Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan

Startet av Amob74, mandag 04. februar 2019, klokken 12:01

« forrige - neste »

Amob74

Hei!

Jeg planlegger et søksmål mot Nissan og har engasjert et advokatfirma for å hjelpe meg med dette.

Jeg bestilte Leaf 2018 i februar 2018. Jeg mottok bilen i begynnelsen av april. Det ble ved bestilling oppgitt ladetid 45-60 min. På sommeren avdekket jeg imidlertid svakheten omtalt som "rapidgate". Dette medfører at bilen dobler ladetiden når batteriet blir for varmt etter to hurtigladinger på lengre turer.

Forhandler Birger N. Haug har opptrådt kritikkverdig i møte med meg undervegs. Lovnader om kompensasjon viste seg å være et spill for galleriet.

Jeg trenger hjelp med erfaringer som kan støtte meg i saken og setter pris på nyttige tanker. Min påstand er at informasjonen om ladetid ble endret på Nissans hjemmesider etter at jeg bestilte bilen. Selger opplyste heller ingenting om denne vesentlige svakheten.

Bruksverdien på bilen er langt lavere enn forventet for min del, som hadde planlagt å bruke bilen mye til langkjøringer.

Det er også interessant dersom flere har gått med de samme tankene som meg. Gi gjerne lyd i tråden.  :)

hemi

Jeg bestilte bil første dag det var mulig, og fikk den tilsvarende tidlig.

Ladetider oppgitt i starten, var som kjent lavere, enn de det ble endret til.

Rapidgate, oppstår allerede før første ladning, jeg hadde 3% soc i ca 12-15c ute ved tur til larvik, her ble jeg stuck i en time for å få nok strøm til å komme meg tilbake til oslo. Det er rett og slett batterikjemien som gjør det, + mangel på kjøling.

Jeg har solgt bilen da jeg opplevde 0 hjelp av selger/importør.

Bruksverdien er lavere enn egolf 300 og i3 94ah hva rekkevidde angår.

Orker nok desverre ikke slenge meg på noe søksmål da jeg bare tok verditapet og ble kvitt den, sutre litt på forum orker jeg, men noen rettsak orker jeg ikke.  Er nok dette nissan satser på mange andre også ikke orker.

Amob74

Hei Hemi, takk for innspill. Jeg så ikke noe informasjon på Nissans nettside om at ladetiden ble kraftig forverret ved gjentatte hurtigladinger da jeg bestilte bilen i februar. Jeg har også lest at andre mener det samme og at informasjon om dette ble lagt ut først på et senere tidspunkt. Er det din oppfatning også?

Burger

Disclaimer: Jeg er ingen advokat osv, aldri stol 100% på juridisk råd gitt på nett, rådfør med jurist og/eller advokat.

Kan du kanskje finne igjen historisk informasjonen på nissan sidene via https://archive.org/ ?

Usikker på om det holder i en rettsak om du finner.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amob74

Takk for tipset! Nå har vi allerede opparbeidet god dokumentasjon på de to ulike versjonene av markedsføringen av 2018 Leafen. I den ene versjonen fremkommer ingen relevant info om begrensninger på ladekapasitet mens det i den nye står forbehold om dette.

Men more is more, så dersom du klarer å hente ut noe av den søkemotoren som kan være interessant så er det bare bra. Jeg skjønte ikke helt systemet, så send meg gjerne en pm dersom du orker å gjøre et forsøk og finner noe. :)

EV-FTW

Beklager om du opplever meg negativ. Men nå er det kommet en SW fix, som gjør at du kan lade lang flere ganger før ladehastighet senkes. Med andre ord har bruksområdet for bilen blitt langt større.
Dette er noe du kan få oppdatert på din bil og, som sikkert Nissan vil tilby.

Tror du at du kommer noen vei med saken, spes. siden det nå finnes en mulighet for å minske dette problemet vesentlig?

Jeg sier kjør på, det står respekt av at du orker, flesteparten andre hadde ikke orket, eller hatt økonomi til å kjøre en sak, som det tross alt er stor sannsynlighet ikke vil føre frem.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

så om du kjører til 1-5% soc blir ikke batteriet lenger varmt? jeg opplevde rapidgate allerede fra 1 lading i ca 13-15c ute.

Amob74

@Øystein K

Jeg har lest at det skal komme en softwareoppgradering for den nye modellen som lanseres i 2019. Det foreligger ingen informasjon om at dette fungerer på 2018-modellen. Jeg er sikker på at Nissan tilbyr seg å fikse dette på min bil dersom muligheten faktisk er der.

Hva får deg til å tenke at det ikke vil føre frem?

EV-FTW

Det er folk med 2018 mod som har fått denne oppdateringen, og det er virker som dette er en oppdateringen som vil blit tatt på service. Kan være en må be om at de gjør det, men det vil tiden vise.

Les https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43252.0

Når det kommer til min negativitet, så går det mer på at jeg tenker du ikke har nok juridisk grunnlag for å kunne straffe Nissan. Selv om jeg forstår din frustrasjon og synes det er helt greit at Nissan hadde fått seg en smekk.
Men det fakta at de har nå kommet med en løsning som stort sett ordner problemet, så har de god ryggdekning for å ha funnet en løsning på saken, og dermed kan tilby deg et produkt som mer eller mindre vil oppfylle dine krav.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Sitat fra: hemi på fredag 08. februar 2019, klokken 11:02
så om du kjører til 1-5% soc blir ikke batteriet lenger varmt? jeg opplevde rapidgate allerede fra 1 lading i ca 13-15c ute.

Batteriet blir varmt, etter noen ladinger. Og etter 3 lading såpass varmt at ladehastighet går ned mot 30KW.

Men i forhold til slik det var, er det stor forandring.
Og for folk flest vil dette dekke deres behov, da det i praksis vil si de kan kjøre på turer opp mot 50 mil, og fortsatt ha grei ladehastighet.

Og , videre, normalt unngår man å kjøre bilen ned til 5-1 prosent SOC. Flere grunner til det. Ved legger man normalt inn en buffer, i fall en lader ikke fungerer, så lader normalt fra 10/15 prosent og opp til der bilen senker ladehastighet. Det er rundt 65 prosent på Leaf40 og rundt 80 prosent på Leaf 30.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Biltesteren.no

Ny software er tilgjengelig som har fikset #Rapidgate men løsningen tillater at bilen kan ta i mot mer strøm selv om batteripakka er varm. Husk at man får shitty speed når batteripakken er kald, jeg kjører 24 kWh Leaf og den har heller problemer å oppnå driftstemperatur. Men Nissan har #Rapidgate også i e-NV200 40 kWh versjonen også, men offisielle data så står det at den er utstyrt med sikkerhetsanordninger ved gjentatte hurtigladinger innenfor korte tidsintervaller. Samme tekst står også offisielt på Leaf 40 kWh også. Og jeg er ikke sikker på at du og andre kan vinne overfor Nissan da det står med liten tekst under rekkevidde og lading.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

EV-FTW

Poenget til TS er vel at dette med liten skrift osv er noe som har kommet i ettertid. Når han kjøpte bilen, var det ikke opplyst om noe problem med for mange hurtigladinger, og at bilen ville senke ladehastighet etter 1 hurtiglading. I så tilfelle ville veldig mange aldri kjøpt bilen, da den ikke dekket deres behov.

I ettertid har Nissan endret på nettsidene, og på alt av reklame materiell, fått på varsel om ditt og datt, for å unngå at folk skal kunne «ta» dem.

Og det er her sakens kjerne ligger, og der TS har en mulighet å vinne frem.
Selv om Nissan nå har kommet med en SW oppdatering som tillater flere hurtigladinger.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Biltesteren.no

Jeg mener jeg har flyvebladet fra Nissan om 40 kWh Leafen liggende, skal studere denne og den tekst jeg har. Veit ikke helt om jeg har vært på rydderen og kasta det eller tatt vare på det.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Amob74

Som dere ser av dette utklippet fra Nissans markedsføring på tidspunktet for bestilling står det vel egentlig ganske greit. Det ga meg et feil beslutningsgrunnlag da jeg kjøpte bilen.

I følge Nissan og forhandler eksisterer det ikke en fix på dette for min bil.

EV-FTW

Sitat fra: Amob74 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:44
Som dere ser av dette utklippet fra Nissans markedsføring på tidspunktet for bestilling står det vel egentlig ganske greit. Det ga meg et feil beslutningsgrunnlag da jeg kjøpte bilen.

I følge Nissan og forhandler eksisterer det ikke en fix på dette for min bil.

Jeg forstår ikke hvorfor din bil, skal være forskjellig fra andre Leafer fra 2018.
Disse kan jo få oppdatert SW som vil delvis løse rapidgate problemet.
Men du vil fortsatt etter noen ladinger oppleve at hastighet synker, avhengig av temperatur på batteriet. Bare ikke så fort/tidlig som før.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA