Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøreegenskaper på glatta

Startet av lr-80, lørdag 02. februar 2019, klokken 22:01

« forrige - neste »

lr-80

Hvordan opplever dere bilen på glatta? Jeg hadde trodd det skulle være mer «bakhjulsdreven» følelse ved pådrag. Savner dette, den virker litt understyrt ved pådrag samtidig som den logrer litt ved aktiv rattbruk uten pådrag. Kanskje noe bedre i dynamic, men selv med redusert antispinn går den litt rett frem ved pådrag i sving. Kan være jeg lures av at jeg er vant til bakhjulsdrift.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

jorn.nik

Jeg opplever den som trygg og god med godt grep. Typisk konstant 4-hjulsdrevet.
Den beste vinterbilen jeg har hatt faktisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Det er vel normalt med 4 hjulstrekk. Opplevde det selv når jeg kjøpte Subaru - vane sak. 4 hjulstrekk er ikke løsningen på alt.

Hvordan er det, har den ekte 4 hjulstrekk eller slik som kobles inn når bilen trenger det. Mener jeg leste noe om at den primært trakk foran ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jorn.nik

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. februar 2019, klokken 09:41
Hvordan er det, har den ekte 4 hjulstrekk eller slik som kobles inn når bilen trenger det. Mener jeg leste noe om at den primært trakk foran ?

Denne har vel permanent 4-hjulstrekk. Det er jo nettopp det som er noe av grunnen til forbruket ved høy hastighet. Tesla kobler ut den ene motoren ut (i høyere hastigheter), men hos Jaguar er begge motorer koblet inn uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

#4
Alle frontmotoriserte firehjulstrekkere jeg har kjørt har vært understyrte, men logrer litt hvis man bruker rattet samtidig. De oppfører seg på mange måter som en gnager, helt til en provoserer de ut i overstyring/firehjulsskrens, men selv i full skrens oppfører de seg ikke som en RWD, siden du både får høyere fart og må ratte omtrent motsatt. Leker du for mye med AWD så ender du opp med at du på et tidspunkt føler at dette kommer til å gå galt, og får lyst til å gå av gassen, og da ender du med å gå rett ut. Er du først i sladd med AWD er det bare å holde ut til du kan rette opp...

Sitat fra: jorn.nik på søndag 03. februar 2019, klokken 09:52
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. februar 2019, klokken 09:41
Hvordan er det, har den ekte 4 hjulstrekk eller slik som kobles inn når bilen trenger det. Mener jeg leste noe om at den primært trakk foran ?

Denne har vel permanent 4-hjulstrekk. Det er jo nettopp det som er noe av grunnen til forbruket ved høy hastighet. Tesla kobler ut den ene motoren ut (i høyere hastigheter), men hos Jaguar er begge motorer koblet inn uansett.
Tesla har like mye AWD som noen andre, men ved svært lavt pådrag, jevn fart og ingen fartsforskjell mellom for og bakhjul kan de torque sleep'e den ene motoren. Mulig g-sensorer og/eller rattsensor også er kriterier her. Med en gang man har mer enn noen få prosents pådrag eller det blir hastighetsforskjell. Det er ikke noe som kan merkes i praksis, men sparer strøm. I range mode derimot, så blir S og X mer FWD for å spare strøm. Dette er nok motsatt på Model 3, siden den ikke kan sleep'e bakmotoren på samme måte som frontmotoren (samme type motor som Jaguar bruker både foran og bak).

Det merkelige er at Jaguar sine ingeniører påstår tydeligvis (i følge en annen tråd her) at i-Pace kobler ut den ene motoren opp til 50km/t, så hvorfor kan de da ikke gjøre det lenger opp i fart?

daktari

Jaguar we bakhjulsdrevet hvis du kjører veldig forsiktig opp til ca 30 mph. Så 4wd. Ikke oppgitt noe om temperatur-avhengihet.

Tesla S og X D, når det er over 2 gr pluss, er enten for- eller bakhjulsdrevet, så lenge du ikke trenger mer enn 50 kW. På vinteren 4 WD. Teslabjørn har en video.

Enig i 4wd-karakteristikken. Tesla Model 3 ligner mye, med lett hekkslipp hvis man vil.
Med TracDSC av derimot kan du få Jaguaren til å gå heftig sidelengs, lett å kontrollere med gassen og direkte styring! Tung bil, så vær obs!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Jaguar er ikke 4WD, den er AWD...

4WDer har låsbare differ.

Edit: Eller potensielt én elektromotor per hjul, for elbiler sin del...

daktari

Her er videoen til Bjørn. Hva han Simon Patel legger i "feather it", altså hvor få kW man kan gi på med før bilen blir AWD vet vi ikke. Kanskje bare 20 kW?

https://youtu.be/lSRv-REnUIg
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LittleHammer

Har ikke fått F-Pace til å understyre. Den kommer (forutsigbart) med bakenden samme hvordan jeg provoserer den inn i en krapp sving. Dette gjør den meget god på vinterføre! I-Pace er mer understyrt. Har merket det i rundkjøringer - selv med piggdekk.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

lr-80

Takk for mange svar. Har kjørt både bakhjulsdrevet elbil, og firehjulsdrevet fossilbil. Avhengig av ratting og hvordan jeg går på gassen har jeg alltid fått frem litt morsom overstyring, men I-Pace føles litt som låste differ som går rett frem...
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

olavxxx

Sitat fra: lr-80 på søndag 03. februar 2019, klokken 21:06
Takk for mange svar. Har kjørt både bakhjulsdrevet elbil, og firehjulsdrevet fossilbil. Avhengig av ratting og hvordan jeg går på gassen har jeg alltid fått frem litt morsom overstyring, men I-Pace føles litt som låste differ som går rett frem...
Det er det som er understyring, da går bilen frem hvis du provoserer den.
Overstyring betyr at hekken slipper.

4Matic Fanatic

Sitat fra: olavxxx på søndag 03. februar 2019, klokken 21:34
Det er det som er understyring, da går bilen frem hvis du provoserer den.
Overstyring betyr at hekken slipper.
Det er jo det han sier..

Vind

Sitat fra: jorn.nik på søndag 03. februar 2019, klokken 09:52
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. februar 2019, klokken 09:41
Hvordan er det, har den ekte 4 hjulstrekk eller slik som kobles inn når bilen trenger det. Mener jeg leste noe om at den primært trakk foran ?

Denne har vel permanent 4-hjulstrekk. Det er jo nettopp det som er noe av grunnen til forbruket ved høy hastighet. Tesla kobler ut den ene motoren ut (i høyere hastigheter), men hos Jaguar er begge motorer koblet inn uansett.
Nei, du kan se hvilke motorer som er i bruk, og det er avhengig av hastighet, føre og program.  velg ASI (All Surface Information) i touch panelet, og du kan se (med en ørliten forsinkelse) om den er drevet av forhjul, bakhjul eller alle 4. 

Tilbake til trådstarter - jeg synes den oppfører seg veldig forskjellig avhengig av kjøreprogram.  På glatt føre er den svært leken (og litt bakhjulsprioritert) i Dynamic og Comfort, mens den oppfører seg ganske forsiktig i Eco, og veldig nøytral i Snow.  Det siste programmet har jeg begynt å bruke en del - og gjør bilen eksemplarisk forutsigbart på ganske håpløst underlag.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

lr-80

Jeg er også meget fornøyd med trygge kjøreegenskaper.
Men hadde altså forventet litt mer spenning om jeg ønsket det. Hvis jeg går av gassen i det jeg svinger, for så å gi på, får jeg likevel frem litt moro i dynamic.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

daktari

Gå inn på ASI og velg "start på løse underlag". Heftig krabbemodus!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA