Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store takstativ / skiboks tråden

Startet av elektro, tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:10

« forrige - neste »

hybrid88

Skiguard er ganske forsiktige med å dele ut disse opplysningene:) De vil heller ikke si hvilke andre bokser som passer på etron. Tunellene har ulik plassering på mange forskjellige biler.

Det er har med passform og avstand til tak osv å gjøre blandt annet
Etron 55
E-golf
911 GT3

daktari

Sitat fra: tehammer på søndag 20. desember 2020, klokken 19:40
Sitat fra:  SkiguardJr
Ja, det går fint å utvide hullene. Dremel fungerer veldig bra til den jobben. Også kan du skifte festebøylene (u-bøylene) innvendig til de som er 90mm brede.

Jeg har en Skiguard 860T som jeg har hatt firkantstativ på men ønsker å sette på wingbar nå. Hvordan skjæres dette ut, har dere en mal for hvor store og hvor disse bør være ?
Skigard har sagt til meg at plassering av hullene er tilpasset hvordan boksen skal ligge på hver enkelt modell. Om dette betyr noe i praksis vet jeg ikke...

Jeg ville kjøpt wingbar først, og så brukt stanga til å lage mal, for stanga kan demonteres fra foten.

Som nevnt over husk også større u-bøyler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tehammer

Sitat fra: daktari på mandag 21. desember 2020, klokken 16:04
Sitat fra: tehammer på søndag 20. desember 2020, klokken 19:40
Sitat fra:  SkiguardJr
Ja, det går fint å utvide hullene. Dremel fungerer veldig bra til den jobben. Også kan du skifte festebøylene (u-bøylene) innvendig til de som er 90mm brede.

Skigard har sagt til meg at plassering av hullene er tilpasset hvordan boksen skal ligge på hver enkelt modell. Om dette betyr noe i praksis vet jeg ikke...

Jeg ville kjøpt wingbar først, og så brukt stanga til å lage mal, for stanga kan demonteres fra foten.

Som nevnt over husk også større u-bøyler.

Tanken var å kjøpe wingbar sette det på bilen, legge skiboksen på stativet og så se hvor jeg må kutte i skiboksen. Sendte en mail til Skiguard og fikk opplyst om at hullene var ca 3,5x 9. De hadde ingen mal på dette da de hadde en egen maskin som gjorde dette.
E-tron 50 AS (2021) levert uke 44 -20

elektro

Mange forhandlere monterer dette for deg, så slipper du å tenke på det. Fortsatt mulig å få sette gjort før jul hos takboks.no i Lillestrøm f.eks. Sikkert også hos noen Møller, Autoload, BilXtra mf.

Eller kjøp boks uten tunnel. Da slipper du å ta hensyn til det. Andre fordeler er at du enkelt kan ta av boksen for å frakte andre ting og at du får mer plass i boksen.

Eneste ulempe er at boksen ligger litt høyere på taket visuelt, men dette medfører så vidt jeg vet ikke nødvendigvis mer støy eller luftmotstand.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tehammer

Sitat fra: elektro på tirsdag 22. desember 2020, klokken 11:17
Mange forhandlere monterer dette for deg, så slipper du å tenke på det. Fortsatt mulig å få sette gjort før jul hos takboks.no i Lillestrøm f.eks. Sikkert også hos noen Møller, Autoload, BilXtra mf.

Eller kjøp boks uten tunnel. Da slipper du å ta hensyn til det. Andre fordeler er at du enkelt kan ta av boksen for å frakte andre ting og at du får mer plass i boksen.

Eneste ulempe er at boksen ligger litt høyere på taket visuelt, men dette medfører så vidt jeg vet ikke nødvendigvis mer støy eller luftmotstand.

Jeg har allerede en skiguard 860T som har stått på en xc60, men da med firkantstativ. Ønsker å ha wingbar, vil tro at disse er litt mer støysvake og det ser penere ut
E-tron 50 AS (2021) levert uke 44 -20

SillyA

Sitat fra: tehammer på tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:33
Sitat fra: elektro på tirsdag 22. desember 2020, klokken 11:17
Mange forhandlere monterer dette for deg, så slipper du å tenke på det. Fortsatt mulig å få sette gjort før jul hos takboks.no i Lillestrøm f.eks. Sikkert også hos noen Møller, Autoload, BilXtra mf.

Eller kjøp boks uten tunnel. Da slipper du å ta hensyn til det. Andre fordeler er at du enkelt kan ta av boksen for å frakte andre ting og at du får mer plass i boksen.

Eneste ulempe er at boksen ligger litt høyere på taket visuelt, men dette medfører så vidt jeg vet ikke nødvendigvis mer støy eller luftmotstand.

Jeg har allerede en skiguard 860T som har stått på en xc60, men da med firkantstativ. Ønsker å ha wingbar, vil tro at disse er litt mer støysvake og det ser penere ut

Jeg har 860T med Wingbar, som sto på en Outlander tidligere. Snakket med Skiguard og de anbefalte i utgangspunktet en ny boks. Men har nå satt den på, og den sitter bedre/ser bedre ut på e tron enn Outlanderen. Noe støy er det i høye hastigheter, spesielt ved sterk sidevind. Men utfra det jeg har skjønt er det pga relativ liten avstand fra tak til skiboks. Ikke Wingbar sin skyld, som i grunn er mer eller mindre skjult av kanalene.

RJK

#66
Ja, så lenge mesteparten av wingbaren er dekket av skiboksen, så har det jo nesten intet å si. Fordelen er først og fremst når det ikke er noe på, eller wingbaren havner under skiboksen.


Tross alt, hvor mange cm stikker ut på hver side? Det er kun dette som har betydning når resten går i en kanal på skiboksen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SillyA

Sant  :+1: Foran 2 cm og rett under 4 cm bak på hver side.

tehammer

Har da fått satt på skiboksen på bilen med wingbar. Dremel fungerte utmerket til å utvide hullene. Selv om skiboksen har stått på en XC60 så syns jeg den sitter ganske pent på e-tronen. :)
E-tron 50 AS (2021) levert uke 44 -20

Banon

#69
Noen som har erfaring med lange ski (klassisk ski på 210 cm) og Skiguard 830 boksen?

Har bestilt bil, og lurer på om jeg skal ha Skiguard 830 eller 860. Forstår 830 er den boksen som passer best?

elektro

Sitat fra: Banon på fredag 12. mars 2021, klokken 13:47
Noen som har erfaring med lange ski (klassisk ski på 210 cm) og Skiguard 830 boksen?

Har bestilt bil, og lurer på om jeg skal ha Skiguard 830 eller 860. Forstår 830 er den boksen som passer best?

Ville gått for 860, den sitter også pent på. Tror rett og slett du får vanskeligheter med å få inn 210 cm. ski i 830.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA