Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

60ah rekkevidde

Startet av Stigah, tirsdag 05. februar 2019, klokken 15:44

« forrige - neste »

Stigah

Hei

Er det noken som kan sei hva reell rekkevidde på en 2015 mod 60ah er på vinterstid.
Skal kjøre 70km ein vei med mulighet for lading ved ankomst?

Samco

12/13 mil med forsiktig bruk av varme i 10minus grader får jeg på min.

Ingeniøren

Bør gå greit med mindre det krabber under -10, litt avhengig av hvordan typografien er og hvor fort du kjører. Kjører motorvei 90/100 km/t 5 mil til sammen hver dag og lader daglig om vinteren med god margin igjen. Om sommer holder det normalt med annenhver dag. Flytter bilen 300 moh-0-300 moh. Regner å ha 10 mil om vinteren og 15 mil om sommeren.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Hadde litt over 7mil rekkevidde i ca 30-. Men det er å pushe grensene. MÅ forvarme bilen i slike temperaturer, og du kan ikke kjøre opp et fjell.

Med normal topografi på landevei går +- 10 mil fint på en gjennomsnittlig vinter hos oss. Varierer mellom 60 og 90kmt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stigah

Takk for svar
Skal vel gå greit med 7mil då ja,sjøl om det kanskje er i grenseland

Ingeniøren

#5
I dag var det -10 og i går -5 når jeg kjørte hjem. Frem og tilbake er 50 km og rest når jeg parkerte på jobb i dag var 54 km med kjøring i 80-100 km/t samt flyttet bilen 300 m opp og ned. Mao burde det ikke være noe problem.

Men har og en hel del å si hvordan du kjører. Burner du ut av hvert lyskryss etc. drar det mye mer strøm. Legger man seg på fartsgrensen eller litt under istedet for tilsvarende over tjener man fort flere mil. Den største motstanden er luftmotstanden. Ser du det ser litt snaut ut har du på godt med klær og setter den i Eco Pro +, da får du fort et par mil ekstra  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Samco

13mil rekke vidde i dag med 60/80km  fartsgrenser og sparsom varme.
Strøm forbruk 15.5kwh/100km og 5/5 effektivitet i følge appen.

Ferry

28 km på 35 minutter gir 48 km/t i snitthastighet. Det er ikke veldig fort...
Med min 60 Ah har jeg aldri opplevd å IKKE klare 10,5 mil, som er var avstanden til første hurtiglader. Men på de verste dagene måtte jeg kjøre litt sparsommelig. Forutsetter forvarmet bil, og kjøring i en jafs. Småkjøring med flere oppvarminger kan bli nesten hur dårlig som helst.

PionerThink

Jeg ligger også på rundt 10 mil nå om dagen med varierende temp rundt 0 grader med snø, slaps og regn.
Skal dog ikke opp i mot motorveihastighet før rekkevidden daler like fort som vintersola :o
Sett avreisetid minst 3 timer i forveien og aktiviser forhåndsklimatisering så har du varm bil og tilnærmet 100% batteri når du starter! (sjekket dette senest i dag etter at bilen var ferdig forvarmet, og etter å ha kjørt 200m sto batteristatus på 100%)
Som de andre sier kan du senke temp'en litt eller kjøre deler av turen med Eco Pro+ så burde dette være grei skuring 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Samco

Sitat fra: Ferry på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:27
28 km på 35 minutter gir 48 km/t i snitthastighet. Det er ikke veldig fort...
Med min 60 Ah har jeg aldri opplevd å IKKE klare 10,5 mil, som er var avstanden til første hurtiglader. Men på de verste dagene måtte jeg kjøre litt sparsommelig. Forutsetter forvarmet bil, og kjøring i en jafs. Småkjøring med flere oppvarminger kan bli nesten hur dårlig som helst.

Bruker å sitte med full varme og ac en stund på jobben mulig det er den ekstra tiden.

Samco

Gir opp å redigere..virker ikke.. Men nederste bildet viser turen hjem fra jobb på E6 i 80/90kmt fartsgrenser i minus 5 grader..

Ingeniøren

Synes jeg kjører pent med er vist i andre enden av skalaen når jeg flytter meg opp og hjem på motor vei.

effektivitet: 1...
forbruk: 38 kWh/100 km...

:police:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stigah

Virker egentlig lovandes dette

Strøm Tycoon

Motorvei : 95km/t, mellom 9 og 10 mil.
Landevei : 70-80km/t, mellom 11 og 12 mil.

Innetemp: 19 grader
Kjøreprogram: Eco Pro

Kjører selv 88km motorvei daglig. Pussig nok bruker bilen mer strøm til jobb, enn fra. Det betyr at jeg på de kaldeste og mest vindfulle dagene må stoppe for å hurtiglade 4-5 minutter et lite stykke før ankomst på jobb, dette for å sikre at jeg har margninene på min side.

Hjemover har jeg aldri hatt behov for å hurtiglade, kommer stort sett fram med 20-25% margin.

Den andre i3en vår, den kjøres tur-retur 35km daglig, også denne på motorvei. Det har ikke vært behov for å hurtiglade denne noen ganger, til tross for at den har 1kWh mindre tilgjengelig i batteriet.

P.S. Det er verdt å sjekke SOC MAX om du skaffer brukt BMW. Vår første i3, 2015-modell ble solgt etter 75000km med 19,4kWh tilgjengelig. De to vi har nå hadde hhv. 18,5 og 17,4 etter bare 30000km.

Se hvordan du gjør det her:

https://www.youtube.com/watch?v=ELT5b2YWL58

DieselVegard

Sitat fra: Samco på tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:32
12/13 mil med forsiktig bruk av varme i 10minus grader får jeg på min.

Whaaaat? Det klarer ikke jeg i +10 engang....
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA