Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod

Startet av Elisabeth, onsdag 06. februar 2019, klokken 10:10

« forrige - neste »

Elisabeth

21 dager over garantifristen sluttet varmeapparatet å virke. Det kommer bare kald luft.
Etter ett par runder på Nissan-verksted med feilsøking kommer de frem til at det er kompressoren i varmepumpa som streiker. Verkstedet har ikke vært borti lignende før og de vet ikke om det er nok å bytte kompressoren, det kan være at det er mer som må repareres.
Prisen på bytte av kompressor inkl arbeidstimer er kr 27500. Bilen er kjørt 73000 km.
Noen som har opplevd dette og som kan dele erfaringer med meg?
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Trekkoppbil

#1
Jeg lurer på om man kunne få hjelp fra noen som driver med kjøleteknikk, for å sjekke om det er nok gass, eller om det er en lekkasje som bør tettes.
Det har hendt jeg har sett noen som tilbyr service på A/C-anlegg på bil for en billig penge.
Ellers kan det være dyrt å komme bort i kjøleteknikk i andre sammenhenger.

Bilen skal vel også ha et varmelement til å supplere varmepumpa i kulda. Varmepumpa brukes høst og vår  når det er kjølig ute. Jeg er usikker på hvilke misjon den har i sprengkulda. Jeg har lagt merke til at en 2013-model bruker 3kw til varme midt på vinteren, og da har jeg lurt på om det er varmelementet som brukes.
Egentlig burde det ikke være nødvendig med varmepumpe. Billigmodellene av Leaf har det ikke, og de fungerer med kun varmelement.  Spørsmålet er hvordan bilen din kan koples over i en modus der man kun bruker varmelementet og ikke varmepumpe, dersom det er den som svikter. Du kan prøve å åpne en tråd på mynissanleaf.com. Jeg ville ikke påkoste dyre reparasjoner som å bytte kompressor, dersom man heller kan kople ut hele varmepumpa.


Limodriver

Ikke for å være skadefro, men når jeg leser dette kjenner jeg at det er deilig å ikke lenger eie et Nissanprodukt. De burde reparere feilen til tross for at garantien er utløpt.

Jeg ville prøvd å få tak i en varmepumpe fra en bilopphugger og fått den montert av et verksted som ikk er Nissantilknyttet. Dersom du ikke får tak i en brukt del ville jeg prøvd en løsning som beskrevet ovenfor der du bare bruker varmeelementet. Dersom dette ikke lar seg gjøre ville jeg montert en Webastoløsning som det er en egen tråd på forumet. Uten varmepumpe vil jeg tro du heller ikke har kjøling, men med god varme om vinteren får en heller svette litt om sommeren.

Elisabeth

Det er ikke forbruk på klima i det hele tatt, så det tyder på at heller ikke varmeelementet fungerer. Jeg har ikke fått svar på mitt spørsmål om årsaken til at kompressoren havarerte. Det tror jeg ikke engang verkstedet vet. De sa at de ikke kunne garantere at varmeanlegget vil fungere og at det kunne være at de må bytte flere deler. Jeg vil anta da at de mener PTC og/eller DC-DC, og DA blir det dyrt da. En ting er at det blir dyrt, men hvor mye er fornuftig å investere? Bruktverdien er vel kanskje mellom 120.000 og 150.000 nå? Jeg håper jo at jeg har bil i 5 år til, men ikke til enhver pris.


Jeg skal snakke med verkstedet om dette i morgen.
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Electrix

Det høres jo latterlig dyrt ut, men dessverre er bilreparasjoner blitt fryktelig dyrt her i Norge, det er ikke mye som skal være galt før de bytter store deler.

Hvis du har LeafSpy eller kjenner noen med det så kan du kanskje få lest ut feilkoder og søke opp hva det er? Eller kanskje tørre å slette feilkoder og se om den starter igjen?

Jeg hadde i høst en motsatt feil som deg, varmen virket, men vifta ville ikke gå rundt så varmen fungerte kun når bilen kom opp i fart. Tok ut vifta og testet og målte med bilen på. Satt den inn igjen og da virket den plutselig igjen. Fikk masse feilalarmer, men sletta de med LeafSpy og nå er alt i orden.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Jejl


Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elisabeth

Bytte av kompressor hjalp ikke, det viste seg at både panelet og PTC må byttes. Sannsynligvis har PTC gått først og deretter slått ut panel og kompressor. Bytte av kompressor kom på 23000 kr, for å få varme i bilen må jeg ut med 28000 til, for bytte av panel og PTC.
Jeg kjører rundt i kald bil, inntil videre......
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Citroel

Det var utrolig kjedelig. Foreslår at du ber forhandler søke Nissan sentralt om å få ta det som en garantireparasjon. Det kan jo tenkes at PTC røk før garantien gikk ut. Forhandler kan hjelpe deg ved å si at dette er sannsynlig.

Nissan har også et rykte å passe på.

Lykke til, håper du får en god løsning.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

leafnor

Litt synd at de ikke finner ut av alle feilene med en gang.
Hva om det er styrepanelet som er defekt? Og PTC og kompressor OK?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#10
Da ville jeg finne deler fra høggeren, eller finne noen på Finn som har delebil. Man kan også søke på Ebay.

Jeg har en mistanke om at varmepumpa normalt ikke er i drift i kulda, og at den brukes bare i kjølig vær. Så hvis det blåser kaldt i vinterkulda, så er det naturlig at feilen er et annet sted enn varmepumpa.  Erfaringen min er at bil med varmepumpe bruker 3kw til oppvarming i kulda, og bil uten varmepumpe bruker også 3kw.

På eldre Leafer med vannbåren varme, var det et  problem at PTC-varmeren kunne ryke, og da kunne den dra med seg en sikring i DC/DC-omformeren også. I gamle dager da det var garanti på bilene, bytta man hele DC/DC-omformeren, men de som er litt fingernemme bytter sikringen i stedet. Det var denne feilen som har vært skrekkscenarioet med eldre Leafer.
Det demrer for meg at det var velkjennt problem med en produksjonsserie i 2013 også som hadde problemer med at varmeren røyk. For å sjekke om du har 2013-modell, kan du se etter om bilen har mulighet for 80% lading, som du ikke finner på 2014.
I USA ser det ut til å være en servicebulletin fra 24. jan 2014 som sier at  PTC-varmeren fra 2013 skulle byttes, hvis man har utilstrekkelig varme eller spesifikke feilkoder:
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Download/101509/1ui20
NTB14-001 January 24, 2014
2013 LEAF; INSUFFICIENT HEATER OUTPUT APPLIED VEHICLE:
2013 LEAF (ZE0) IF YOU CONFIRM The vehicle has insufficient heat based on the "PTC Heater Specifications" on page 2.
And/or One or more of the following DTC's below are present:
•    B2773 PTC Heater Circuit 1
•    B2774 PTC Heater Circuit 2
•    B2777 PTC Elements Heater
•    B277B PTC Elements Heater
ACTION
•    Replace the PTC heater.

For å lese om bulletinen, kan du søke etter: nissan NTB14-001
Her er det noen til salgs:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136497206
https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=1461&bk=165501

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=17465

Elisabeth

Tusen takk for tips. Min bil ble produsert i 2013. Jeg har ikke vært plaga med manglende varme tidligere så jeg tenkte at min bil ikke var en av de som hadde feil med varmeelementet. Forhandler sendte forespørsel om garantisak til Nissan sentral, men det ble avvist. Sikringen i Dc-dc konverteren ble ikke slått ut (litt heldigvis, for da får jeg jo lada ihvertfall). Hvis jeg forsto verkstedet rett, så viste feilsøket feil i tre komponenter og at de måtte konferere med Nissan sentral for å finne ut hvilken komponent de skulle bytte først. Da de hadde byttet kompressoren viste nytt feilsøk fortsatt feil i varmeelementet og panel.
Er det ikke litt risiko å sette inn brukte deler? Får vel ingen garanti på dem? Kan risikere å få montert varmeelement med den kjente feilen? Selvet arbeidet må jeg jo betale allikevel, og det utgjør ganske mye av sluttsummen.
Jeg er enda i tenkeboksen for hva jeg skal gjøre. Å betale tilsammen 50000 i reparasjoner er mye, men det er kanskje verd det? Uansett hva jeg gjør, taper jeg ganske mye penger.  (Men så har jeg spart ca 133000 på bompenger, parkering, årsavgift og drivstoff de siste fem årene, da)
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

leafnor

Først sagt A, så får det bli B i denne saken.
Det litt kjedelige her er at aldri vil få vite om 2 av de 3 egentlig var OK. Litt bukken og havresekken.
Men, gå får å få det gjort, og bli ferdig med det. Få garanti på jobben så eventuell ny smell fordi rotårsaken ikke er funnet dekkes av garantien.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Traktor

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 16. februar 2019, klokken 20:38
Da ville jeg finne deler fra høggeren, eller finne noen på Finn som har delebil. Man kan også søke på Ebay.

Jeg har en mistanke om at varmepumpa normalt ikke er i drift i kulda, og at den brukes bare i kjølig vær. Så hvis det blåser kaldt i vinterkulda, så er det naturlig at feilen er et annet sted enn varmepumpa.  Erfaringen min er at bil med varmepumpe bruker 3kw til oppvarming i kulda, og bil uten varmepumpe bruker også 3kw.

På eldre Leafer med vannbåren varme, var det et  problem at PTC-varmeren kunne ryke, og da kunne den dra med seg en sikring i DC/DC-omformeren også. I gamle dager da det var garanti på bilene, bytta man hele DC/DC-omformeren, men de som er litt fingernemme bytter sikringen i stedet. Det var denne feilen som har vært skrekkscenarioet med eldre Leafer.
Det demrer for meg at det var velkjennt problem med en produksjonsserie i 2013 også som hadde problemer med at varmeren røyk. For å sjekke om du har 2013-modell, kan du se etter om bilen har mulighet for 80% lading, som du ikke finner på 2014.
I USA ser det ut til å være en servicebulletin fra 24. jan 2014 som sier at  PTC-varmeren fra 2013 skulle byttes, hvis man har utilstrekkelig varme eller spesifikke feilkoder:
https://testing-public.carmd.com/Tsb/Download/101509/1ui20
NTB14-001 January 24, 2014
2013 LEAF; INSUFFICIENT HEATER OUTPUT APPLIED VEHICLE:
2013 LEAF (ZE0) IF YOU CONFIRM The vehicle has insufficient heat based on the "PTC Heater Specifications" on page 2.
And/or One or more of the following DTC's below are present:
•    B2773 PTC Heater Circuit 1
•    B2774 PTC Heater Circuit 2
•    B2777 PTC Elements Heater
•    B277B PTC Elements Heater
ACTION
•    Replace the PTC heater.

For å lese om bulletinen, kan du søke etter: nissan NTB14-001
Her er det noen til salgs:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136497206
https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=1461&bk=165501

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=17465

Merker jeg ble litt bekymret her. Har selv kjøpt brukt Euro Leaf 2014 modell MED mulighet for å bare lade til 80 %. Sier du nå at dette må være en 2013 modell? 

Kjell Leaf

Sitat fra: Elisabeth på søndag 17. februar 2019, klokken 17:07
Tusen takk for tips. Min bil ble produsert i 2013. Jeg har ikke vært plaga med manglende varme tidligere så jeg tenkte at min bil ikke var en av de som hadde feil med varmeelementet. Forhandler sendte forespørsel om garantisak til Nissan sentral, men det ble avvist. Sikringen i Dc-dc konverteren ble ikke slått ut (litt heldigvis, for da får jeg jo lada ihvertfall). Hvis jeg forsto verkstedet rett, så viste feilsøket feil i tre komponenter og at de måtte konferere med Nissan sentral for å finne ut hvilken komponent de skulle bytte først. Da de hadde byttet kompressoren viste nytt feilsøk fortsatt feil i varmeelementet og panel.
Er det ikke litt risiko å sette inn brukte deler? Får vel ingen garanti på dem? Kan risikere å få montert varmeelement med den kjente feilen? Selvet arbeidet må jeg jo betale allikevel, og det utgjør ganske mye av sluttsummen.
Jeg er enda i tenkeboksen for hva jeg skal gjøre. Å betale tilsammen 50000 i reparasjoner er mye, men det er kanskje verd det? Uansett hva jeg gjør, taper jeg ganske mye penger.  (Men så har jeg spart ca 133000 på bompenger, parkering, årsavgift og drivstoff de siste fem årene, da)
De må da kunne måle om kompressoren er ok eller ikke......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA