyd i området headliner / fremre del av takluke. Kommer kun når bilen vrir seg litt, for eksempel når en svinger ut av en rundkjøring og samtidig over en fartsdump. Kommer ett tydelig knekk, og så tar det en stund til neste gang. Noen som har opplevd dette og har en quick fox?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA