Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 på vinteren - tips og triks

Startet av Fornybarbil, mandag 04. februar 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Fornybarbil

Her tenkte jeg vi kunne forsøke å samle en del prosedyrer, tips og triks til hvordan man skal leve så problemfritt som mulig med Tesla Model 3 i de kaldeste periodene av året. Ingen av disse tipsene er utprøvd da bilen ikke er mottatt enda... Obviously  8)

Tips jeg har fått med meg er:


  • Parkere med viskerne i "service mode" sånn at man er sikker på at de blir tint når man forvarmer bilen.
  • La bilen stå koblet til nettstrøm så ofte det lar seg gjøre - det forhindrer rekkeviddetap pga kulde og at man ikke har regenering før batteriet varmer seg opp.
  • Start forvarmining minimum 30 minutter før avgang for å varme opp batteri, samt tine vinduer og dørhåndtak så man er rimelig sikker på at døren åpner seg.
  • Hvis man ikke får ut dørhåndtaket kan man kakke på det, og dra et kredittkort langs kanten av vinduet for å sikre at det åpner når døren skal opp. En pose varmt vann kan også brukes for å tine håndtaket.
  • For langturer og reiser - Det går mye raskere å lade et varmt batteri enn ett kaldt batteri - spesielt merkbart ved supercharging. Lad opp ved ankomst destinasjon og ikke før avreise.

Noen som har noe å tilføye?

krister461



Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
  • La bilen stå koblet til nettstrøm så ofte det lar seg gjøre - det forhindrer...at man ikke har regenering før batteriet varmer seg opp.

What? Hvordan det?

Fornybarbil

Så vidt jeg har forstått så vil ikke et kaldt batteri kunne ta imot så mye strøm som regen gir, og det softwarelimiteres hvis batteritemperaturen er for lav. Hvis man har bilen koblet til nettstrøm vil den sørge for at batteriet er varmere ved at det skal være klart for lading så vidt jeg har forstått. Åpen for at jeg har feiltolket, som alltid  :)

hawK

Musk twitret i helgen at det skulle komme oppdatering med forbedringer for vinterproblemene til model 3.. Spent på hva dette er.

Espen Hugaas Andersen

#4
Det som er viktig er å lade senest mulig i forhold til avreise, gjerne med høyest mulig effekt.

Lader man eksempelvis bilen med 11 kW i en time før avreise (altså f.eks fra 60% til 75%), så vil batteriet være brukbart varmt. Ikke så varmt at man er klar for hurtiglading, men man vil ha en del regen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
5. For langturer og reiser - Det går mye raskere å lade et varmt batteri enn ett kaldt batteri - spesielt merkbart ved supercharging. Lad opp ved ankomst destinasjon og ikke før avreise
- Dersom du altså ikke har tilgang til å være tilkoblet nettstrøm mens du står parkert, evnt. dersom du har veldig lav SOC. Dersom du har tilgang til å være tilkoblet nettstrøm under parkeringen så bør du time ladingen så den er ferdig så kort tid som mulig før forvarming/avreise så du kan starte med varmt batteri. Ref. pkt#3. Kombiner gjerne dersom mulig. F.eks. lad på hurtiglader ved ankomst opp til 70% og lad på nettstrøm de siste 10%/20% før avreise.


Edit: Ops. Vi var vist flere som tenkte på dette ser jeg nå ja :)
Model S 85D

Autowinder

#6
Kan sikkert la denne tråden markeres som Sticky, så blir den vel liggende øverst i Forumtråden, kanskje noen leser denne først før de spør om besvarte emner på nytt.

Rediger gjerne tittelen først til Model 3 - tips og triks så får vi samlet alle tips på ett sted ;)

Redigering av egne innlegg gjøres forøvrig ved å klikke på redigerikonet øverst til høyre eller under teksten.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Lynkjapp

Hvis du parkerer ute og har mulighet til å velge, parker med førersiden mot en vegg eller mur som blir varmet av sollyset. Det har uventet mye å si for å holde den ene siden av bilen isfri selv i mange minusgrader og dermed minsker risikoen for at dørhåndtaket og vinduet fryser fast. Veggen/muren lagrer mye varme som stråler ut også etter at solen har gått ned eller det har blitt overskyet.

olavxxx

Om vinteren kan man også ta 10 prosent mer luft enn det som oppgis i karm, på kalde dekk.

18650

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. februar 2019, klokken 11:51
Hvis du parkerer ute og har mulighet til å velge, parker med førersiden mot en vegg eller mur som blir varmet av sollyset. Det har uventet mye å si for å holde den ene siden av bilen isfri selv i mange minusgrader og dermed minsker risikoen for at dørhåndtaket og vinduet fryser fast. Veggen/muren lagrer mye varme som stråler ut også etter at solen har gått ned eller det har blitt overskyet.

Bare for å være litt kverulant: Det skyldes ikke at varme er magasinert i veggen, men at det oppstår strålingslikevekt på den siden av bilen. Uten å gå i detalj, er det samme fenomen som gjør at det ikke iser på frontruta di når bilen står ute under tak (f.eks. en carport).  ;)

anrefsah

Lad normalt til 90% og innimellom til 100% og kjør til under 10%. Dette for å sikre rett batterihelse. Nye retningslinjer for Model 3.

https://youtu.be/G5t1YOHQhlc

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Klykken

Dette er vel ikke retningslinjer fra Tesla? Ei heller anbefalt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Magnus Hansen

Jevnlig kjøre helt ned til 10% er en særdeles dårlig ide.

S4e

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. februar 2019, klokken 20:32
Jevnlig kjøre helt ned til 10% er en særdeles dårlig ide.

Ble ikke ordet innimellom brukt. Det betyr ikke jevnlig...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

asbkar

Det samme full-syklus-trikset er anbefalt med min iMiev også. Kjøre ned til maks to streker, og så lade helt opp så cellene blir målt og balansert, ca hver 3. måned.

Det er forøvrig ikke skadelig å lade ned til 10% jevnlig, det som er sliter på batteriet er hvis bilen blir stående med lite strøm over tid. Samme med helt full-ladet, det reduserer også kapasiteten, men ikke sånn at det er noe å stresse med. Bare lad normalt til 90%, og topp-lad til 100% når du trenger rekkevidde, gjerne like før du skal kjøre.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA