Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsler avgiftshopp for el-biler. På tide og selge elbilen og kjøpe seg fossil?

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. februar 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

knut3448

Dagens elbilpolitikk er et klimatiltak, vedtatt med bred politisk enighet. Kostnadene staten har for dette klimatiltaket må komme fra midler øremerket klimasaken, ikke fra midler øremerket samferdsel. Om Stortiinget synes elbilpolitikken er et alt for dyrt virkemiddel så greier de kanskje å finne andre virkemidler som gir betydelige kutt i nasjonale regulerte utslipp til en lavere kostnad? Og som ikke fører til at befolkningen må gjøre store endringer i livsstilen sin?

Det er utrolig at dette perspektivet mangler i debatten.

timingbeltkiller

QUOTE
Og som ikke fører til at befolkningen må gjøre store endringer i livsstilen sin?
UNQUOTE

(Verdens)befolkningen må nødvendigvis gjøre store endringer i livsstilen sin
dersom dyrearten menneske skal unngå utslettelse.

Til trådstarter:
Et lite sleivspark i all vennskapelighet:
På tide å selge bilen.
Du bruker bindeordet og som infinitivsmerke.

Sov du i norsktimen da læreren forklarte bruken av og/å?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

knut3448

Er det alt du satt igjen med etter å ha lest innlegget mitt?

Overgangen til elbil tillater folk å leve som normalt og samtidig redusere utslippene. Kunne myndighetene sagt at nå er det slutt på bilbruk? Da hadde folk blitt enda sintere enn de blir av at elbiler får fordeler og vi hadde vel hatt gule vester over alt.

Hva i alle dager er det du prater om ang og/å?

Ferry

Sitat fra: xyzzy på onsdag 06. februar 2019, klokken 13:20

Nr 100 på inntektstoppen i 2017 tjente 36 millioner og betalte 11.5 millioner i skatt - med 25.5 millioner ekstra i skatt per år blir det fint lite igjen.

Burde kanskje bare ta 24 millioner i ekstra skatt. Da er det en halv million igjen etter skatt. Det er bedre enn for de fleste andre  ;D

xyzzy

Sitat fra: Ferry på onsdag 06. februar 2019, klokken 15:00
Sitat fra: xyzzy på onsdag 06. februar 2019, klokken 13:20

Nr 100 på inntektstoppen i 2017 tjente 36 millioner og betalte 11.5 millioner i skatt - med 25.5 millioner ekstra i skatt per år blir det fint lite igjen.

Burde kanskje bare ta 24 millioner i ekstra skatt. Da er det en halv million igjen etter skatt. Det er bedre enn for de fleste andre  ;D

De 900 neste på listen vil vel da ende med negativ inntekt etter skatt :)

timingbeltkiller

Til knut3448:
Sleivsparket om å/og er til trådstarter.

Verdensklimaet er langt bedre tjent med elbil enn med fossilbil.
Men i det store farebildet er dette bare krusninger på overflaten.

For den eneste bilbruken som er innafor de nødvendige endringene
for å unngå menneskehetens undergang, er null bilbruk
i tillegg til null flybruk, null det meste vi foretar oss i dag.

Nå vet vi det store flertallet vil ikke finne seg i verken null bilbruk
eller de øvrige omfattende innskrekninger i sitt levesett,
som er nødvendig for å redde rovdyret menneske fra utslettelse.
Derfor er utslettelsen et uunngåelig faktum.

Og den vil komme før kalenderen viser 2100.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bno

"å redde rovdyret menneske fra utslettelse."
Egentlig burde vi avskaffet oss selv. Og det er vel det som kanskje skjer basert på at en engere krets legger beslagg på så mye av verdiskapningen og deretter utover politisk innflytelse som fører til (Fyll inn selv)

Ferry

Sitat fra: xyzzy på onsdag 06. februar 2019, klokken 15:08
Burde kanskje bare ta 24 millioner i ekstra skatt. Da er det en halv million igjen etter skatt. Det er bedre enn for de fleste andre  ;D

De 900 neste på listen vil vel da ende med negativ inntekt etter skatt :)
[/quote]

Ehhmmm, det var tusen stk. ja, ikke bare de 100.  :) Men ok, la nr. 1000 sitte igjen med en halv million etter skatt da.

On a side note: Da frøken Andresen ble tatt for fyllekjøring måtte hun betale en bot på 250.000,- til tross for at påtalemyndighetene la ned påstand om 1 million. Og som det heter i dommen: «Dersom retten i foreliggende sak skulle tatt utgangspunkt i en normal avkastning av siktedes formue, ville boten bli fastsatt i størrelsesorden 35 – 40 millioner kroner».

Hadde gladelig fyllekjørt jeg, om jeg satt igjen med det samme som henne  :P

Lepet65

Det med de 1000 rikeste var bare et tall, slengte det inn i diskusjonen fordi i USA har det blitt lagt fram forslag om 70 % toppskatt for inntekt over 10 millioner $. De rike blir rikere, men utgiftene til samfunnet går absolutt oppover. Hvem skal betale? Middelklassen krymper og det er vel de som har betalt mest skatt 'over there'. Heldigvis er vi ikke på USA tilstander i Norge...enda

bno

Middelklassen i US er så godt som utryddet. I Norge vil det samme skje om vi ikke gjør et opprør. Statens utgifter er kollossale i sammenligning med land vi burde kunne sammenligne oss med. Vettet er helt ut i Storting og regjering. Hele oljeoverskuddet brukes nå på velferd og hvem som stikker av med det vet vel de fleste etter hvert ....

Rabiat22

Sitat fra: Burger på tirsdag 05. februar 2019, klokken 01:35
Hva! Betaler disse fossilsnylterne bare 60% avgifter til staten?

Dette hullet burde tettes....

https://www.smartepenger.no/boligokonomi/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp
Sitat                                øre per kwt
Kraftpris         25,00
+ Nettariff – fastledd 10,00
+ Nettariff – energiledd 20,00
= Pris eks avgifter 55,00
+ Forbruksavgift         16,58
= Pris eks mva         71,58
+ 25 % mva         17,90
= Pris pr kilowattime 89,48

Herligt :)

bno

Burde vi ikke få slike prisinformasjon for melk også? Da vil det bli så mye enklere å forholde seg.

At Storting og regjeringsbroilere får holde på:
"Årlige utgifter til innvandring er ca 250 milliarder. Utviklingshjelp ca 35 milliarder. Klima svindel ca 35 milliarder."

"Skatt på alminnelig inntekt for personlige skattytere var 356 milliarder i 2010.-ca 400 milliarder i 2018?
Så mer enn 3/4 av all skatten vi betaler på alminnelig inntekt for personlige skattytere, går til innvandrere og klimasvindlere..Skremmende?"
Kilde

Falsum

Sitat fra: bno på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:03
I tillegg har man da CO2 bedrag.

FNs CO2 svindel har svekket Europas økonomi og gitt oss en hel generasjon politikere med grønt virus på hjernen. CO2 = Global oppvarming? Moderne tids største bløff.

http://www.ebnorge.no/fns-co2-svindel-har-svekket-europas-okonomi-og-gitt-oss-en-hel-generasjon-politikere-med-gront-virus-pa-hjernen/

Fantastisk underholdende å lese denne hjemmesnekrede bloggen. En ren stilstudie i Dunning-kruger-effekten, hvor skråsikkerheten rundt egne teorier er omvendt proporsjonal med den faktiske innsikten innen et gitt tema.

Dette er det bare å arkivere sammen med anti-vaxx-ere, flat earth-ere og andre spinnville konspirasjonsteorier.

bno

Sitat fra: Falsum på torsdag 07. februar 2019, klokken 11:36
Sitat fra: bno på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:03
I tillegg har man da CO2 bedrag.

FNs CO2 svindel har svekket Europas økonomi og gitt oss en hel generasjon politikere med grønt virus på hjernen. CO2 = Global oppvarming? Moderne tids største bløff.

http://www.ebnorge.no/fns-co2-svindel-har-svekket-europas-okonomi-og-gitt-oss-en-hel-generasjon-politikere-med-gront-virus-pa-hjernen/

Fantastisk underholdende å lese denne hjemmesnekrede bloggen. En ren stilstudie i Dunning-kruger-effekten, hvor skråsikkerheten rundt egne teorier er omvendt proporsjonal med den faktiske innsikten innen et gitt tema.

Dette er det bare å arkivere sammen med anti-vaxx-ere, flat earth-ere og andre spinnville konspirasjonsteorier.
He,he

Jeg har ikke tatt stilling. Meg og min bedre halvpart ser jo hva som skjer, men mye er menneskeskapt. Se eksempelvis på de lange slettene over et landskap fra Malaga via Cordoba og Merida opp mot men ikke så langt som til Salamanca. Bare uhyggelig. Årsak: Felling av trær på en uforstandig måte for å produsere Oliven. Jorda helt uttørket og man er i ferd med å få ørkenspreding an mass. Vi har også bodd i Spania i 2007 flyttet vi heim. Var nede ifjor kjørte fra Malaga til Nord Portugal. Veldig skremmende det som har skjedd de 10 siste årene. Har lite med C02 å gjøre.

Kanchanaburi Thailand: Regnskogen totalt rasert. Tiltakende uttørking og veldig varmt i dalen omgitt av relativt høye fjell. Bare bambus overlever nå pga uttørking etter. Økt selvtenning har medført at skogen ikke greier å komme tilbake av bl.a. disse årsaker. Slik kan man fortsette rundt om i hele landet jeg vet for jeg har vært der i hver en krinkel krok. Noen unntak er det i sør rundt Krabi og opp mot Khao Lak noe regnskog og det er vidunderlig å kjøre der. Hva vi har gått dette forbryterske som er gjort får man et sterkt vitnesbyrd om når man har vært inne i regnskogen. Det er så ekstremt høyverdig og majestetisk og det kan ikke beskrives.

Men altså: CO2. Jeg begynner å tvile og FUD er veldig sterkt forankret i folket. Lett å hanke inn avgifter med det utgangspunktet.

I området du beveger deg Falsum, har en universitets grad innenfor tema. Jeg lar meg ikke avlede bar så det er konstatert, men ser hva jeg ser og leser meg opp før jeg konkluderer. Artikkelen det er referert til og som du har morsomheter les mindre avansert hersketeknikk er OK, men venstre raddiser har da aldri vært av de skarpeste knivene i skuffa. Det ser man da ift. hvordan landet driftes.

Burger

BNO: Tror dersom du vil sette deg inn i temaet, prøv å finn metastudier på oppvarming som har høy kredibilitet. Samme med menneskeskapt klimaendring. Metastudier etter min forståelse går igjennom forskning, rangerer de etter kredibilitet og tar ut sammendrag.

På denne måten så kan man fastsi at vaksiner ikke skaper autisme, siden totalt så er det vel forsket på mellom rundt/over 30 millioner barn. Forskerne tok denne påstanden ganske seriøst.

Metastudier klarer også å filtrere ut dårlig/styrt forskning som f.eks alternativ medisin der det er mye penger på å lage dårlig forskning som beviser at noe virker. Ett triks jeg kjenner til innen reklame og 'dokumentert effekt' er at man tar et lite utvalg personer, gjør forsøk, får ikke ønsket resultat, kaster resultat og tar en ny liten gruppe. Fortsett til '9 av 10 har dokumentert god effekt'
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA