Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron/Henger og campingvogn

Startet av Pippus, tirsdag 05. februar 2019, klokken 00:36

« forrige - neste »

Pippus

Var i dag i kontakt med Pressetalsmann Benedikt Still i Audi AG teknologi ang. muligheter for uttak av strøm fra bilen til å forsyne Campingvogn med strøm fra bilen ved fricamping.(EEBus-nettverks "grid" kommunikasjon)
De jobbet med saken, men dette ville ikke bli mulig på på dagens e-tron. Fremtidige biler ville kunne få denne muligheten.

Er det noen som vet om strømuttaket til hengerfestet kan forsyne (litt) strøm til påkoblet vogn når bilen er slått av og hvis ja: vil driftsbatteriet vedlikeholdslade 12 V batteriet tilsvarende. Anyone..?

kaiat

Det er vel standard 13-pins tilhengerkontakt på denne som alle andre nyere biler, og da vil du kunne hente ut 12V til vogna derfra - dersom alle pinnene er koplet til i kontakten. Dette er ikke alltid tilfelle på noen biler, men jeg tror det er fullkoplet på tyske biler(?).

Jeg tror at bilen enten må være påslått eller stå til lading for at 12V-batteriet skal lades, men her er det sikkert andre som er bedre orientert enn meg.

Pippus

Noen som vet hva maks watt-belastning er på uttaket ved hengerfeste?

ToWalkOrDrive

Du kan eventuelt snu på flisa: selge den gamle vognen og kjøpe en el campingvogn. Er gjerne ikke helt i salg ennå, men er visst på vei. Denne har et stort batteri selv og har motor selv, og sikkert nok strøm til kjøleskap osv:

https://dinfritid.no/caravan/2018/08/campingvogn-el-biler
Tesla Model Y                         2021-

Hyperstress

Bump.
Noen som har erfaringer nå?, kan en benytte 12v via hengertilkobling når bilen er av? Evt via triks for å holde bilden igang gjennom natten :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RJK

Sitat fra: Hyperstress på søndag 05. juli 2020, klokken 23:44
Bump.
Noen som har erfaringer nå?, kan en benytte 12v via hengertilkobling når bilen er av? Evt via triks for å holde bilden igang gjennom natten :)

Vil tippe at det krever en form for camper mode/Utility mode som Tesla og Hyundai Kona/Ioniq 2020 har. Da har man jo strøm til både lys, 12V, USB, stereoen og varmeapparatet. Som backup/work around kan man selvsagt koble en lang ledning fra bilens 12V-kontakter, og inn i vogna.

Men vet ikke om noen av disse Tesla-eierne har testet å hente 12V til tilhenger via vognstrømtilkoblingen når camper mode er aktivert. Er jo interessant om den er aktiv eller frakoblet i den modusen.

Men idéen er god i utgangspunktet, dog tror jeg det er bedre å snu på flisa. Nemlig å motta strøm fra vogna og til bilen. Man bør ha egne batterier for vogna som kan lades via bilens ladeinntak når man er på hurtiglader, men som i tillegg kan ta imot lading fra solcellepanel OG fra campingplassens vognstrøm-tilkobling. Og da bør vogna og kunne sende strøm til bilen om den er tikoblet, istedet for å bruke en splitter/forgrenerkontakt for CEE-pluggen.

Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Pippus

Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34

Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)

Hyperstress

120W er ikke mye, er det i det hele tatt nok til kjøleskap og lys i vogna?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RJK

Sitat fra: Pippus på mandag 06. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34

Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)

Det vil altså kreve en egen kabel med støtte for høyere volt og ampere, uansett hvilken vei man vil sende strøm mellom batteriene. Det krever da enten en splittkabel mellom ladestasjon og bil+henger eller to separate ladesesjoner.

Da er vel heller ikke strøm fra bil til vogn til annet enn litt lys, noe å snakke om heller, annet enn sakte lading fra bilen. Det vil jo tilsvare det å sende strøm fra solcelleanlegg til bil eller henger, og disse holder da gjerne mellom 80-150 W per panel, og ofte er det bare ett panel i bruk.

Strøm fra solcellepanel går riktignok via en egen ladekontroller som styrer ladestrøm til batteriene. Det vil da selvsagt ta endel lengre tid enn DC-lading, men det er jo forsåvidt ikke noe problem når man likevel står parkert i lengre tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Pippus

#9
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Pippus på mandag 06. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34

Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)

Det vil altså kreve en egen kabel med støtte for høyere volt og ampere, uansett hvilken vei man vil sende strøm mellom batteriene. Det krever da enten en splittkabel mellom ladestasjon og bil+henger eller to separate ladesesjoner.

Da er vel heller ikke strøm fra bil til vogn til annet enn litt lys, noe å snakke om heller, annet enn sakte lading fra bilen. Det vil jo tilsvare det å sende strøm fra solcelleanlegg til bil eller henger, og disse holder da gjerne mellom 80-150 W per panel, og ofte er det bare ett panel i bruk.

Strøm fra solcellepanel går riktignok via en egen ladekontroller som styrer ladestrøm til batteriene. Det vil da selvsagt ta endel lengre tid enn DC-lading, men det er jo forsåvidt ikke noe problem når man likevel står parkert i lengre tid.
Lading med solcelle er også DC-lading ;) MPPT ladekontrollern omsetter bare høy volt om til 12V og høyere Ampere. Og her ligger også litt av problemet. DC strøm genererer voldsom motstandsvarme hvis ikke kablingen er dimensjonert riktig og voltspenningen er for lav. F.eks skal du ta ut "bare" 2400w av et 12V DC, så må du på 2,5 m kabellengde(sum av både + og -) opp i en kvaderat 100mm tykkelse.... :o
Det er ikke uten grunn at lynladere må ha vannkjølte ladekabler....
Men for all del....i fremtiden er jo "alt" mulig 8)

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

ThomasEL

Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:

Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?

Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?

Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈

Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

kom_så_og_gikk

Har kjørt båthenger med en 23 fots båt på. Totalvekt på denne ekvipasjen er nok 2,2 tonn. Ikke kjørt langt, men 3-4 km til båtrampe og tilbake. Ingen problemer. Stabilt og fint, og krefter i overflod. Forrige bil var en Amarok, som er bedre til tung henger pga rammekonstruksjon, men hadde litt lite motor i forhold til Audien.
En vogn på 1600-1800 kg er nok ikke voldsomt merkbart pga Audien annet enn på forbruket.

Pippus

Kan ikke tenke meg at det skal være noe problemer knyttet til vekten. Krefter og stabilitet i overflod. Skjønner egentlig ikke hvorfor at det er satt begrensninger på 1800. Kroken er jo festet i ramma og bilen er jo nærmere 3 Tonn med folk og last. I sommer ble forøvrig vekta på hele ekvipasjen med campingvogn over 4,3 T :o. Snart må vel små broer sjekke for bæreevne før passering :laugh:
Er det forresten noen som har sjekket pin 9 og 13 på hengerkontakten? Fikk ikke lading under kjøring med campingvogn og når jeg målte så var det som om det ikke var tilkoblet konstantstrøm på uttaket...

elektro

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:

Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?

Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?

Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈

Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪

Har ikke lov til å trekke mer enn 750 kg. selv, men ville ikke vært bekymret for å kjøre pent med en campingvogn/henger på 1800 kg. med såpass med krefter.

Her prøver Nybiltester å trekke campingvogn med e-tron 50:
https://www.youtube.com/watch?v=8a5bEEVooHI

Her trekker Teslabjørn en båt på 2250 kg. opp Hemsedalsfjellet med Model X90D Performance:
https://youtu.be/op2JZi7zMbM?t=347

Ellers testet jo Elbilforeningen både e-tron, EQC og Model X på vestlandet helt uten problemer.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA