Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uflaks og flaks ved batteribytte

Startet av Helge, mandag 04. februar 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

Helge

Uff... mye dårlige batteri for tiden. Hadde en runde med min hvite Saxo tidlig i høst der jeg måtte bytte 3 blokker. Bilen gikk da dårlig på forhånd og ladelampe kom allerede ved 40 til 50 %

Nå i januar kunne jeg konstatere at både den andre Saxoen (2003 sølv) samt Peugeoten også må ha en sjekk/bytte av batteri  :'(  Tok sølvSaxoen i helgen. Den fikk typisk ladelampe ved 30 til 35 % så jeg forventet å måtte bytte enten 2 dårlige eller en VELDIG dårlig blokk. Jeg har vært heldig en gang før med at "all faenskapen" var samlet i en blokk :) både kortsluttet celle og dårlig celle.

Så heldig var jeg ikke! Jeg har en 30A 30V strømforsyning som klarer å lade opp maks 3 batterier på en gang (i serie). For sikkerhets skyld valgte jeg å lade 3 blokker og da 2 stk D (min erfaring er at det ryker flest D-blokker) og 1 stk G-blokk. Håpet jo å kunne bruke 1 av disse (i beste fall 2) i Peugeoten. Men neida det var 3 dårlige blokker i Saxo'en. Tre dårlige celler fordelt på 3 blokker  :o (1 kortsluttet og 2 der spenningen kollapser ved belastning.) Så 3 batterier fattigere.

Flaksen i uflaksen var at det faktisk var 2 D-blokker og 1 G-blokk som var dårlige (akkurat som jeg hadde ladet opp og deretter "tappet" ned til passende nivå som resten av blokkene) slik at jeg rakk å bli ferdig med bilen i går kveld  :+1:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA