Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny pris på Model 3?

Startet av hELgenen, onsdag 06. februar 2019, klokken 07:23

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: 18650 på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:41
Er ikke det anlegget i Tilburg mer en slags akrobatisk øvelse for å senke/eliminere importavgift til EU. Hva gjøres der egentlig?
Såvidt jeg fikk forklart av en Tesla-ansatt da jeg kjøpte min X i 2017, så kom min (og andre biler til Norge og Sveits) på Ro-Ro til Belgia, ferdig montert, og gikk videre nærmest på direkten, mens biler til EU kom på "pall", uten drive unit, batteripakke og bakaksling (mulig det også gjaldt fremaksling på AWD-biler), for å få final assembly i Tilburg, og dermed omgå noe importavgifter til EU.

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:52
Såvidt jeg fikk forklart av en Tesla-ansatt da jeg kjøpte min X i 2017, så kom min (og andre biler til Norge og Sveits) på Ro-Ro til Belgia, ferdig montert, og gikk videre nærmest på direkten, mens biler til EU kom på "pall", uten drive unit, batteripakke og bakaksling (mulig det også gjaldt fremaksling på AWD-biler), for å få final assembly i Tilburg, og dermed omgå noe importavgifter til EU.

Men for å komme tilbake til Model 3, så får i følge Elon på Twitter Model 3 10% toll inn til EU, så de har tydeligvis valgt å droppe dette for denne modellen? De kommer jo tross alt på Ro-Ro skip, og må være trillbare.
Model S 85D

Tiger123

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. februar 2019, klokken 21:32
Sitat fra: gr på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:52
Såvidt jeg fikk forklart av en Tesla-ansatt da jeg kjøpte min X i 2017, så kom min (og andre biler til Norge og Sveits) på Ro-Ro til Belgia, ferdig montert, og gikk videre nærmest på direkten, mens biler til EU kom på "pall", uten drive unit, batteripakke og bakaksling (mulig det også gjaldt fremaksling på AWD-biler), for å få final assembly i Tilburg, og dermed omgå noe importavgifter til EU.

Men for å komme tilbake til Model 3, så får i følge Elon på Twitter Model 3 10% toll inn til EU, så de har tydeligvis valgt å droppe dette for denne modellen? De kommer jo tross alt på Ro-Ro skip, og må være trillbare.

Rart å droppe 10% besparelse for å slippe å "skru i den siste skruen".

Cobos

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:51
Sitat fra: Amoss på torsdag 07. februar 2019, klokken 21:32
Sitat fra: gr på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:52
Såvidt jeg fikk forklart av en Tesla-ansatt da jeg kjøpte min X i 2017, så kom min (og andre biler til Norge og Sveits) på Ro-Ro til Belgia, ferdig montert, og gikk videre nærmest på direkten, mens biler til EU kom på "pall", uten drive unit, batteripakke og bakaksling (mulig det også gjaldt fremaksling på AWD-biler), for å få final assembly i Tilburg, og dermed omgå noe importavgifter til EU.

Men for å komme tilbake til Model 3, så får i følge Elon på Twitter Model 3 10% toll inn til EU, så de har tydeligvis valgt å droppe dette for denne modellen? De kommer jo tross alt på Ro-Ro skip, og må være trillbare.

Rart å droppe 10% besparelse for å slippe å "skru i den siste skruen".
Tipper det er mer enn bare siste skruen som nevnt over, og med de volumene M3 skal leveres til Europa i blir det for tungvindt. Det anlegget i Tilburg er jo også som nevnt en blåruss kreasjon og tenker det er bra at Tesla ikke bruker for mye penger på å bygge opp en "liksomfabrikk" for å omgå avgifter.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Tom

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:44
Sitat fra: 18650 på torsdag 07. februar 2019, klokken 20:41
Er ikke det anlegget i Tilburg mer en slags akrobatisk øvelse for å senke/eliminere importavgift til EU. Hva gjøres der egentlig?
Det er det. "Final assembly" i Europa gjør at man slipper 10% importavgift på bilen i EU. De monterer batteripakka i bilen... Så det er bare en øvelse i å være mest mulig blåruss og finne de enkleste hullene i regelverket
Hvordan kjører bilen av/på båten uten batteripakke?

Handyman

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:51
Rart å droppe 10% besparelse for å slippe å "skru i den siste skruen".
De monterer skiltramme foran alle TM3 og spoiler bak på P i Zeebrugge, men det er selvfølgelig ikke nok til å slippe avgifter. Da må mye av monteringen gjøres i EU, og de kunne ikke fraktet bilen på ro-ro skip. Biler uten hjul og drivverk må tas ut av produksjonen og pakkes i konteinere sammen med DUer og batterier.
Antar at det koster mye mer en de sparer på avgifter i EU, samt at denne prosessen nok vil ta mye mer tid.
Tror regnestykket for Tesla i denne sammenhengen er veldig enkelt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA