Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for hurtiglading?

Startet av Rossifan46, fredag 18. november 2011, klokken 18:08

« forrige - neste »

Rossifan46

Nå som Statiol Økern har satt i drift landets første hurtiglading mot betaling hadde det vært interessant å vite hva elbilister ser for seg hva prisen pr kWh bør være?

http://elbil.no/ladestasjoner/530-sa-dyrt-at-du-ma-droppe-polsa

Etter å ha lest litt rundt på forumet ser det ut til at gjennomsnittforbruket til Nissan LEAF og Trillingene er ca det samme rundt 2 kWh/10 km. En gjerrig bensin/diesel bil bruker rundt 0,6 liter/10 km, så med en pris på 14 kr/liter koster dette altså 8,4 kr pr mil.

Åpningstilbudet til Statoil er 29 kr pr 10 min lading. Tilgjengelig kapasitet på LEAF batteriet er ca 21 kWh, og det skal ta ca 30 min å lade 0-80%. (21*0,8)/3=5,6 kWh pr 10 min. Dette gir da 29/5,6=5,2 kr pr kWh noe som til sammenligning gir en kostnad på 10,4 kr pr mil.

Med forbehold om mange variable faktorer som forbruk, ladehastighet, strømpriser og drivstoffpriser, så viser eksempelet at det kan bli dyrere å fylle "tanken" til elbilen sammenlignet med en konvensjonell bil.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

jkirkebo

Sitat fra: rossifan46 på fredag 18. november 2011, klokken 18:08
Nå som Statiol Økern har satt i drift landets første hurtiglading mot betaling hadde det vært interessant å vite hva elbilister ser for seg hva prisen pr kWh bør være?

1 kr. per minutt, evt. 2 kr. per kWh synes jeg er en rimelig pris for begge parter. Siden strømmen for tiden koster ca. 80 øre i innkjøp har man 150% avanse mens elbilisten får en milkostnad på 4 kroner.

Hurtigladestasjonene raser i pris, Nissans siste modell koster $9900,-, noe som tilsvarer ca. 56.000,-. Selv med 200k i installasjonskostnader får man 4 stk. installert forskjellige steder for en million kroner. Peanuts i forhold til hva vanlige bensinpumper og nedgravde tanker koster, og på bensin/diesel er marginene løvtynne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Jeg vil nok tro at prisen på hurtigladestasjoner med betaling blir en minuttpris.
Investering i infrastruktur og fortjeneste er de to største andelene i prisen og betales best med minuttpris.

Stasjonnen ønsker ikke at en for eksempel blir stående å lade lenge fra 80% til 100% med en mye lavere effekt.
Heller ikke at bilen blir stående etter at ladingen har er automatis avsluttet.

50 kr for å få piffet opp tanken på 25 minutter vil de fleste som trenger det være villige til å betale. Det bilr 2 kr/min.
Om bilen da får svelget 15 eller 20 kWh betyr lite for stasjonen.

Når de i utgangspunktet satte 3 kr minuttet var nok det ut fra en slags sammenligning med besin og en feilaktig antagelse av at trillingene og leaf kunne trekke 50kW. Da ville prisen pr km ikke bli ulik en bensinbil og ut fra en betraktning om at de fleste rent untagelsesvis ville benytte hurtiglader oppfattes som akseptabel.

Kanskje prisen hadd vært litt laver om noen fortalte Statoil at selv om hurtigladern kan levere 50kW er det ingen elbiler idag som kan svelge så raskt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Sitat fra: rossifan46 på fredag 18. november 2011, klokken 18:08
Nå som Statiol Økern har satt i drift landets første hurtiglading mot betaling hadde det vært interessant å vite hva elbilister ser for seg hva prisen pr kWh bør være?

http://elbil.no/ladestasjoner/530-sa-dyrt-at-du-ma-droppe-polsa

Etter å ha lest litt rundt på forumet ser det ut til at gjennomsnittforbruket til Nissan LEAF og Trillingene er ca det samme rundt 2 kWh/10 km. En gjerrig bensin/diesel bil bruker rundt 0,6 liter/10 km, så med en pris på 14 kr/liter koster dette altså 8,4 kr pr mil.

Åpningstilbudet til Statoil er 29 kr pr 10 min lading. Tilgjengelig kapasitet på LEAF batteriet er ca 21 kWh, og det skal ta ca 30 min å lade 0-80%. (21*0,8)/3=5,6 kWh pr 10 min. Dette gir da 29/5,6=5,2 kr pr kWh noe som til sammenligning gir en kostnad på 10,4 kr pr mil.

Med forbehold om mange variable faktorer som forbruk, ladehastighet, strømpriser og drivstoffpriser, så viser eksempelet at det kan bli dyrere å fylle "tanken" til elbilen sammenlignet med en konvensjonell bil.


10,4 pr.mil høres dyrt ut. Håper ikke alle hurtigladestasjoner blir så dyre. Da blir det dyrt og kjøre langtur med elbil. 29 kr er jo ett åpningstilbud så det vil jo bli enda dyrere :-\
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

erik e

Vårt "eget" oljeselskap er jo prisledene i NORGE. Med en slik pris blir det bare "NØDLADING". :(
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Sitat fra: erik e på lørdag 19. november 2011, klokken 16:39
Vårt "eget" oljeselskap er jo prisledene i NORGE. Med en slik pris blir det bare "NØDLADING". :(
Det er vel ikke urimlig eller unaturlig at en må betale noe mer for bruk av hurtiglader enn det en må betale for somlelading hjemme på jobb eller i supermarkedet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Nei det er det ikke,men da kan vi jo like godt bruke den  unike "vanlige" bilen.  :(
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. november 2011, klokken 17:29
Sitat fra: erik e på lørdag 19. november 2011, klokken 16:39
Vårt "eget" oljeselskap er jo prisledene i NORGE. Med en slik pris blir det bare "NØDLADING". :(
Det er vel ikke urimlig eller unaturlig at en må betale noe mer for bruk av hurtiglader enn det en må betale for somlelading hjemme på jobb eller i supermarkedet.

"Noe mer" er jeg helt enig i. Syv ganger så mye er jeg absolutt ikke enig i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

10 kr pr 5min opp til maks 25 min ladetid. Betaling med bankkort uten kode akkurat som på parkeringsautomater, kjøp x antall 5 min perioder opp til maks 50kr

På litt sikt må Chademo std opp til min 100kw for å lade flere mil/min og mer omsetning pr time pr stasjon.  Pris bør være uavhengig av kwh forbruk, kun tiden du beslaglegger stasjonen bør koste, og det må være en maks tid pr betalings kort.


sven erik

ikke bare det men det blir tett med hurtigladre i oslo  

får de denne prisen skal jeg  starte firma med hurtiglading i vestfold med salg av vafler kaffe  å varme sted mens folk hurtiglader å ennå ha lavere pris  her i vestfold

noen som vil ha hurtiglader i vestfold ?

sven erik

står folk i 30 min bruker de mer penger på annet en om de  står i 10 min

Rilum

Personlig så mener jeg at dobbel pris av hjemmelading er greit, blir det mere en det så bruker man heller fossilbilen.

Som vanlig så er strømselskapene griske så det holder  >:(
De tenker jo helt i feil rettning. De lever jo av å selge strøm og ikke bensin. Så derfor burde de ikke være så grådige at folk heller velger bensin.

Noen ganger må man innse at man ikke kan "tjene" på alt. Om de hadde brukt 1% av overskudet sitt på hurtigladere hadde nok hele ladet vært fult av dem. Da hadde veldig mange flere kjøpt elbil, dermed hadde de solgt VELDIG mye mere strøm. Det tapet de da ville hatt på hurtigladerne vil da bli småpenger i forhold til hva de vil tjenes på ekstra salg til hjemmelading.

De kan da selge den til hjemmelading til f.eks 1 kr pr kwt, hurtiglader til 2 kr pr kwt eller til utlandet og få 20øre pr kwt ?

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA