Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsler avgiftshopp for el-biler. På tide og selge elbilen og kjøpe seg fossil?

Startet av Arthur Morgan, mandag 04. februar 2019, klokken 22:05

« forrige - neste »

Arthur Morgan

https://www.tv2.no/nyheter/10384221/

Dere med elbiler til mange hundre tusen, er dere redde nå for og risikere og sitte med elbiler dere ikke får solgt? Hvis dere skal selge den selfølgelig,
Se på hva som skjedde i Danmark.

jorgror

Tror ikke det vil gi noen kortvarig og langvarig gevinst å selge elbil. Elbiler vil bli gitt mindre avgifter enn fossilbiler, nok til at det skal være lønnsomt å kjøre elbil. I saken blir det skrevet at moms ikke skal innføres, selv om jeg personlig mener at dette bør være en av de første avgiftene som kommer inn, i takt med at prisen på elbil går ned med økt produksjon og videreutvikling av teknologi.

I saken blir det hevdet at bensinprisen inneholder to avgifter, veibruksavgiften og CO2 avgiften. CO2 er opplagt at ikke kan påføres elbil.

Da gjenstår veibruksavgiften. Denne består ifølge artikkelen av avgifter som skal dette kostnader veitrafikk påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, veislitasje og helse- og miljøskadelige utslipp.

Her er det kun ulykker og kø som elbiler bidrar med kostnader. Prosentandelen disse kostnadene utgjør av avgiften kan ikke være store, og dermed kan det etter min mening ikke påføres betydelige avgifter på elbiler fordi de bidrar til svært lite kostnader. En mangel på inntekt kan selvfølgelig kompenseres ved å øke de generelle avgiftene, men da må avgiftene på fossilbiler øke i samme takt som elbil.

Det som derimot kan og i noen tilfeller bør pålegges elbileiere er bompenger. Da tenker jeg på bompenger som skal betale for veiutbygging, type Nye veier. Bompenger som er innført for å redusere lokale utslipp bør elbil slippe. Bompenger som skal redusere total trafikkbelastning i sentrumsområder er jeg litt usikker på, kanskje halv pris av fossilbil, fordi elbil verken forurenser luft eller støy.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Wibla

Veibruksavgift... Nå sliter ikke normale biler veldig mye på veiene, selv ikke "tunge teslaer" som ifølge enkelte molboer er så fæle. Det gjør derimot lastebiler/vogntog. Her er det satans mye slitasje og utslipp, og selv om politikerne ytrer at de ønsker mer frakt på kjøl og godstog så er i praksis politikken slikt innrettet at godstransport blir dyttet i retning tungtransport på et allerede overbelastet og tildels nedslitt veinett.

Jeg tror vi får veiprising i løpet av ikke alt for mange år, og om det er et grann av rettferdighet (...) så vil dette medføre lavere avgifter for personbiler og vesentlig høyere avgifter for tungtransport, slik at den trafikken som faktisk utgjør det største problemet flyttes mot mer miljøvennlige transportformer.

Den store elefanten i rommet er uansett at alle bilavgiftene ikke er øremerket vei, de går derimot "i det store sluket".
2018 Tesla Model S 75D

Burger

Hva! Betaler disse fossilsnylterne bare 60% avgifter til staten?

Dette hullet burde tettes....

https://www.smartepenger.no/boligokonomi/484-slik-er-stromprisen-bygget-opp
Sitat                                øre per kwt
Kraftpris         25,00
+ Nettariff – fastledd 10,00
+ Nettariff – energiledd 20,00
= Pris eks avgifter 55,00
+ Forbruksavgift         16,58
= Pris eks mva         71,58
+ 25 % mva         17,90
= Pris pr kilowattime 89,48
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Om nybiler blir dyrere blir det bare enklere å få solgt bilen, men hvorfor selge? Jeg har kjøpt elbiler for å bruke dem. Det vil uansett aldri bli gunstigere å kjøre fossilt enn elektrisk, så enkelt er det. Pr nå er der incentiver på plass. Etterhvert som disse forsvinner vil noe av forskjellen jevnes ut, men strømprisen må mangedobles før det blir dyrere enn bensin/diesel, og etterhvert som det blir færre fossilblier blir det hverken enklere eller billigere å få tak i drivstoff. Kanskje ser vi etterhvert at vi kommer tilbake til utgangspunktet der man må på apoteket for å få tak i drivstoff? :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: SKYNET på mandag 04. februar 2019, klokken 22:05
https://www.tv2.no/nyheter/10384221/

Dere med elbiler til mange hundre tusen, er dere redde nå for og risikere og sitte med elbiler dere ikke får solgt? Hvis dere skal selge den selfølgelig,
Se på hva som skjedde i Danmark.
Den artikkelen er jo i stor grad basert på en løgn, nemlig at eksosbiler visstnok betaler masse avgifter på drivstoffet og elbiler ikke betaler noe. Sannheten er at strøm har nesten like høye avgifter som diesel. Forskjellen er bare at på diesel kalles det veibruksavgift og CO2-avgift, mens på strøm kalles det elavgift, men det går inn i samme statskassa begge deler.

Man bør heller se på om det er riktig å selge såkalt avgiftsfri diesel til fyring, båter, landbruk og diverse aggregater som står rundt omkring og forurenser.

Når det gjelder nybilsalg så er det riktig at avgiftene blir lavere og lavere jo mindre utslipp bilene har, for å påvirke folk til å velge renere biler, og elbiler er nesten på null avgifter.
Men det er flere steder man kan angripe for å få opp statens inntekter, for eksempel leasingselskaper, bilutleiefirmaer og taxieiere henter store deler av fortjenesten sin på å kjøpe diesel og bensinbiler med reduserte avgifter for så å selge de igjen i bruktmarkedet der de konkurrerer med andre biler som ble kjøpt med fulle avgifter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bno

I tillegg har man da CO2 bedrag.

FNs CO2 svindel har svekket Europas økonomi og gitt oss en hel generasjon politikere med grønt virus på hjernen. CO2 = Global oppvarming? Moderne tids største bløff.

http://www.ebnorge.no/fns-co2-svindel-har-svekket-europas-okonomi-og-gitt-oss-en-hel-generasjon-politikere-med-gront-virus-pa-hjernen/

Chris Neumann Ruud

#7
En artikkel skrevet på en blogg fra en fyr som er fast bidragsyter til Resett, er eller har vært leder i et FrP-lokallag, og hvor hovedbudskapet er en konspirasjonsteori hvor alle vitenskapsmenn ljuger bryr meg midt i ræva.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Balrog

Denne tråden burde vel ha vært på debattforumet til FrP?

Alle de som i fullt alvor påstår at biler drevet på fossilt drivstoff ikke påvirker miljøet:

Plasser deg og kjøretøyet på tomgang inne i en garasje med garasjedøra lukket i 60 minutter. Så snakkes vi etterpå, etter at jeg bæsjet i drikkevannskilden din. Kloakk forurenser ikke, det mener en 92 år gammel tobakkforsker og predikant fra Redneck Valley, Texas.

Det verste ved å kjøre MC er "lufta" i tunneler. Det verste med Oslo er lufta i sentrumsgatene.

Når det gjelder veislitasje er synderne tungtransport, piggdekk og telehiv.

Med de nye elbilene har alle argumenter for å kjøre fossilt forsvunnet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bno

@balrog
Den med garasjen har jeg skrevet om mange ganger selv Coinet som det var av Arnold, ja du vet han Terminator... ;D
Tror det er noen her som hopper på hersketeknikker fortere en f. Hva er det som feiler dere? Må da gå ann å snakke om ting uten å bli tatt til inntekt for den ene eller andre. Prøv å roe dere dere ned. Se ting fra ulike perspektiv. Jeg er forbasket sikker på at den millionen minst jeg har brukt siste 4 årene (ikke for å være pompøs) på   investering i miljøteknologi overgår det generisk plan mange her inn har gjort. Som bare har det i kjeften og surfer på det andre gjør i miljøsaken. Stort sett fordelsfoket og jeg vet hvor man finner dem. Kutt ut les dere opp først og ikke skyt "the messenger."
Igjen (ikke for å være pompøs) tror jeg var blant de første på bjerget som hadde miljøsak i stedet for fint kjøkken da jeg bygde mitt andre hus og heller investerte i bergvarmepumpe. Å jada lenge før det ordet var tatt inn i vokabularet... Si?
Å så tror jeg like vel at det med CO2 "svindelen" er kommet klarer og klarere frem for meg og ser at det kanskje (sikkert?) kan ha noe for seg. Konklusjon har jeg enda ikke trukket, men forholder meg til det som en svindel som en engere krets tjener grovt med penger på og atter andre tilriving av makt. Alt (tilsynelatende.)
At det er plantenæring vet vi jo fra barnehagen (så her bommet deep state på indoktrineringen) så intet nytt der.  :)
Meningsbrytning i respekt for hverandre har vært til en stor lykke for Norge og folket. Men i "det siste" er dette "gode" i ferd med å bli ødelagt ved demonisering. Våkne opp av tornerosesøvnen. Se bare hvordan 10 milliarder i bompenger og forhøyet forsikringspremie er to sider av samme sak. Det er ikke nødvendig. Hvis noe er tilsynelatende er "billig" her i landet så skal slakken hentes inn. Det er til ulykke for Norge og folket. Man tar det samfunnsmessige overskuddet inn i statskassen (men oftest) er det slik her at alt er 3-10 gangeren så dyert her i landet enn i si Kina og det har sin årsak i samme. Les høy forsikring det å ta ut nevnte overskudd, men da på bunnlinja i for noen et paradis på jord til stor fokleinelse for. Les den gemene hop les deplorables.
Jeg har opplevd Norge som et fattig land lenge før hydrokarbonene gjorde sitt inntog. Vi er i ferd med å komme tilbake dit om vi ikke passer oss og våkner fra tornerosesøvnen. Ha en god dag karer.

Lepet65

Hvis de 1000 rikeste i landet betaler 2-3 % mer i skatt tror jeg vi har dekket inn hele 'tapet' på bilavgiftene.

bno


xyzzy

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 06. februar 2019, klokken 08:16
Hvis de 1000 rikeste i landet betaler 2-3 % mer i skatt tror jeg vi har dekket inn hele 'tapet' på bilavgiftene.

Det er alltid lett å la noen andre ta regningen? Uansett, bilavgiftene er gått ned fra ca. 72.5 milliarder til 47 milliarder. At de 1000 rikeste skulle betale 25.5 millioner ekstra i skatt hvert år høres umiddelbart noe urimelig ut... 

Nr 100 på inntektstoppen i 2017 tjente 36 millioner og betalte 11.5 millioner i skatt - med 25.5 millioner ekstra i skatt per år blir det fint lite igjen.

All skatt som monner må ramme mange, ellers er det symbolskatt og lite annet. Eksempel: All formuesskatt i hele Norge er på ca 15 milliarder. Lite penger, veldig mye diskusjon og uheldige bivirkninger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA