Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 på vinteren - tips og triks

Startet av Fornybarbil, mandag 04. februar 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 05. februar 2019, klokken 20:30

Ved "feil" silikon, vil du få silikonete vinduer med stygge striper.

Man må bare la sprayen tørke før man lukker igjen vinduet. Ikke alltid det er like lett å gjennomføre i praksis hvis man er parkert ute midtvinters.
'21 3LR

Klykken

Benyttet silikon på vår S på pakninger, samt i overgangen mellom dørkarm og glass. Vasket godt først, tørket og sprayet. Ikke kjøp billigdritt så går det bra. Crc sin industri-utgave til rundt 200kr holder til slle bilene i nabolaget i flere år.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Espen Hugaas Andersen

42% tap ved *småkjøring*, så egentlig ikke veldig relevant. Da bruker man masse energi på å hele tiden varme opp bilen, mens på langkjøring varmer man opp bilen en gang, og så er forbruket mye lavere på resten av turen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:19
42% tap ved *småkjøring*, så egentlig ikke veldig relevant. Da bruker man masse energi på å hele tiden varme opp bilen, mens på langkjøring varmer man opp bilen en gang, og så er forbruket mye lavere på resten av turen.

Tror ikke vi kan definere dette som småkjøring hvor batteriet aldri blir varmt eller kjøler ned mellom hver liten tur. Her snakker vi om 200 km på noen (få?) timer. En Model S tror jeg ikke hadde hatt en slik reduksjon. Er redd de ikke har valgt å utnytte spillvarmen fra motoren like godt på Model 3 som på S og X.....eller at motorene er så mye mer effektive og dermed ikke gir så mye spillvarme å utnytte. Isåfall er de tilgitt, men hvis ikke så er jeg skuffet.

Er redd dette også vil gi oss såkalt 'coldgate' ved lading på vinteren og det har vi jo vært så heldige å ikke ha på tidligere Tesla.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

#65
Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:59
Anslått 42% rekkeviddetap i -18:
Wow!
Estimert 190Wh/km ved småkjøring i -18?
Ikke dårlig.
Ser ut som kjøringen er gjort i løpet av 6 timer. Evt 8+ ettersom det beskrives som en arbeidsdag.

Han forteller at han kjører rundt hele dagen og besøker kunder. Lurer på hvor mange stans/kaldstarter vi snakker her.

Dette er type kjøring som gir ekstremt forbruk. Sammenlignet med rated (NEDC?) som han gjør blir det ikke gode resultater, men overraskende at han var under 200Wh/km.

Har kjørt såpass mange middels turer i kulde nå i vinter at jeg vet forskjellen i forbruk mellom mild vinter rundt null og streng kulde på 15-20 minusgrader er ganske stor. Merker godt økning i forbruk så vel som redusert tilgjengelig energi i batteriet når det er - 15 ute.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Spesielt å trekke bastante konklusjoner fra denne ene kilden når det finnes masse andre dokumenterte erfaringer der ute. Får uansett håpe teslabjørn for låne en bil snart sånn at han får kjørt standard vintertesten sin

S4e

#67
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:46
Spesielt å trekke bastante konklusjoner fra denne ene kilden når det finnes masse andre dokumenterte erfaringer der ute. Får uansett håpe teslabjørn for låne en bil snart sånn at han får kjørt standard vintertesten sin
Helt enig!  La oss alle roe oss ned å vente til Teslabjørn gjør en ordentlig test.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA