Skrevet av Emne: Kjørerute for en Renault Zoe fra Sandefjord til Bergen  (Lest 263 ganger)

Tormy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Kjørerute for en Renault Zoe fra Sandefjord til Bergen
« på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 13:56 »
Hei,

Er ikke medlem av foreningen (ennå), så jeg får ikke brukt ruteplanlegger for elbil. Skal på første langtur og trenger litt hjelp! Planen er å ta fly til Torp og så hente en fulladet Renault Zoe R110 (41kW) i Sandefjord/Tønsbergsområdet. Trenger så hjelp for å finne ut hvor en kan, og må, lade underveis for å få bilen hjem til Bergen.

Noen som kan hjelpe? Har til nå hatt en Zoe Q210, som ikke går noe videre langt uten lading, så langturer har jeg ikke forsøkt meg på. Om jeg får tips til hvilke strømavtaler/apps jeg må være registrert på for å ta turen er det gull verdt!

Electrix

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Kjørerute for en Renault Zoe fra Sandefjord til Bergen
« Svar #1 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 14:14 »
Grønn Kontakt og Fortum er vel stort sett det man trenger, GK gir noe rabatt etter hvor mye du lader pr måned, så en langtur gir fort 20% rabatt. Begge har app med ladestasjoner og mulighet fo rå vise kartrute frem til ladestasjonen fra der du er.

Det du må huske på er at du bare lader 22kW, dvs ladestoppene dine blir fort 1,5 timer så det kan være lurt å planlegge med noen steder der det er noe å finne på mens du venter...
Leaf 2012, kjørt 91 000
Model 3 klar til å bestilles når hengerfeste er bekreftet
Kristiansand

Tormy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 14:56 »
Takk for innspill til strømleverandør! Greit med bare to å ordne betaling osv. med. Klar over at det vil ta sin tid, men blir nok mye billigere enn å få bilen levert til Bergen. Kjøper ny bil fra noen som må endre reisevanene sine og ikke kan bruke elbilen likevel.
Da mangler jeg bare innspill på ladesteder :-) Har jo ingen erfaring med rekkevidde med 40kW modellen så vet ikke hvor lange etapper jeg kan legge opp. Må nok bli flere stopp, og gjerne steder jeg kan vente innendørs på grunn av  ladetiden.

Wibla

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 20:42 »
www.abetterrouteplanner.com er også fin å ha :)
2018 Tesla Model S 75D

Tormy

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 21:34 »
Glimrende! Den planleggere var super! Litt usikker på hvor nøye den tar hensyn til været, for synes ikke det ble så stor forskjell på 20 grader og 0 grader. Får leke litt med den i morgen

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

Jejl

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 22:47 »
Det går ferge fra Langesund til Bergen. Jeg tror kanskje jeg hadde vurdert det på en slik tur. Zoe er ikke akkurat kjent for å for rask lading, spesielt på vinteren. Det er også mulig å få en av fergemannskapet til kjøre bilen av og på fergen uten at du er med på turen selv. (Vi har ihvertfall fått gjort det med en bil fra Hirshals - Stavanger.)

Vollis47

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 17:36 »
Du bør vel få med betalingsløsning hos BKK.

Kanskje det er lurere å kjøre E18 og E39 via Sørlandet enn å kjøre over fjellet med en ukjent bil. På denne strekningen ligger ladestasjonene tett som haggel og mange av dem ved plasser du kan sette deg inn mens bilen lades.
Kristiansand / Egersund
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015 (solgt)