Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene

Startet av Arnie, fredag 18. november 2011, klokken 20:32

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Arnie på søndag 20. november 2011, klokken 12:02
Coach-surfing er som kjent et nettbasert system for gratis/billig, privat overnatting for farende folk på lavt budsjett. Vi kan starte "Charge-surfing": I neste utlysingsrunde fra Transnova oppfordres elbilentusiaster som er strategisk plassert på hurtigladerkartets hvite områder om å søke støtte til installering av hurtiglader hjemme. Fra denne kan de selge hurtigstrøm til elbilfarende kolleger for et meget lavt påslag på egen strømpris - gjerne kombinert med litt vaffelsalg og elbilprat...

Nissan-laderen koster jo bare 10k dollar, og laderne blir neppe dyrere etter hvert som det kommer flere tilbydere av slikt utstyr. Kanskje kunne også NORSTART gi tilleggsstøtte til private ladebusinesser...

Problemet her er at laderen krever 3-fase 400V 80A, og det er det ikke spesielt enkelt eller billig å få installert hjemme i Norge. Du vil gjerne ha noe igjen til huset også, så egentlig må man opp på 125A inntak for å kunne drive en hurtiglader + et hus. Det gir 86kW tilgjengelig. Sannsynligvis må du betale for din egen trafo for å få såpass stort inntak, siden det aller meste av landet kun har 230V 3-fase, ikke 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arnie

Et par kommentarer:

Etter det jeg har forstått, legges det 400 volt ved utbygging av nye boligområder flere steder i Norge nå.

Et alernativ kan være at man ikke går for "full-blown" hurtiglader for hjemmeinstallasjon, men en med amperestyrke under dette men godt over 16A. Det vil også være nyttig for elbilister "on the road".

Et tredje alternativ kan være at vi elbilentusiaster påvirker bedrifter i vårt nærområde som har 400 volt  (mekanisk verksted, skipsverft f.eks) til å installere hurtiglader (miljøprofil er viktig for slike virksomheter). Selv har jeg vært en pådriver for at NTNU i Trondheim nå setter opp en hurtigladestasjon.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

flux

#17
Jeg tror de japanske og amerikanske chademo laderene er tilpasset 3-fase 200-240v  AC på inntak. Det bør ikke være noe problem å tilpasse inntakside til Norsk 230V nett. Jeg har sett i spec på noen chademo ladere at de kan konfigureres i software for maks strømforbruk, slik at en kan justere de til tilgjengelig kapasitet på inntak. 

Jeg har selv 125A inntak 3 fase 230v og har ikke betalt noe ekstra for det i forhold til mer normalt inntak. Det er litt forskjellig praksis fra nettleverandører, noen krever en litt høyere nettavgift når en går over 3x63A230V eller 40A/400V.

Jeg foreslår at alle med elbil krever å få installert timemåler for å optimere pris på lading av bil, og for å balansere last på nettet med fornuftig timing av lading. Nett leverandørene er forpliktet til å gi deg timesmåler til kostpris, men jeg aner en uvilje fra bransjen. Jeg antar at det er her strømleverandørene har sin fortjeneste på kraftsalg, fordi de kan time kjøp og salg av kraft med betydelig bedre margin enn den månedlige gjennomsnittsprisen vi betaler på strøm til innkjøpspris.


Presentasjon fra Chademo europe:
http://www.ishavsveien.no/wp-content/uploads/2011/11/Chademo-111108-presentation-QC.pptx

jkirkebo

Sitat fra: Arnie på søndag 20. november 2011, klokken 12:26
Et tredje alternativ kan være at vi elbilentusiaster påvirker bedrifter i vårt nærområde som har 400 volt  (mekanisk verksted, skipsverft f.eks) til å installere hurtiglader (miljøprofil er viktig for slike virksomheter). Selv har jeg vært en pådriver for at NTNU i Trondheim nå setter opp en hurtigladestasjon.

Eller vi kan påvirke energiselskapene. Eidsiva er jo godt igang, jeg skriver stadig oppmuntrende innlegg på Facebooksiden deres. Jeg har også sendt mail til flere andre energiselskaper i områder der jeg kan ha bruk for hurtiglader. Jo flere som melder interesse, jo større sjanse for at noe skjer. Det samme gjelde f.eks kjøpesentre. Sendte akkurat en til Nordby (riktinok ang. vanlige ladepunkter), det blir spennende å se hva svaret blir.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

hva om en bare får noen ved hoved veiene det er der en trenger det å utrolig nokk ligger det  stor strøm styrke  klar der   men  en vil at noen skal tjene masse masse penger  ser at det  byner å bli masse elbiler men  jør så vi kann  kjøre langt  å  billigere en vaanlig bil
det er jo sykt at vanlig bil blir billigere om jeg skal kjøre langt en min elbil  som jeg  må bruke lenger tid med

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA