Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Roadster og CHAdeMO hurtiglader

Startet av Rossifan46, lørdag 19. november 2011, klokken 14:44

« forrige - neste »

Rossifan46

Nå som det "spretter opp" flere og flere hurtigladere, og flere er planlagt i nær fremtid lurer jeg på om det er noen her på forumet som har kompetanse/erfaring med hva som skal til for å bygge om den eksisterende ladeanordningen på en elbil? Hva er kriteriene for hvordan og hvor fort et batteri skal ta til seg lading? F.eks. vil det være mulig å bygge om Tesla Roadsteren, eller endre elbiler som kom på markedet før CHAdeMO "invanderte" Norge, til å støtte denne standarden?

Ser for meg 54 kWh batteriet til Roadsteren kunne ta imot 50 kW effekt! Da har man virkelig rekkevidde og fleksibilitet nok så det skulle holde til de fleste turer lange som korte  :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

elektrolux

Godt spørsmål.

En Tesla Roadster med Chardemo lademulighet ville vært en fantastisk langtursbil.

Et slikt spørsmål burde vært stillt direkte til fabrikken. De burde kunne utvikle et kit til ettermontering.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rossifan46

Har sendt en mail til Tesla, så får vi se hva de svarer.

Fikk forøvrig dette svaret da jeg sendte samme spørsmål til avdelingen i Danmark:

"Vores Roadster understøtter ikke CHAdeMO.
CHAdeMO bliver muligvis standard for biler med små batterier som de nævnte med en maksimal effekt på 50 kw. Men Model S har et batteri på op til 90 kw/h og vi anser CHAdeMO for langsomt til dette. Model S vil understøtte meget kraftigere ladning - eksempelvis "super quick charge" dc ladning som ser ud til at tilbyde 120 kw ladning."

Syns dette blir litt useriøst. Er enig i at Model S kan trenge en hurtigere lader for å forsvare den rekordstore batterikapasiteten, men det er også et spørsmål om hva kraftnettet pr nå kan levere, og pris for hurtigladere ved slike effekter. Så vi får se hva fremtiden bringer. Blir vel med ladere som med Blu-ray og HD DVD, den vinner markedet til slutt  :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Go-carter

#3
Er så komisk å mene at chademo er for sakte.. Selvfølgelig, i Tesla's sammenheng er det, men... likevel  ;D

Er vel som i gamle dager hvor harddisk på noen få mb var eeeenormt..  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 18:20
Har sendt en mail til Tesla, så får vi se hva de svarer.

Fikk forøvrig dette svaret da jeg sendte samme spørsmål til avdelingen i Danmark:

"Vores Roadster understøtter ikke CHAdeMO.
CHAdeMO bliver muligvis standard for biler med små batterier som de nævnte med en maksimal effekt på 50 kw. Men Model S har et batteri på op til 90 kw/h og vi anser CHAdeMO for langsomt til dette. Model S vil understøtte meget kraftigere ladning - eksempelvis "super quick charge" dc ladning som ser ud til at tilbyde 120 kw ladning."


Det betyr vell at Tesla har planer om å bygge opp en egen ladeinfrastruktur for seg selv?
Alernativt at det ikke finnes hurtigladere for Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Det jeg har hørt fra Tesla er at Model S støtter 90kW DC hurtiglading. Deres Model S støtter utifra det vi vet IKKE 3-fase lading, men de har snakket om en overgang til CHAdeMO. De snakker om i USA å bygge ut sin egen hurtigladeinfrastruktur som 90kW ladere.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Rossifan46

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. november 2011, klokken 15:10
Godt spørsmål.

En Tesla Roadster med Chardemo lademulighet ville vært en fantastisk langtursbil.

Et slikt spørsmål burde vært stillt direkte til fabrikken. De burde kunne utvikle et kit til ettermontering.
Fikk dette i svar på min henvendelse til Tesla:

Takk for e-mail, se svar på dine spørsmål under,

Now days it "pops up" quick chargers here in Norway, and more are planned in the near future (63 are planned built in autumn 2012). I wonder what it will take or whether it is possible in the future to convert the existing Tesla Roadsters charging port/protocol to use CHAdeMO?
Det er dessverre ikke mulig å konvertere Roadsteren ladesystem til å kunne lade på Chademo, da den lader på AC strøm, mens Chademo er DC basert.

What are the criteria for how fast the Roadsters battery can be charged, can it take 50 kW?
En High Power Connector HPC kan lade på 240V – 63A max.

Would it be possible to convert the Roadsters, or Model S EU model to support this standard?
Det er planlagt at Model S skal støtte DC lading, om den vil støtte Chademo spesielt vet vi ikke enda.

Ha en fin dag!
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

elektrolux

Tydelig at han som svarte ikke bryr seg så mye om spørsmålet ditt.

Selvfølgelig går det ann å lage til noe slik at du kan bruke Chardemo lader.

Det hadde vært bedre om Tesla svarte at en slik ombygging ikke ville være regningssvarende.

Har du vurdert 3 fase 400V 32 A lading?

Har selv bestillt en 20 kW 0-400V 0-100A lader som bruker 400V 32A inn. En grei lader som ikke er større enn en moderende AV receiver, og som passer i bagasjerommet på enhver Elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Jeg har jobbet endel med 10-35kW strømforsyninger. Forutsatt at det er SMPS design laget for en- eller trefas AC så fungerer de fint på DC. Det første en slik lader gjør er nemlig å likerette vekselstrømmen. Om den likeretter likestrøm fra hurtigladeren blir resultatet det samme (små forskjller finnes men mest av akademisk art). Det er det som gjør det mulig å bruke en Rema1000 lader til å lade 12 batteriet fra 120V DC selv om den er laget for 110-230 VAC. Det eneste som er viktig er at elektromekaniske kontakter ikke bryter spenningen mens det går strøm, da blir kontaktene ødelagt.

Sagt med andre ord: det er veldig lite som trengs for å lage en ChaDeMo til Tesla overgang så lenge releer og brytere inni Tesla laderen ikke styrer strømmen.

En slik adapter kan lages til litt mer enn en vanlig J1772 kabelvorte.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Griffel

#9
Sitat fra: PerBear på søndag 27. november 2011, klokken 21:46
Jeg har jobbet endel med 10-35kW strømforsyninger. Forutsatt at det er SMPS design laget for en- eller trefas AC så fungerer de fint på DC. Det første en slik lader gjør er nemlig å likerette vekselstrømmen. Om den likeretter likestrøm fra hurtigladeren blir resultatet det samme (små forskjller finnes men mest av akademisk art). Det er det som gjør det mulig å bruke en Rema1000 lader til å lade 12 batteriet fra 120V DC selv om den er laget for 110-230 VAC. Det eneste som er viktig er at elektromekaniske kontakter ikke bryter spenningen mens det går strøm, da blir kontaktene ødelagt.

Sagt med andre ord: det er veldig lite som trengs for å lage en ChaDeMo til Tesla overgang så lenge releer og brytere inni Tesla laderen ikke styrer strømmen.

En slik adapter kan lages til litt mer enn en vanlig J1772 kabelvorte.


Husk at ChaDeMo er en 50kW DC lader som lader batteriet direkte, ikke en J1772 som leverer AC til bilens lader. Bilens kontrollsystem styrer ChaDeMo ladeforløp altså styrer ladestrømmen som ChaDeMo leverer. Det som Tesla evt. måtte lage som tilpassing er en ChaDeMo inntak med de nødvendige signaler til laderen. Egentlig burde ikke det heller være så alt for vanskelig men en annen oppgave enn det som er beskrevt her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

fakvisk i belgia har de  hurtig ladre for tesla å leaf ++ i en å samme 
se på denne linken så dem med egne øyne

http://www.sgte-power.com/actualites/index-en.html

nofuelno

Kombi hutigladere finnes som har Chademo DC på den ene siden og 3-fas AC på den andre siden.
bl.a. tyske RWE.  Noen overgangskabel blir da ikke nødvendig.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

kjølholdt

noen som har en formening om hva ladetiden med en chademo lader vil være på en models forutsatt at man får en overgang. Dette vil jo være viktig skal man få flere til å kjøre el bil. bergen .-oslo 50 mil, og et middagsstopp på en time er ok, men ikke 4 timers stopp
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Griffel

#13
Sitat fra: kjølholdt på mandag 26. mars 2012, klokken 13:54
noen som har en formening om hva ladetiden med en chademo lader vil være på en models forutsatt at man får en overgang. Dette vil jo være viktig skal man få flere til å kjøre el bil. bergen .-oslo 50 mil, og et middagsstopp på en time er ok, men ikke 4 timers stopp
Den fantastiske rekkeviddekalkulatoren på: http://www.jurassictest.ch/GR/ sier at du mangler 33%. Så en 50% lading underveis burde klare seg.
Antagelig får du ikke muligheten til å lade fra en CHAdeMo, men enten det blir mulig eller ikke med DC lading, har antagelig ikke denne konstruksjonen og batteritypen godt av å bli ladet særlig raskere enn de 4 timene Tesla har basert seg på.

Så 2 timer på 50% oppfylling. (Kanskje 1,5t).
+ En del lenger når det er kalt, men det er kanskje ikke aktuelt å kjøre denne ruta med Tesla Roadster på vinterstid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

takk for svar, så nå at det var roadsteren  som beregningene ble gjort på. men med model s, vil man komme ganske langt og en times stopp kanskje...................
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA