Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter Type B - Ikke på A?

Startet av remyek, fredag 07. desember 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

remyek

Forstår mindre. Elektrikere sier forskjellig. Kan en type b jordfeilbryter stå montert på en kurs etter type a?? Om man trekker en ny kurs til garasje for å ha dedikert kurs og man setter opp en type B på kursen før ladeboks, må man da hente strøm til kursen før jordfeilbryter type a? Noen sier det må man, andre sier nei det må man ikke. Samtidig ser man bokser laget med b vern og sikring for å sette opp i garasje (max 10a) for lading med shuko etc. Har man hus fra de siste tiår er det jo garantert en type a på den kursen. Alternativt, hvis det ikke er det og man har kun type b, da må jo den stå i sikringskapet slik at lederene fra skapet til type b er jordet?! Anyone??

Homecast

B type jordfeilbryter kan aldri stå etter en A type jordfeilbryter nei

Kun B+B
eventuelt A type + DC RCM lekasjedeteksjon innebygget i ladestasjonen (navnet er noe forskjellige fra leverandør til leverandør)

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Electrix

En type B kan fremdeles slippe gjennom nok dc strøm til at Type A ikke virker, derfor har man følgende alternativ:

Alternativ1:
Type B jordfeilbryter i sikringskap -> unødvendig i ladestasjonen

Alternativ 2:
Ingen jordfeilbryter i sikringskap -> dobbeltisolert kabling -> Type B i ladestasjon

Om det står en jordfeilautomat type A i alternativ 2 spiller egentlig ikke noen stor rolle, man må nok uansett behandle kursen som "ikke beskyttet av jordfeilbryter" pga ladestasjonen. Dvs det kan gå med en eksisterende kurs dersom det er trukket PFXP, men ikke med PFSP eller PR da disse ikke er dobbelisolert mot jord.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

remyek

Rikti! Så da må elektrikkeren (som det er gjort) hente strøm før jordfeilbryter type a!

elektrolux

Har ikke strømselskapet et A vern et steds oppstrøms?  :o

I så fall blir det jo umulig å bruke B vern.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. desember 2018, klokken 12:48
Har ikke strømselskapet et A vern et steds oppstrøms?  :o

I så fall blir det jo umulig å bruke B vern.

Nei, det har de ikke. Da ville jo hele huset kunne miste strømmen ved jordfeil om man ikke hadde egne jordfeilvern. Alle som har hatt jordfeil på trafokretsen et annet sted enn eget hus har erfart at det finnes ingen jordfeilvern oppstrøms eget hus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Dytter litt på denne gamle tråden igjen - blir ikke helt klok.

Vi har en garasje som mates fra hovedtavle i huset med 20A automatsikring med
jordfeilbryter type A. I Garasjen står en ny tavle med 2 automatsikringer på 16A - begge
med jordfeilbryter type A. Disse går til hvert sitt stikk i garasjen.

Ønsker å sette opp elbil lader (kun 10A) og leser at type A FORAN type B ikke er lov så fremt en
ikke benytter ladestasjon med DC RCM deteksjon...

Om jeg forstår rett så må en av følgende gjøres :
Alt 1 :

Få byttet eksisterende 20A automasikring type A i hovedtavle med en tilsvarende type B  - samt bytte ut den ene automasikringen på 16A i garasjen med en 10A med type B og deretter koble laderen til denne...Om laderen har innebygd jordfeilbryter type B igjen skal ikke ha noen betydning.
Mao. vil jeg da ha total 3 jordfeilbryter B etter hverandre gitt at laderen har innebygd jordfeilbryter type B

Alt 2 :

Kjøpe en ladestasjon med DC RCM og koble denne til en av de 16A kursene

Det enkleste og billigste for meg ville nok bare være å montere en ladestasjon med innebygd B vern på en av de eksisterende kursene som er
sikret med A vern (det er jo ingen annen last bak disse så kursen er dedikert) - men da får jeg B vern etter A hvilket jeg forstår ikke er lov.

Hvilken løsning vil lønne seg - er det andre varianter en kan velge?

Tips til en enkel lader type 2 tas imot med takk


jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. januar 2019, klokken 20:57
Dytter litt på denne gamle tråden igjen - blir ikke helt klok.

Vi har en garasje som mates fra hovedtavle i huset med 20A automatsikring med
jordfeilbryter type A. I Garasjen står en ny tavle med 2 automatsikringer på 16A - begge
med jordfeilbryter type A. Disse går til hvert sitt stikk i garasjen.

Ønsker å sette opp elbil lader (kun 10A) og leser at type A FORAN type B ikke er lov så fremt en
ikke benytter ladestasjon med DC RCM deteksjon...

Om jeg forstår rett så må en av følgende gjøres :
Alt 1 :

Få byttet eksisterende 20A automasikring type A i hovedtavle med en tilsvarende type B  - samt bytte ut den ene automasikringen på 16A i garasjen med en 10A med type B og deretter koble laderen til denne...Om laderen har innebygd jordfeilbryter type B igjen skal ikke ha noen betydning.
Mao. vil jeg da ha total 3 jordfeilbryter B etter hverandre gitt at laderen har innebygd jordfeilbryter type B

Alt 2 :

Kjøpe en ladestasjon med DC RCM og koble denne til en av de 16A kursene

Det enkleste og billigste for meg ville nok bare være å montere en ladestasjon med innebygd B vern på en av de eksisterende kursene som er
sikret med A vern (det er jo ingen annen last bak disse så kursen er dedikert) - men da får jeg B vern etter A hvilket jeg forstår ikke er lov.

Hvilken løsning vil lønne seg - er det andre varianter en kan velge?

Tips til en enkel lader type 2 tas imot med takk

Ikke A foran B er kun relevant når A-vernet også beskytter andre forbrukere. A-vernet i skapet inne er ikke relevant når alle forbrukskurser i garasjen også har A-vern. Om den kursen du setter ladestasjon på ikke har andre forbrukere så bør det være null problem med en ladestasjon med B-vern på den. Den andre forbrukskursen har jo eget A-vern som ikke vil bli påvirket av en evt. DC-lekkasje på under 30mA siden det ikke står oppstrøms for B-vernet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Det var dette jeg ikke ble helt klok på - A vernet foran B vil gjøre at A vernet kanskje ikke slår ut forstod jeg..Men det var
litt ulogisk dersom det ikke var annen last etter A vernet..

Får snakke med elektriker - men da kan jeg nok slippe en del billigere unna og montere en enkel lader med B vern og slipper
å bytte ut flere A vern, med B vern.....

ok67

Så lenge alle andre forbrukarar i garasjen har eige A-vern som ikkje blir påvirka av eventuell DC-feil på ladekursen er det ikkje noko problem. Dvs så lenge ladekursen er kun ladekurs, den kan godt ha både A og B vern i serie og dei andre kursane har eige separat A-vern så er alt i orden. Jordfeilautomaten i hovedfordelinga vil i såfall betraktast som overbelastnin/kortslutningsvern og ikkje jordfeilvern.

Eg har ikkje finlest NEK400 på A framfor B etc, men det bør uansett ikkje vere problem for installatøren å skrive ei risikovurdering som stadfester at dette tilfredsstiller krava i forskrifta. (Forskriftene må han følge, normer, så som NEK400 beskriv berre ein måte å følge forskrifta, det kan fint gjerast på andre måter så lenge det er dokumentert at det tilfredsstiler forskriftskravet.)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA