Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A / 3-fas, maks kapasitet?

Startet av gruffalo, torsdag 31. januar 2019, klokken 13:38

« forrige - neste »

gruffalo

Hei

Jeg har et eget sikringsskap i garasjen, og det ser ut som at det er 32A 3-fas fram til dette. Fra før inneholder  skapet i garasjen en 16A kurs til stikk og lys i garasjen. Denne er da sannsynlig vis koblet mellom to av fasene. Hvor mye kapasitet har jeg da ledig? Hvordan bør det kobles for å få mest mulig lading ut av den kapasiteten jeg har inn til garasjen? Og hvilken vegglader er egnet til dette?

Jeg skal lade en Tesla model 3 LR, som har 40A max og 11,5kW som høyeste effekt på AC lading.

Disclaimer: det er mulig jeg har sagt noe som ikke gr mening, jeg er ingen ekspert... ;)
E-tron 55 sportback 2022

jkirkebo

Sitat fra: gruffalo på torsdag 31. januar 2019, klokken 13:38
Hei

Jeg har et eget sikringsskap i garasjen, og det ser ut som at det er 32A 3-fas fram til dette. Fra før inneholder  skapet i garasjen en 16A kurs til stikk og lys i garasjen. Denne er da sannsynlig vis koblet mellom to av fasene. Hvor mye kapasitet har jeg da ledig? Hvordan bør det kobles for å få mest mulig lading ut av den kapasiteten jeg har inn til garasjen? Og hvilken vegglader er egnet til dette?

Jeg skal lade en Tesla model 3 LR, som har 40A max og 11,5kW som høyeste effekt på AC lading.

Disclaimer: det er mulig jeg har sagt noe som ikke gr mening, jeg er ingen ekspert... ;)

En ladestasjon tilkoblet 32A 3-fase vil gi deg 7,4kW som er maks av det du kan få på denne kursen og med TM3.

Ladestasjonen må kobles slik at de to faselederne som brukes av eksisterende kurs kobles på L1 og L2, mens den som ikke er i bruk kobles på N.

Skulle du finne på å også lade en bil som kun lader på 1-fase 32A på samme ladestasjon kan du ikke bruke den andre kursen samtidig.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gruffalo

Takk for presist svar! Hvilken ladestasjon foreslår du?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

E-tron 55 sportback 2022

elektrolux

#3
Sitat fra: gruffalo på torsdag 31. januar 2019, klokken 13:38
Jeg har et eget sikringsskap i garasjen, og det ser ut som at det er 32A 3-fas fram til dette. Hvordan bør det kobles for å få mest mulig lading ut av den kapasiteten jeg har inn til garasjen? Og hvilken vegglader er egnet til dette?

Går ut fra at du har 230V IT nett og da kan Kirkebo sin Viridian ladestasjon eller en Tesla ladestasjon kobles for 2 fase lading.

Har du TN nett kan det være lurt å velge en dynamisk ladestasjon med tanke på at du ønsker å makse ut ladekapasiteten. Vår Zappi er en slik som til og med tilbyr 2 målepunkter slik at du kan lastballansere mot både hovedsikring og skapet i garasjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: gruffalo på torsdag 31. januar 2019, klokken 13:38
Jeg skal lade en Tesla model 3 LR, som har 40A max og 11,5kW som høyeste effekt på AC lading.
Da blr det slik at dersom du har 230V anlegg (IT) vil du kunne ta ut ca 7,2kW og med en 400V (TN) installasjon ca. 11,5kW
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA