Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Medfølgende ladekabel?

Startet av JEG, onsdag 06. februar 2019, klokken 00:47

« forrige - neste »

JEG

Ser det står på prislisten at det følger med en 7.5.m mode 3 type 2 kabel. Det fikk ikke jeg med min. Er det noe nytt ifm prisjustering, eller har folk fått det?

trykkertor

Det tror jeg alle skal få med.
Fikk det selv i slutten av november, og har ikke hørt tidligere om noen som ikke fikk det.

Esop

Det skal følge med to kabler. Hør med din forhandler. Jeg fikk ut bil i slutten av januar, og da var det med to.

tuono

Har du lett skikkelig?  :) Kabelen er vacuumpakka men tar allikevel litt plass, så den burde være lett å finne om den er der.

JEG

Sitat fra: tuono på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:20
Har du lett skikkelig?  :) Kabelen er vacuumpakka men tar allikevel litt plass, så den burde være lett å finne om den er der.
Så stor er ikke hverken bil eller bagasjerom  ;D

Tok kontakt med forhandler og fikk ny kabel.

borge

Hei, kan noen forklare meg hvordan jeg skifter ladestrøm på ladekladden som følger med? Den lader på 10A, jeg ønsker sette den til 12A, evt andre ganger til 8A. Hvordan skifter jeg dette?

chriso89

Er vel en knapp på baksiden?

Dog ikke lov å lade hjemme på 12a på schuko

jkirkebo

Sitat fra: chriso89 på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:50
Er vel en knapp på baksiden?

Dog ikke lov å lade hjemme på 12a på schuko

Ikke helt korrekt. Om man har en schuko som er satt opp før 1.1.2015 med det formålet å lade elbil er det lov å lade med over 10A fra denne. Men ikke i noen andre tilfeller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:10
Ikke helt korrekt. Om man har en schuko som er satt opp før 1.1.2015 med det formålet å lade elbil er det lov å lade med over 10A fra denne. Men ikke i noen andre tilfeller.
Konge :+1:
Akkurat slik jeg har tolket det også!!
Lader med 16A på 6 året uten antydning til varmgang eller andre ting som bør gi grunn til bekymring.
Sjekker dog jevnlig at alt er på stell og konkluderer med at hysteriet er betydelig overdrevet, gitt at man tar seg bryet med å sjekke jevnlig, som avlastning av kontakt slik at vekt ikke er en faktor, sjekk av temperatur på både kontakt og sikring etc.  :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

arthur

Lader på femte året på 16A kurs og har aldri merket noen varmegang. Schuko satt opp i 1996 og bruker ikke annen strøm på denne kursen, men kan gjøre det. I såfall kobler jeg fra lading på bilen. Har nylig hatt full gjennomgang av det elektriske anlegget og alt var i skjønneste orden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ca119

Tema tatt før - se helt neders i denne tråden for bilder:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41846.msg721885#msg721885

Og når det gjelder lading med SCHUKO-kontakt. Er varmtvannsbereder bedere? Den trekker også 10A ganske lenge (ca 7-8KW per dag hos meg - dvs ca 4 timer per dag).
Og brann .... hvor leste jeg om en hvor alt gikk bra i 4-6 år, men så brand garasjen ned?

Øyvind.h

Vvb skal nå direktekobles dersom de trekker mer enn 1500w.
Altså under 7A.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA