Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørerute for en Renault Zoe fra Sandefjord til Bergen

Startet av Tormy, tirsdag 05. februar 2019, klokken 13:56

« forrige - neste »

Tormy

Hei,

Er ikke medlem av foreningen (ennå), så jeg får ikke brukt ruteplanlegger for elbil. Skal på første langtur og trenger litt hjelp! Planen er å ta fly til Torp og så hente en fulladet Renault Zoe R110 (41kW) i Sandefjord/Tønsbergsområdet. Trenger så hjelp for å finne ut hvor en kan, og må, lade underveis for å få bilen hjem til Bergen.

Noen som kan hjelpe? Har til nå hatt en Zoe Q210, som ikke går noe videre langt uten lading, så langturer har jeg ikke forsøkt meg på. Om jeg får tips til hvilke strømavtaler/apps jeg må være registrert på for å ta turen er det gull verdt!

Electrix

Grønn Kontakt og Fortum er vel stort sett det man trenger, GK gir noe rabatt etter hvor mye du lader pr måned, så en langtur gir fort 20% rabatt. Begge har app med ladestasjoner og mulighet fo rå vise kartrute frem til ladestasjonen fra der du er.

Det du må huske på er at du bare lader 22kW, dvs ladestoppene dine blir fort 1,5 timer så det kan være lurt å planlegge med noen steder der det er noe å finne på mens du venter...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Tormy

Takk for innspill til strømleverandør! Greit med bare to å ordne betaling osv. med. Klar over at det vil ta sin tid, men blir nok mye billigere enn å få bilen levert til Bergen. Kjøper ny bil fra noen som må endre reisevanene sine og ikke kan bruke elbilen likevel.
Da mangler jeg bare innspill på ladesteder :-) Har jo ingen erfaring med rekkevidde med 40kW modellen så vet ikke hvor lange etapper jeg kan legge opp. Må nok bli flere stopp, og gjerne steder jeg kan vente innendørs på grunn av  ladetiden.


Tormy

Glimrende! Den planleggere var super! Litt usikker på hvor nøye den tar hensyn til været, for synes ikke det ble så stor forskjell på 20 grader og 0 grader. Får leke litt med den i morgen

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Jejl

Det går ferge fra Langesund til Bergen. Jeg tror kanskje jeg hadde vurdert det på en slik tur. Zoe er ikke akkurat kjent for å for rask lading, spesielt på vinteren. Det er også mulig å få en av fergemannskapet til kjøre bilen av og på fergen uten at du er med på turen selv. (Vi har ihvertfall fått gjort det med en bil fra Hirshals - Stavanger.)

Vollis47

Du bør vel få med betalingsløsning hos BKK.

Kanskje det er lurere å kjøre E18 og E39 via Sørlandet enn å kjøre over fjellet med en ukjent bil. På denne strekningen ligger ladestasjonene tett som haggel og mange av dem ved plasser du kan sette deg inn mens bilen lades.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

#7
http://elbilwiki.no/index.php/Orientering
http://elbilwiki.no/index.php/Betalingslosninger#Norge

Det er et poeng å holde fjellvettregler og vurdere å holde seg vekke fra fjellet.
På den andre sida er det ofte lurt å unngå omveier og kjøre økonomiske veier, og når du har så stort batteri, kan du vurdere om du kan lade det opp før øde strekninger, og du kan sjekke om det er hyppige lademuligheter. Over fjellet kan man ha med sovepose og nødproviant mm.

Det er visse fordeler med en 3-fasebil. DC-ladere er upålitelige med fare for kø og tekniske problemer, så på vinteren er det kanskje ikke så dumt med Zoe.

På langtur gjelder det å lære seg å kjøre økonomisk. Med Leaf kommer jeg ca 8-9km pr kwt når jeg prøver å kjøre økonomisk i ca 80km/t. Kunsten da er å trille store deler av vegen i Nøytral, og trykke på ca 20% effekt ellers. Varmeapparat, våte eller snødekte veier, og dårlig lufttrykk mm trekker ned.

Forbered deg med alternative betalingsløsninger som brikker, sms og apps, og ha kraftige ladere til telefoner og nettbrett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA