Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetid på 16A kurs på helgetur

Startet av Jon65, mandag 04. februar 2019, klokken 11:07

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. februar 2019, klokken 11:36
Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 13:06
Enig at man bruker mindre nedover, men det er ikke enorme mengder strøm å hente på regenerering, kanskje 2- 5 kWh.
En sparer nesten like mye nedover som det en bruker ekstra oppover. Så for en tur opp og ned er forbruket bare litt større enn tilsvarende lengde på flat mark. (Fortutsatt at en ikke bruker bremser alt for mye, men regenererer eller triller.)
3000kg 1000m høydeforskjell er ca 8kWh som en taper oppover og for det meste gjenvinner nedover (m x g x h)
det blir mer komplisert, for de høydemeterne kommer ikke i en vertikalen pakke, men spres utover med forskjellige gradienter der rullemotstand påvirker i varierende grad. I tillegg er det vel 30% tap på regen, så da treffer man 5 kWh på 20 mil hyttetur ganske bra. (Passer med min empiri)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:09
Hvor står det? Jeg skjønner poenget ift varme sikringer, men kursen skal jo tåle full belastning og vel så det.
80% trodde jeg var en tommelfingerregel fra gamledager.
Det står ikke noe sted på siden til DSB. Det ser ut som flere og flere norske importører har skrudd med til 8A. Mener å huske noe om Ampera-e eiere som uforvarende tok med ladekabel ved verkstedbesøk, og uanmeldt fikk byttet denne ut med en nedgradert versjon. Det skal angivelig finnes en anbefaling om dette. Usikker om denne fremdeles gjelder:

Sitat fra: Griffel på fredag 29. april 2016, klokken 16:26
Siden DSB anbefaler å begrense lading fra vanlig Schuko stikkontakt til 8A er det fint at Nissan følger opp denne anbefalingen med sin standard ladekabel med kladd.

Fra heftet "Lading av elektriske biler" et sammarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO:
Sitat
Ladestrømmen er begrenset av bilens elektronikk. Strømmen er vanligvis satt til ett sted mellom 8 og 13 A. Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

SitatNEK har opprettet et eget forum for elektriske biler, hvor deltagere sitter på tvers av normkomiteer, gruppen har også deltagere fra organisasjoner og myndigheter, under er en uttalelse fra gruppen:
29. august 2012 trakk EV forum følgende konklusjon:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 04. februar 2019, klokken 13:06
Fra Oslo:
Beitostølen, treg vei 22 mil x 2,5 kWh/mil = 55 kWh brukt + bakkene
Hemsedal, treg vei 20 mil x 2,5 kWh/mil = 50 kWh brukt + bakkene
Sjusjøen, rask vei 18 mil x 3 kWh/mil  = 54 kWh brukt + bakkene
Trysil, rask vei 21 mil x 3 kWh/mil = 63 kWh brukt + bakkene
Hafjell, 20 mil rask vei x 3 kWh/mil = 60 kWh brukt + bakkene

Fin oversikt, den illustrerer godt hvorfor de fleste av oss klarer oss veldig fint med både I-Pace og e-tron. Selv om du legger til enda 10% mer for skiboksen, 10% for ekstrem kulde / dårlige kjøreforhold og 10% for bakkene, er alle destinasjonene innafor hvis du starter med fullt batteri.

Ja, jeg er klar over at ikke alle bor i Oslo, så jeg legger til:

Bergen-Geilo, 24 mil treg vei x 2,5 kWh/mil = 60 kWh brukt + bakkene
Stavanger-Røldal, 20 mil treg vei x 2,5 kWh = 50 kWh brukt + bakkene
Trondheim-Åre, 17 mil treg vei x 2,5 kWh = 42,5 kWh brukt + bakkene
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jon65

Sitat fra: elektro på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:50
Fin oversikt, den illustrerer godt hvorfor de fleste av oss klarer oss veldig fint med både I-Pace og e-tron.

Jeg tviler ikke på at jeg kommer meg opp på fjellet, min bekymring var heller at jeg kunne slite med å komme hjem igjen uten hurtiglading underveis dersom det stedet jeg besøkte bare hadde schuko og bilen på dagtid lørdag og søndag sto på parkeringsplassen i skibakken.

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:47
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:09
Hvor står det? Jeg skjønner poenget ift varme sikringer, men kursen skal jo tåle full belastning og vel så det.
80% trodde jeg var en tommelfingerregel fra gamledager.
Det står ikke noe sted på siden til DSB. Det ser ut som flere og flere norske importører har skrudd med til 8A.

8A er anbefalt maks vedvarende belastning på schuko. Dvs ikke noe krav, men en anbefaling.
80% belastning av en kurs opplever jeg at er en anbefaling som henger igjen fra gamledager når anleggene var betydelig skralere dimensjonert enn nå.

Det jeg har fått med meg er en utfordring er om to eller flere kurser med høy belastning sitter inntil hverandre og dermed slår ut fordi varmen smitter/ikke kommer seg bort.
På hytta har jeg kun chint hele veien (ikke mitt valg). Lader med full effekt (400V16A trefas) og belaster kurs fullt ut i timevis. Kjenner ikke særlig lunk og sikring slår ikke ut. Samme hjemme der jeg lader med 230V32A enfas (schneider eller Häger, husker ikke i farten). Har belastet kurs fullt ut siste 5 år uten at sikring har gått pga varmgang. Men begge steder er dimensjonert etter moderne standarder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:07
Sitat fra: elektro på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:50
Fin oversikt, den illustrerer godt hvorfor de fleste av oss klarer oss veldig fint med både I-Pace og e-tron.

Jeg tviler ikke på at jeg kommer meg opp på fjellet, min bekymring var heller at jeg kunne slite med å komme hjem igjen uten hurtiglading underveis dersom det stedet jeg besøkte bare hadde schuko og bilen på dagtid lørdag og søndag sto på parkeringsplassen i skibakken.
Svaret er garantert nei. Du bruker masse strøm på de korte turene og trenger tiden bilen står parkert i bakken til lading.
For de som mener regenering nedover gir tilbake det forbrukte oppover. Lykke til. Skjer ikke med meg vinterstid. Jeg regner å få maks et par prosentpoeng på 600 meter.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Griffel

Sitat fra: Contango på onsdag 06. februar 2019, klokken 10:49.
For de som mener regenering nedover gir tilbake det forbrukte oppover. Lykke til. Skjer ikke med meg vinterstid. Jeg regner å få maks et par prosentpoeng på 600 meter.
I tillegg til at du sparer den strømmen du som du ellers ville ha brukt på tilsvarende strekkning på flat vei.
Min erfaring er at dersom start og slutt er i samme høyde over havet er forskjellen forbausende liten om veien går opp og ned eller er flat. Regenereringen tar kun vare på det som ellers ville tapes på mekanisk bremsing, hvor det meste gjenvinnes. Det meste av høyde-energien (nedover) regenereres ikke men bidrar til framdrift, for den delen får du alt tilbake.

Ellers er det riktig at småkjøring om vinteren bruker mye strøm, det som f.eks går til varme blir mye i forhold til km kjørt sammenlignet med lengere turer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA