Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 på vinteren - tips og triks

Startet av Fornybarbil, mandag 04. februar 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: S4e på mandag 04. februar 2019, klokken 20:36
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 04. februar 2019, klokken 20:32
Jevnlig kjøre helt ned til 10% er en særdeles dårlig ide.

Ble ikke ordet innimellom brukt. Det betyr ikke jevnlig...

Jeg må innrømme at jeg bare leste teksten over videoen.. :)

Ellers er det viktig vintertid å smøre gummilister godt opp med silikon. Særlig med tanke på at vinduet skal kunne gå ned i døra hver gang døra åpnes..

olavxxx

Min erfaring fra 1 år med Model X var at jeg ikke trengte å "rekalibrere den".
Jeg "mistet" 3 km på 1 år av rekkevidden, men det var nok bare degradering av batteriet tror jeg.

Jeg superladet den sjeldent og lot den aldri gå under 20%, ladet som regel til 80-90%.
Vet mange påstår man må lade til 100% for å balansere, men andre på nett påstår at den balanserer seg selv uten å lade til 100%. SÅ ikke helt greit å vite hva man skal tro :P

Jeg tenker uansett at jeg lader 80% eller der omkring, skulle jeg plutselig se stort "rekkeviddetap", skal jeg heller prøve å "balansere" den, men det er neppe noe jeg kommer til å gjøre proaktivt. Skulle man lade til 100%, bør man gjøre det rett før avreise, det er ikke så mye lading til 100% som er ille som tiden man er på 100%.

Det samme gjelder lav SoC, her er det tid på ytterpunktene som er det essensielle, ikke om man ruller inn på en superlader med 5% og lader til 70% for eksempel, da er tiden nær 0 ganske kort.

Toalmar

Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
Start forvarmining minimum 30 minutter før avgang for å varme opp batteri
Kan man starte varmingen av batteriet manuelt på Tesla?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

mthoring

Sitat fra: Toalmar på mandag 04. februar 2019, klokken 23:39
Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. februar 2019, klokken 10:28
Start forvarmining minimum 30 minutter før avgang for å varme opp batteri
Kan man starte varmingen av batteriet manuelt på Tesla?

Når man skrur på forvarming i app så varmes kupé og batteri (gitt at man ikke har på range mode). Hvis man kun ønsker å forvarme batteri så kan man skru på lading i appen, da starter batterivarmeren.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Fornybarbil

Så vidt jeg vet er det IKKE batterivarmer i Model 3. Det er litt av grunnen til at jeg lager denne tipstråden. Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Takk for gode innlegg, oppdaterer førsteinnlegget etter hvert.

Wibla

Det er en form for batterivarming ved at den "staller" motorene og bruker varmen fra dette for å gi lunk i batteriet. Det er etter sigende ikke like effektivt som batterivarmeren i S/X. Tiden vil vel vise om dette er en designfeil fra Tesla.
2018 Tesla Model S 75D

GOS

Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Så vidt jeg vet er det IKKE batterivarmer i Model 3. Det er litt av grunnen til at jeg lager denne tipstråden. Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Takk for gode innlegg, oppdaterer førsteinnlegget etter hvert.

Dette er feil. Det er batterivarming på model 3, men IKKE via ett dedikert varmeelement alla det S og X har. Den skal visstnok generere varme ved å påføre strøm til motor uten å gi fremdrift og denne varmen brukes så via kretsløpet til å varme batteriet. Hvor godt det fungerer vet jeg ikke og er spent på. Når jeg får bilen kjører jeg antagelig direkte til Vikeså for å teste ladehastighet med lunkent batteri.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Så vidt jeg vet er det IKKE batterivarmer i Model 3. Det er litt av grunnen til at jeg lager denne tipstråden. Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Takk for gode innlegg, oppdaterer førsteinnlegget etter hvert.
Det er helt feil. Det er batterivarming på Model 3! Viklingene i motor og inverteren brukes som varmeelement, som GOS skriver, og skal yte over 4kW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fornybarbil

Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?

Lynkjapp

Sitat fra: 18650 på mandag 04. februar 2019, klokken 18:46Bare for å være litt kverulant: Det skyldes ikke at varme er magasinert i veggen, men at det oppstår strålingslikevekt på den siden av bilen. Uten å gå i detalj, er det samme fenomen som gjør at det ikke iser på frontruta di når bilen står ute under tak (f.eks. en carport).  ;)
Dette blir litt avsporing, men jeg ser at jeg har et kunskapshull her som kan fylles. Hvis jeg skal gjette så gjetter jeg at strålingslikevekt betyr at varmestrålingen ut fra bilen ikke forsvinner ut i rommet, men blir reflektert av veggen tilbake til bilen. Er jeg inne på noe? :)

RuneW

Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?

Det er vel dette du sier:
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 05:58
Man må rett og slett lade eller svinkjøre for å få opp batteritemperaturen på vinteren, som jeg forstår det.

Og det stemmer nok ikke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

anrefsah

Her er noen generelle tips til videoer og annen informasjon som det er greit få med seg:
Hidden features av LikeTesla

https://youtu.be/_Cnifd78q3Y

Top 20 tips & tricks av Andy Slye

https://youtu.be/I5-TG0Uc5Lc

A complete guide to the model 3 av Now you know:
Part 1:
https://youtu.be/2yzq2UCQj74
Part 2:
https://youtu.be/1OX0SMP4aSg
Part 3:
https://youtu.be/TjQWxeabU7Y

Datalogging fra din Tesla:
https://linkmytesla.dk

Nettside for å planlegger langturer:
https://abetterrouteplanner.com

Side som viser data om registrerte elbiler i Norge:
https://elbilstatistikk.no og når du får VIN kan du abonnere på informasjonen om når den blir registrert i Norge: https://www.itanywhere.no/vin.php

Om du har en Google home, kan du med integrasjonen EVCar snakke til bilen i stedet for å bruke Tesla appen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/integration-with-google-home-google-assistant-now-available-for-general-use.91949/



Handyman

#27
Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?
TM3 har batterivarming!! Det er en veskekrets som sirkulerer mellom cellene i battereiet, akkurat som i TMS og TMX. Det er riktignok ikke er et dedikert varmeelement til å varme veska med, og det er dette mange missforstår, og tror at den mangler batterivarme. Så å si at det ikke er batterivarmer i TM3 blir uansett helt feil.
Motorene i S og X kan ikke brukes som varmeelement, og de har derfor et dedikert elektrisk varmelement i kretsen til å varme veska med. Dette trengs ikke i TM3, og er en optimalisering/forenkling mer enn en workaround.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: Fornybarbil på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:27
Det er jo det jeg sier - det er ikke batterivarmer i Model 3, men en workaround-løsning for å spare vekt/(plass?). Stemmer dette?

Nei det er ikke det du sier. Den har batterivarmer, men istedenfor ett varmeelement (heater) i tradisjonell forstand så er det motoren som brukes som varmeelement (heater). Å påstå at den ikke har batterivarmer er å påstå at den ikke kan varme opp batteriet for eksempel når den står parkert og det blir en feil påstand.

Ja, det er nok for å spare plass/penger
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Pallesnekkern

Jeg kommer nok ikke til å varme opp batteriet ved daglig bruk (kjører ikke så langt). Erfaringer med i3 er at det ikke er noe stor ulempe med begrenset regen, og at ytelsen uansett er god nok.  Dessuten får man brukt friksjonsbremsen litt, som kan ha sine fordeler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA