Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg vurderer å bestille en Mate X sammenleggbar elsykkel, men...

Startet av goggo, tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:45

« forrige - neste »

goggo

Jeg har siklet på disse MATE syklene i lengre tid, men jeg har liten erfaring med annet enn gamle DBS sykler fra 70 tallet...  (så da skjønner dere hvor ung jeg er :) )

https://mate.bike/eu/cms/mate-x

Vurderer nå å bestille en MATE X 250+ til rundt 15 tusen levert Norge.
Da har jeg inkludert alt av ekstrautstyr, dvs skjermer,  bagasjebrett,  hydrauliske bremser, og den dyre kontrolleren som gir ekstra "gir" og noen andre programmerbare funksjoner.

For meg vil det først og fremst være en "søndagstur sykkel" som skal brukes på asfalt, grus og kanskje enkelte skogsveier og gode stier.   

Det som frister meg mest er at den er sammenleggbar (Den går akkurat gå inn i Soulen med et av baksetene foldet ned), at den har lang rekkevidde, og at jeg kan kjøre den "ulovlig" med gasshåndtak i tillegg til pedalsensor greia.

Det som skremmer meg er måten den selges på via Indiegogo, og at det ikke er mulig å se/prøve den før kjøp.

Firmaet bak holder forøvrig til i København, men sykkelen lages selvfølgelig i østen et sted.
Det er 2 års garanti på sykkelen, og muligens har man en viss form for forbrukergaranti ved å kjøpe fra dansk firma selv om det er postordre via Indiegogo?



Noen synspunkter fra folk som har mere elsykkel erfaring enn meg?

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Det var visst ikke mye hjelp å få fra forumet her nei...
Vel, nå har jeg bestilt sykkelen, den skal leveres om ca 3 Teslamåneder, så får vi se.

Jeg skal holde dere oppdatert om framdriften, siden det var så stor interesse her  ;D

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Petter Brenne

Heisann,

Følger denne, vurderer å kjøpe ny sykkel til kona og meg....

Når er forventet levering?


goggo

Sitat fra: Petter Brenne på torsdag 28. februar 2019, klokken 16:02
Heisann,

Følger denne, vurderer å kjøpe ny sykkel til kona og meg....

Når er forventet levering?

Ja den som visste det... Kan se ut som det blir en gang mellom april og juli, eller no sånt :)

Dette var jo en crowdfunding kampanje for de syklene,  de blir produsert i Kina nå men jeg selv bestilte ganske seint så tror nok det blir utpå sommeren for min del.

Det er nok for spesielt interesserte dette her.
Sykkelen tror jeg blir bra, men hele bestilling/leveranse modellen virker litt tvilsom.

Mv Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

HPF

Ser ut ut som en Kavaki sykkel
https://www.alibaba.com/product-detail/Guangzhou-Factory-fashion-design-Pedal-20_60794693279.html
så tipper det er en relabelet kinasykkel.

Crowdfunding...tja, de prøver vel å skape et innovativt image rundt produkter som egentlig bare er helt vanlig Kinaimport.


goggo

Status oppdatering:

Min sykkel er ikke produsert enda, kan se ut som realistisk levering for meg nå er august (jeg bestilte i februar).

Jeg har altså bestilt 250 Watt versjonen med det største batteriet (840 Wh) og stort sett alle ekstras som kan leveres, deriblant skjermer og bagasjebrett, integrerte front/bak/bremselys, hydrauliske bremser, "thumb throttle" (kanskje ikke helt lovlig i Norge...) og programmerbar controller.

Her er noen videoer fra en kar som har fått levert en 750 Watt versjon med det minste batteriet. Det ser jo ganske lovende ut synes jeg.

Unboxing video:
https://youtu.be/oUS_W2kOROQ

Tror den skal gå inn i Soulen ja og det var egentlig grunnen til at jeg bestemte meg for å kjøpe denne sykkelen - for å slippe å investere i hengerfeste.
https://youtu.be/gHPDi01sB0g

Sykkelen i bruk:
https://youtu.be/oqv6D2f-AOk

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Og da nærmer det seg levering, syklene skal ankomme Norge 5.august og så skal de fortolles og kjøres ut til hele landet.

Det overrasker meg stort er at det var hele 500 bestillinger fra Norge på denne sykkelen, det som ikke overrasker meg så mye er at den ferdig fortollet og levert til Sørlandet blir "noe" dyrere enn det jeg først så for meg  :) :)


mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Ca 400 norske MATE X eiere har de siste dagene mottatt sine sykler, deriblant meg.

Dette er noe av det morsomste jeg noen gang har vært med på, nesten på høyde med da jeg fikk mitt første EV Grin når jeg kjørte en Corbin Sparrow for ca 12 år siden.

Sykkelen er EU lovlig med motor merket 250W kontinuerlig, men jeg kan greitt trekke 850W ut av den i oppoverbakkene med det 850Wh LG batteriet som er i sykkelen.

Og det ser ut til at reell rekkevidde med moderat bruk av motoren faktisk er på over 100 km.
Det er omtrent 3 ganger så mye som min første elbil, Knerten. Og like mye som min andre elbil, en I-Miev. 

Hvis det er flere technofreaks her som ikke tar seg råd til en Tesla, så kan denne anbefales på det varmeste som et alternativt leketøy  ;D ;D

Sykkelen har til og med Ludicrous mode (ja, det er helt sant), men jeg velger å bruke default settinger på controlleren for å spare motor og batteri.   Denne sykkelen drar likevel unna mye mer enn det man kan forvente av en 250W sykkel,

For de av dere som bruker Facebook:
https://www.facebook.com/hugo.hvidsten/posts/10214452719462722

Og for dere andre; det er bare å bestille en sykkel her https://mate.bike/no/ eller kjøpe en på Finn.
Der kommer det sikkert mange av disse til salgs de neste dagene, både 250W og 750W utgavene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Ja da har det gått et år siden jeg fikk min Mate X og det har blitt ca 1100 km på telleren.
Kanskje ikke så mye å skryte av, men for en pensjonist som meg har det vært helt fantastisk å oppdage elsykkelens evner til å bringe kroppen over dørstokkmila og ut på tur...

Når det gjelder selve sykkelen så har jeg vært heldig og ikke hatt problemer av noe slag. Alt fungerer som det skal.
Det må dog sies at veldig mange andre har hatt problemer med sin Mate X, og kundeservice er på nivå med slik det var hos Tesla på det verste. :(

Jaja - i tillegg til selve sykkelen så har jeg kjøpt dyrt "henger"feste og sykkelstativ til Ioniqen, så denne sykkel-hobbien har nok blitt noe dyrere enn planlagt ja. 
Men man lever jo bare en gang sies det, så pengene må jo uansett brukes på noe :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA