Skrevet av Emne: Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører  (Lest 263 ganger)

nien

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 180
    • Vis profil
Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører
« på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 10:15 »
Vi har en rekke forskjellige salto ladebokser - gamle og nye / i flere bygg.

Ved bruk / eks Audi E-Tron / TMS / E-Golf, ser jeg at ladeeffekten inn til bil med tomt batteri varierer fra 1,4 til 0,9KW til 4,6 KW - uten noen sammenheng som jeg kan se.

Montør påstår at det kan være støy i strømmen ?

Videre har en annen montør vært innom flere ganger for å "programmere" boksene - vedkommende hadde med en dataledning + Laptop, og gjorde en endring i boksen. Utgjorde ingen forskjell så vidt jeg kan se.

Ble også montert en Salto boks hvor sikringen går i sikringsskapet umiddelbart ved forsøk på lading - sikringen i skapet var vesentlig mindre enn sikringen i salto boksen .. er det mulig for fagfolk å gjøre så elementære blemmer ? Har for øvrig skjedd 2 ganger i 2 forskjellige bygg / forkjellige elektrikere..

Da blir spm: Ved montering av en Salto boks, skal den programmeres, eller skjønner den selv hvilken ladeeffekt den kan belaste nettet med ?

De som monterer / elektriker / flere forskjellige, later til å være helt uten kunnskap om hva de gjør - brukte en time med en trikker for å forklare at jeg ønsket med 7,2 KW en fas lading til en Golf...... ble koblet feil / virker ikke - boksen lader maks 4,6 KW - somoftest mindre.


Har noen der ute skjønt hva det er som skjer ???


Please, / ingen "jeg tror svar" / kanskje en flink elektriker kan forklare på en forståelig måte...





Wibla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører
« Svar #1 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 20:36 »
Uten å faktisk ha gjort en befaring av anleggene du snakker om er det umulig å si noe mer enn "jeg tror", så på godt nynorsk: deal with it. Om du vil ha konkrete svar du kan gå i banken med så foreslår jeg at du hyrer inn f.eks. Charge365 for å gjøre en befaring.

Du skriver "tomt batteri". Hva legger du det? Snakker vi 0% og helt krise? Hender laderen i bilen tar det litt pent i starten om batteriet er tomt.
Lader de normalt når batterinivået er i området 10-95%? F.eks. TMS/TMX lader 11, 16.5 eller 22kW avhengig av laderen i bilen helt opp til >90% SoC.

Sikring som går umiddelbart: høres ut som noen har gjort en blemme her. Det skjer hele tiden. Elektrikere gjør ikke færre feil enn andre fagfolk, men normalt sett fanges feilene opp under sluttkontroll.

Salto-boks må programmeres, og det må gjøres med hensiktsmessig verktøy.

Elektrikere jobber i et stort fagfelt, jeg kjenner ikke til noen elektrikere som "kan alt", alle jobber innenfor sine nisjer, og elbillading er forholdsvis nytt. Et tips er å ikke tenke så mye på effekten du ønsker å lade med, men på strømmene involvert. F.eks.: "Jeg ønsker en enfas 32A kurs med jordfeilbryter type B i sikringsskap, koblet til en Salto 572-boks, som også skal konfigureres for 32A lading".
« Siste redigering: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 20:38 av Wibla »
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12735
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører
« Svar #2 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 22:02 »
Elektrikere jobber i et stort fagfelt, jeg kjenner ikke til noen elektrikere som "kan alt", alle jobber innenfor sine nisjer, og elbillading er forholdsvis nytt. Et tips er å ikke tenke så mye på effekten du ønsker å lade med, men på strømmene involvert. F.eks.: "Jeg ønsker en enfas 32A kurs med jordfeilbryter type B i sikringsskap, koblet til en Salto 572-boks, som også skal konfigureres for 32A lading".

Et litt dårlig eksempel, jeg anbefaler alle som vil ha 32A lading å be om en kurs sikret med 40A. Ikke alle sikringer tåler merkestrøm over tid dessverre, så med en 32A sikring vil man risikere å måtte stille ned til f.eks 30A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

Wibla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører
« Svar #3 på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 22:14 »

Et litt dårlig eksempel, jeg anbefaler alle som vil ha 32A lading å be om en kurs sikret med 40A. Ikke alle sikringer tåler merkestrøm over tid dessverre, så med en 32A sikring vil man risikere å måtte stille ned til f.eks 30A.

Og et godt eksempel på at fallgruvene er mange, og lette å falle i ;)
2018 Tesla Model S 75D

nien

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 180
    • Vis profil
Sv: Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører
« Svar #4 på: Onsdag 06. Februar 2019, klokken 07:05 »
Presisering: Gjelder lading med bortimot tomt batteri, men etter at lader er tilkoblet mer en 1 time.
Det var nyttig info at boksen SKAL programmeres / det har ikke utført på flere av boksene våre.
Alle kan gjøre feil .. også elektrikere ! Enig der.... Men, vi andre som ikke er trikkere blir veldig usikre når trikkere gjør feil, for da skjønner vi ingenting :-)

Uansett... etter at vi begynte å lade biler som viser ladeeffekt i KW, ble det veldig tydelig at effekten varierer - fra 0,9 til 4,6 KW - og det skjønner vi ingenting av... enda.

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2351
    • Vis profil
Sv: Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører
« Svar #5 på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 13:26 »
De anlegg du omtaler, er det installert lastbalansering på disse? Salto har CLU, Cloud Link Unit som kan fordele last. Da vil tilgjengelig effekt variere i forhold til antall koblet til.

Annen mulig feilkilde: TMS, og sikkert flere merker har funksjon for batterivarme - da går det lite strøm for å lade pakken under oppvarming. Men, trekket fra boksen er da mer en det som går til å lade batteriet.

230 x 20 A = 4,6 kW - som kan være standard innstillingen på boksene?
Ps - Sjekk også at kabel mellom boks og bil er godkjent for mer enn 20A
Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 90 000 km