Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salto ladebokser / lade effekt går opp og ned / påstander fra montører

Startet av nien, tirsdag 05. februar 2019, klokken 10:15

« forrige - neste »

nien

Vi har en rekke forskjellige salto ladebokser - gamle og nye / i flere bygg.

Ved bruk / eks Audi E-Tron / TMS / E-Golf, ser jeg at ladeeffekten inn til bil med tomt batteri varierer fra 1,4 til 0,9KW til 4,6 KW - uten noen sammenheng som jeg kan se.

Montør påstår at det kan være støy i strømmen ?

Videre har en annen montør vært innom flere ganger for å "programmere" boksene - vedkommende hadde med en dataledning + Laptop, og gjorde en endring i boksen. Utgjorde ingen forskjell så vidt jeg kan se.

Ble også montert en Salto boks hvor sikringen går i sikringsskapet umiddelbart ved forsøk på lading - sikringen i skapet var vesentlig mindre enn sikringen i salto boksen .. er det mulig for fagfolk å gjøre så elementære blemmer ? Har for øvrig skjedd 2 ganger i 2 forskjellige bygg / forkjellige elektrikere..

Da blir spm: Ved montering av en Salto boks, skal den programmeres, eller skjønner den selv hvilken ladeeffekt den kan belaste nettet med ?

De som monterer / elektriker / flere forskjellige, later til å være helt uten kunnskap om hva de gjør - brukte en time med en trikker for å forklare at jeg ønsket med 7,2 KW en fas lading til en Golf...... ble koblet feil / virker ikke - boksen lader maks 4,6 KW - somoftest mindre.


Har noen der ute skjønt hva det er som skjer ???


Please, / ingen "jeg tror svar" / kanskje en flink elektriker kan forklare på en forståelig måte...





Wibla

Uten å faktisk ha gjort en befaring av anleggene du snakker om er det umulig å si noe mer enn "jeg tror", så på godt nynorsk: deal with it. Om du vil ha konkrete svar du kan gå i banken med så foreslår jeg at du hyrer inn f.eks. Charge365 for å gjøre en befaring.

Du skriver "tomt batteri". Hva legger du det? Snakker vi 0% og helt krise? Hender laderen i bilen tar det litt pent i starten om batteriet er tomt.
Lader de normalt når batterinivået er i området 10-95%? F.eks. TMS/TMX lader 11, 16.5 eller 22kW avhengig av laderen i bilen helt opp til >90% SoC.

Sikring som går umiddelbart: høres ut som noen har gjort en blemme her. Det skjer hele tiden. Elektrikere gjør ikke færre feil enn andre fagfolk, men normalt sett fanges feilene opp under sluttkontroll.

Salto-boks må programmeres, og det må gjøres med hensiktsmessig verktøy.

Elektrikere jobber i et stort fagfelt, jeg kjenner ikke til noen elektrikere som "kan alt", alle jobber innenfor sine nisjer, og elbillading er forholdsvis nytt. Et tips er å ikke tenke så mye på effekten du ønsker å lade med, men på strømmene involvert. F.eks.: "Jeg ønsker en enfas 32A kurs med jordfeilbryter type B i sikringsskap, koblet til en Salto 572-boks, som også skal konfigureres for 32A lading".
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:36
Elektrikere jobber i et stort fagfelt, jeg kjenner ikke til noen elektrikere som "kan alt", alle jobber innenfor sine nisjer, og elbillading er forholdsvis nytt. Et tips er å ikke tenke så mye på effekten du ønsker å lade med, men på strømmene involvert. F.eks.: "Jeg ønsker en enfas 32A kurs med jordfeilbryter type B i sikringsskap, koblet til en Salto 572-boks, som også skal konfigureres for 32A lading".

Et litt dårlig eksempel, jeg anbefaler alle som vil ha 32A lading å be om en kurs sikret med 40A. Ikke alle sikringer tåler merkestrøm over tid dessverre, så med en 32A sikring vil man risikere å måtte stille ned til f.eks 30A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wibla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:02

Et litt dårlig eksempel, jeg anbefaler alle som vil ha 32A lading å be om en kurs sikret med 40A. Ikke alle sikringer tåler merkestrøm over tid dessverre, så med en 32A sikring vil man risikere å måtte stille ned til f.eks 30A.

Og et godt eksempel på at fallgruvene er mange, og lette å falle i ;)
2018 Tesla Model S 75D

nien

Presisering: Gjelder lading med bortimot tomt batteri, men etter at lader er tilkoblet mer en 1 time.
Det var nyttig info at boksen SKAL programmeres / det har ikke utført på flere av boksene våre.
Alle kan gjøre feil .. også elektrikere ! Enig der.... Men, vi andre som ikke er trikkere blir veldig usikre når trikkere gjør feil, for da skjønner vi ingenting :-)

Uansett... etter at vi begynte å lade biler som viser ladeeffekt i KW, ble det veldig tydelig at effekten varierer - fra 0,9 til 4,6 KW - og det skjønner vi ingenting av... enda.

TB

De anlegg du omtaler, er det installert lastbalansering på disse? Salto har CLU, Cloud Link Unit som kan fordele last. Da vil tilgjengelig effekt variere i forhold til antall koblet til.

Annen mulig feilkilde: TMS, og sikkert flere merker har funksjon for batterivarme - da går det lite strøm for å lade pakken under oppvarming. Men, trekket fra boksen er da mer en det som går til å lade batteriet.

230 x 20 A = 4,6 kW - som kan være standard innstillingen på boksene?
Ps - Sjekk også at kabel mellom boks og bil er godkjent for mer enn 20A
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA