Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det bærer galt avsted med hurtigladestasjonene

Startet av Arnie, fredag 18. november 2011, klokken 20:32

« forrige - neste »

Arnie

At prisen på hurtigstrøm ser ut til å nærme seg bensinpris liker jeg ikke, heller ikke at det skal kreves abonnementsavgift for å kunne delta i "fyllekalaset". Men dette diskuteres annet sted, og jeg både tror og håper at prisene vil havne på et fornuftig nivå etter hvert. Det er viktig for at elbiler skal få det gjennomslaget hos publikum som vi elbilenturiaster mener bilene fortjener.

Viktig for fremtidig elbilsuksess er også plasseringen av hurtigladestasjoner. Og dagens kart ser ikke bra ut etter min mening.

Jeg har planer om en rundtur i Leaf til sommeren – fra Trondheim og Vestlandskysten rundt til Oslo og oppover Gudbrandsdalen til Trondheim. Men hele den nordlige halvdel av kartet over Sør-Norge er jo en hurtigladerørken:

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Hvis vi skal slippe å holde oss med en fossilbil for å kunne ta lengre turer, må kartets hvite felter fylles med hurtigladere. Nå klumper de seg sammen i de store byene, der det allerede finnes flere av dem.

Mitt forslag er at når Transnova skal dele ut nye millioner til hurtigladere i året som kommer, må viktige krav for tildeling være at det er minst ti mils avstand til en allerede eksisterende lader, og at plasseringen må være langs en viktig ferdselsåre som f.eks. E6 eller E39.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

jkirkebo

Sitat fra: Arnie på fredag 18. november 2011, klokken 20:32
Mitt forslag er at når Transnova skal dele ut nye millioner til hurtigladere i året som kommer, må viktige krav for tildeling være at det er minst ti mils avstand til en allerede eksisterende lader, og at plasseringen må være langs en viktig ferdselsåre som f.eks. E6 eller E39.

Ti mil er for langt mener jeg. Da må du lade til 100% for å ha margin nok til stigninger eller vinter, og det tar lang tid. Mellom 60 og 75km mener jeg er optimalt. Da kan man også hoppe over en ladestasjon sommerstid om man kjører pent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

En annen skuffende ting er at det tilsynelatende fortsatt ikke er planlagt noen ladere mellom Drammen og Kristiansand/Arendal. Det er jo ganske mange som kjører E18 gjennom Vestfold og Telemark.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

sven erik

om en setter  laderne med 5 mils avstand er det passe  da kunne en kjøre uten å tenke  men  se på stfold siden å oslo der blir det skog  ja en har en del biler i oslo område men  de kjører på jobb lader der å jem i jenn  det er ut av byen på langtur en trenger  hurtiglader   å i østfold får de lader med  faktisk 500 meters avstand  hva er vitsen ? en kann da  kjre en liten vei under hovedveien 
og lenger ned blir det   bare noen km    va med vestfold  her er det faktisk å et sted der alt ligger klart  bare bytte lader  den gamle er det ingen som bruker for  en får ikke nøkkel lenger

Arnie

SitatMellom 60 og 75km mener jeg er optimalt.

Jeg er enig i at det kanskje vil være optimal avstand mellom hurtigladere på sikt (omtrent som bensinstasjoner), men for å få dekket mest mulig av de hvite felt på hurtigladerkartet må det legges opp til en strategisk spredning i den fasen vi nå befinner oss.

Dessuten vil nok elbilers rekkevidde øke i takt med spredning av ladestasjoner, slik at vi forhåpentligvis når et "metningspunkt" tidligere enn forventet.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

arnejorg1

Nå har vi jo ishavskraft som holder på med og sette opp Hurtigladestasjoner.
Jeg sendte mail for og få vite hva statusen er. Han ringte tilbake og fortalte at pr. i dag var det bare en stasjon som var ferdig oppsatt, men de skal være kommet langt i 2014.
Vel, tror de må få opp tempoet litt for og klare 2014. Det skal jo ikke være mer enn 5 mil mellom stasjonene i følge en mail jeg fikk for ca. ett år siden.

http://www.ishavsveien.no/
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

erik e

Lading av EL-biler må være nesten  gratis ellers stopper salget helt opp.Tenker vi snart nærmer oss "metnings" punktet. >:(   Om det bare blir snakk om at "fordelene" blir borte tror jeg det er bråstopp i salget.  Sorry,men miljøet driter 99 prosent av oss i. Ja selv Solheim og Hauge om det koster penger for dem selv.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

jeg tenker miljø men det blir galt  når det koster  4 kr mila å kjøre  gass bil  å det da blir  over 10 kr mila å kjre elbil  da sier det seg  selv hva man velger  men at det  kommer til å koste  er ok  men ikke  mer at det blir likt eller noe under
men med den tettheten det blir i oslo  som jeg mener er unødvendig få det heller ut over i landet 
ja får statoil solgt 40 min per dag i gjennomsnitt per dag  med  andre hurtigladre rett ved  å lite folk som drar langt inne i oslo  ja  da vil jeg som privat person  starte  eget med  hurtigladre i vestfold  med et sted med  mat å snaks i nærheten å  noe rimligere strm  en de da vil jeg  bli rik tror jeg  for det er enormt av elbil  folk som i dag ikke  kan ta  elbilen  nedover her  til hytta  +++  så 2 steder i vestfold  er jeg sikker på at flere ville ta elbilen   da vil man å få mer miljø av det når en kann kutte helt ut  fosil bilen 

et ps ikke leg  lade stasjonen med  300 meters avstand  men  heller ca 5-10 mil som  tyskland  å fler andre de har ikke  masse i stor byene men en rett utenfor  ikke si at jeg ikke  vet  har pugget alt av ladestasjoner nedover  da jeg skal reise nedover til Mallaga i en  i Miev   å det er mulig nedover men kann  ikke kjre oslo på vintern

Griffel

Det er klart at jeg også gjerne vil ha det meste så billig som mulig. Men desverre påvirkes prisen av helt andre faktorer enn mine ønsker og håp.

Lav pris fra hurtiglader er avhengig av en eller annen form for støtte. Enten penger fra stat og organisasjoner, som er tilfelle for en del av ladestasjonene, fra Nissan som en del av markedsføringen, eller mersalg ved at kunder handler andere ting.
For en bensinstasjon kan det bety at et antall familier oppholder seg på stasjonen i 30 min. I løpet av en dag skaffer en hurtiglader kanskje en 10 stykker. Disse kjøper strøm for 50 kr, kaffe og winerbrød i gjennomsnitt for 100,- . altså en ekstra omsettning 1500,- noe av dette er MVA og andre avgifter, og noe må du jo betale for strøm og andre råvarer.

Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2011, klokken 00:24
Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

En halv million er nok godt i overkant nå som Nissan begynner å levere hurtigladere for $10k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

jeg har faktisk regnet på dette  med totalt   litt over 1/2 miliom men har da og tatt med salg av mat å kaffe vafler +++ å ville da tjent en del  se selv 20  ganger  4  ganger 365 =29200 bare for det men  har de så mye der vil jeg si det vil bli  ca 40 nedover her    så da vil en betale alt mye fortere å en vil tjene på det andre å   med mye mindre investering en  om en skal selge bensin  som de tjener  ca 20 øre litern på  hvorfor  kann de da ikke legge inn  bare en krone i fortjeneste  på støm 
det de tjener på 40 liter bensin er 8 kr  hva med å tjene det samme på 30 min lading  å  da har en å akurat tid til middag  / hurtig mat samtidig om en er å farten å da er fortjenesten der
en bensin pompe koster ca det samme som  hurtig lader så er det bygg  tanker +++
men  de ser stmmen som samme fortjeneste  middel som plølser +++ for å dekke tapet på bensin
kjenner folk som  jobber sentralt i statoil  de får å rimligere  strøm en andre

Rilum

Sitat fra: Arnie på fredag 18. november 2011, klokken 20:32
Mitt forslag er at når Transnova skal dele ut nye millioner til hurtigladere i året som kommer, må viktige krav for tildeling være at det er minst ti mils avstand til en allerede eksisterende lader, og at plasseringen må være langs en viktig ferdselsåre som f.eks. E6 eller E39.

Helt enig i en minste avstand, samt at de burde sette begrensnig på hvor mye det skal koste å bruke dem.
De som får støtte burde i utgangspunktet ha det som et service tilbud. Mener selvsagt ikke at de skal tape penger, men mener at fortjenesten bør hentes ut ved at brukerne legger igjen penger på andre varer/tjenester mens man venter.

For et stort kjøpesenter så er "investering" i en hurtiglader småpenger som de fort tjener inn på salg av andre varer/tjeneste. Det vil da også presse prisene på hurtiglading til et fornuftig nivå som gjør at de grådige krafselskapene enten må selge til en fornuftig pris eller la hurtigladerene sine støve ned.

Å sette opp en hurtiglader bare for å tjene penger på den blir dårlig butikk i disse dager. Men når kostnad for å sette opp hurtigladern blir så lav og antall brukere blir så høyt at prisen på lading blir ca dobbelt pris av hjemmelading, da er det håp.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2011, klokken 00:40
Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2011, klokken 00:24
Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

En halv million er nok godt i overkant nå som Nissan begynner å levere hurtigladere for $10k.
+ Netttilkobling 100.000 +fundament og graving+ installasjon + MVA ++
Dette er vel også en sponsing fra Nissans side som gjør at prisen for hurtiglading kan gå noe ned.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2011, klokken 11:47
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2011, klokken 00:40
Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2011, klokken 00:24
Jeg håper du allerede har varmestuen med gatekjøkken i vestfold slik at dette kommer i tillegg ellers tror jeg du kommer til å sulten til sengs ganske ofte, du skal jo også betale renter og avdrag på installasjonen kanskje 1/2 milion.

En halv million er nok godt i overkant nå som Nissan begynner å levere hurtigladere for $10k.
+ Netttilkobling 100.000 +fundament og graving+ installasjon + MVA ++

Ja, det er derfor jeg regnet med 250k pr. stk. Merverdiavgiften får da firmaene trukket ifra, så den har vel lite med saken å gjøre.

Sitat
Dette er vel også en sponsing fra Nissans side som gjør at prisen for hurtiglading kan gå noe ned.

Sponsingen er vel de 400 hurtigladerne som Nissan gir bort gratis. Disse til $10k tror jeg de selger mer eller mindre til selvkost. Stort volum = mye lavere produksjonskostnad. Det er ikke så dyre komponenter i disse, selve CHAdeMO pluggen er visst den dyreste enkeltkomponenten og da hjelper det nok å bestille noen tusen stk. i slengen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arnie

Slik jeg ser det er noe som ikke rimer når Statoil får offentlig støtte fra Transnova til å åpne en hurtigladestasjon på Økern, tre minutter unna en allerede eksisterende stasjon, og som lanseres med et "åpningstilbud" som har en hurtigstrømpris tilnærmet bensinprisen. Det lover ikke bra for fortsettelsen.

Derfor har jeg lyst til å lansere en idé som er mer etter våre elbilentusiasters hjerter (Vi er jo så bortskjemte med gratis strøm at vil helst vil ha null i driftsutgifter...).

Coach-surfing er som kjent et nettbasert system for gratis/billig, privat overnatting for farende folk på lavt budsjett. Vi kan starte "Charge-surfing": I neste utlysingsrunde fra Transnova oppfordres elbilentusiaster som er strategisk plassert på hurtigladerkartets hvite områder om å søke støtte til installering av hurtiglader hjemme. Fra denne kan de selge hurtigstrøm til elbilfarende kolleger for et meget lavt påslag på egen strømpris - gjerne kombinert med litt vaffelsalg og elbilprat...

Nissan-laderen koster jo bare 10k dollar, og laderne blir neppe dyrere etter hvert som det kommer flere tilbydere av slikt utstyr. Kanskje kunne også NORSTART gi tilleggsstøtte til private ladebusinesser...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA