Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod

Startet av Elisabeth, onsdag 06. februar 2019, klokken 10:10

« forrige - neste »

Burger

Traktor: Å lade til 80% var på alle Leaf inntil 30kwh modellen september 2016. Etter det så ble det fjernet fordi det ga kortere rekkeviddetall i USA. Min 2015 Leaf kan lade til 80%
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

kaiat

Om jeg ikke husker feil nå; muligheten for å lade til 80% ble fjernet på 2014-modellen i USA. I Europa forsvant dette med den oppgraderte 2016-modellen.

Citroel

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Elisabeth

#18
Varmeanlegget skal fikses førstkommende onsdag. Dette blir en fryktelig dyr affære. Totalprisen blir 55000. Jeg får 7000 i rabatt, så prisen er opprinnelig 62000. Jeg kommer ingen vei med en reklamasjonsak da loven er tydelig på at det er på dagen 5 år, ikke mer, men jeg får nye 5 år garanti på deler og arbeidet.

Det ville vært interresant å vite hvor mange leafer registrert etter 2013 som har hatt lignende feil med varmeanlegget. Er det noen som vet om andre elbiler også har hatt slike feil?

Var det slik at ladinga også kuttet når PTC streika på de gamle 2013 modellene?
Det skrives om at dersom man forvarmer uten å være tilkoblet lader må man sørge for at varmingen er avsluttet før man starter bilen, ellers kan det utløse feil med PTC.
Jeg finner ingen informasjon om dette på andre steder enn i slike forum som dette. Så ingen offisiell informasjon, altså.
Dette er jo en helt vesentlig og man skulle tro at Nissan ville gått offentlig ut med en slik advarsel om dette stemmer, uavhengig om det gjelder 2013 modeller eller ikke. Min er registrert 02.01.2014, og er naturlig nok produsert i 2013.
Bilene med den kjente feilen var registrert i 2013? og da kanskje produsert i 2012?

Jeg brukte forvarming uten å være tilkoblet lading den uka feilen oppsto, men husker ikke om varmingen var avsluttet eller ikke, når jeg startet bilen. Jeg har ingen "bevis" for at dette kan være årsaken til PTC-kollapsen, jeg vet jo heller ikke om det var PTC, panelet eller kompressoren som røk først.

Jeg tipper at jeg ikke kommer til å kjøpe en leaf neste gang det blir aktuellt å kjøpe ny bil.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Limodriver

Er det fornuftig å bruke kr55000 på å reparere dette?

Jeg ville vurdert å selge bilen slik den er og kjøpe en annen bil. Jeg føler meg trygg på at dette ikke er siste store reparasjonen du får. Alternativt sjekk pris i Sverige.

Hva med å montere dieselvarmer og benytte det som varmekilde, for kr55000 ville jeg vært villig til å lempe på automatikken og komforten

leafnor

Forstår det som at dette er en "Gen2" (fotbetjent parkeringsbrems og vp som vamrekilde?). Da er det omtalte med forvarming og så problem ikke tema. Det gjaldt for de med vannbåren varme, 2011-12 produksjon.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Triangle

Dette er faen meg helt sinnsykt. Jeg har en 2015 modell hvor garantien går ut i november 2020 såvidt jeg forstår. Jeg kjøpte bilen for et halvår siden for ca 160k. Om halvannet år er den kanskje verd 120k.

Om jeg så får en tilsvarende feil, må jeg altså bruke 50% av bilens verdi på reparasjon.

Jeg hadde tenkt å ha leafen noen år og har i utgangspunktet ikke råd til å bytte bil hvert 2-3 år. Men jeg tror ikke jeg kan ta risiko på å eie en leaf uten garanti.

Electrix

Når det gjelder forvarmingsproblemene så var dette en hot sak i 2012/2013, muligens etter en oppdatering. Det var flere, inkludert meg selv, som opplevde at dersom man skrudde bilen på mens den forvarmet uten å være plugget i så ville den ikke starte. Man måtte da skru den av igjen og på. Noen opplevde også at dc/dc omformeren røk og bilen måtte på verksted. Det var derfor en anbefaling om å ikke forvarme uten å være tilkoblet inntil bilens software ble oppdatert.

Mer om dette kan leses her:
https://elbilforum.no/index.php/topic,6657.0.html
https://elbilforum.no/index.php?topic=6626.0

Min egen bil nærmer seg 7 år og jeg sover godt om natta uten garanti. Jeg har ikke måttet reparere noe av dette, men la meg til en vane å skru av forvarming med mobilen igjen før jeg startet bilen de få gangene jeg forvarmer uten å være tilkoblet. Gjør som regel dette fortsatt for sikkerhetsskyld.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Citroel

Sitat fra: Limodriver på mandag 11. mars 2019, klokken 14:41
Er det fornuftig å bruke kr55000 på å reparere dette?

Jeg ville vurdert å selge bilen slik den er og kjøpe en annen bil. Jeg føler meg trygg på at dette ikke er siste store reparasjonen du får. Alternativt sjekk pris i Sverige.

Hva med å montere dieselvarmer og benytte det som varmekilde, for kr55000 ville jeg vært villig til å lempe på automatikken og komforten

Jeg skjønner godt at trådstarter får bilen reparert. Ja, det er dyrt - men bilen er ikke gammel. Vi på forumet vet at det er mye som kan gå galt, men det er ikke nødvendigvis så vanlig. Det er også mange som har kjørt langt uten større utgifter.

Men det er virkelig kjedelig med Nissans skyhøye delepriser. De burde skjønne at det vil ramme prisene på brukte Leaf, og i neste omgang gjøre nye Leaf mindre attraktive. Antatte bruktpriser er viktig for nybilkjøpere. En litt overraskende vending at det fremover ikke er batteri-degradering som tar livet av Leaf'er, de vil bli skrotet pga verkstedregninger. Ingen vil bruke 60 000 kr på en 10-15 år gammel bil.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Thomas Parsli

Sitat fra: Citroel på mandag 18. mars 2019, klokken 07:47
Men det er virkelig kjedelig med Nissans skyhøye delepriser. De burde skjønne at det vil ramme prisene på brukte Leaf, og i neste omgang gjøre nye Leaf mindre attraktive.

Kombinert med dårlig service (saker du burde tatt på garanti) tror jeg de mister mange kunder.
Det eneste vi kan gjøre er å finne et lokalt verksted som er villige til å benytte brukte deler.
Og slutte å kjøpe Nissan...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Limodriver


Tormod Beck

Anbefaler å sjekke prisen i Sverige. Ny varmepumpe til min Rav skulle de ha 12000 i Oslo 9500 i Fredrikstad og 3500 i Uddevalla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA