Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron totalvurdering

Startet av Gitzern, lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.
Du verden. Må si du klarer å lese godt mellom linjene her. Briljant og sylskarp evne til å skjære gjennom og identifisere svikerne blant oss.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.
Ser ingen som argumenterer for Tesla, det eneste jeg ser er en som prøver å lage noe som ikke finnes

Alle innlegg (minus ditt) besvarer trådstarter.

Tilbake til topik.

Matrix lys er nok ikke nødvendig, selv om det er en nyvinning jeg ville valgt. Og er jo også noe du for eksempel ikke får på Tesla......

Teslabjørn har jo nylig lagt ut video om dette


https://youtu.be/zZmpWA-zUKM

Crown

Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.

Sikker på du kommenterer i rett tråd? Dette var jo inntil nå en av få tråder som _ikke_ var slik, så takk for det. :-P

Tilbake til tråden, jeg er ganske sikker på at e-tron vil oppfylle alle kravene til trådstarter og vel så det, særlig ettersom det ser ut til at han har investert i skikkelig ladeutstyr.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Bmw_Tryne

Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.


Skjønte god poenget her. Hvorfor skal en kjøpe ekstralys til 15 lapper, nevnt i en post her? Da kan en like godt bruke 15.000 på LED Matrix å få orginalt gode lys.

1. Audi E-Tron har orginalt mulighet for gode lys og lyktespylere .

2. Tesla har måttet gå ned på watt styrken på sine lys, pga mangelen på lyktespylere, derfor «må» mange kjøpe ekstralys. Og skryter da selvfølgelig over hvor bra dette er. Pipen hadde nok vært en annen om lysene hadde vært gode orginalt.
Bmw 530i G30

Gitzern

Min tanke rundt Matrix og forsåvidt kameraspeil er at det kan bli dyre ting å reparere hvis det ryker etter 5 årsgarantien. Jeg har planer om å ha e-tron i 10 år+ og tenker da at masse high-tech greier kan ryke og bli dyrt i lengden.
LED lys er jo standard så det er vel bare Matrix delen med adaptiv avblending som koster 15000 ekstra. Kan hende jeg kommer til å angre, men da har jeg ihvertfall spart 15000 + evt risiko for reparasjoner senere. Samme tankegangen har jeg på virituelle speil. Ser for meg at de blir svindyre å reparere/ erstatte. Når bilen står parkert på kjøpesenter kommer mange ungutter til å syns at de er veldig spennede å plukke på de kameraspeilene.

Counterpointer

Kameraspeilene får jo også temmelig varierte tilbakemeldinger fra testerne! Den store fordelen er lavere luftmotstand og det er ikke allverden det heller, så lenge en ikke snakker om autobahn fart.

Personlig synes jeg skjermene er rart og dårlig plassert i dørene. Burde vært på dashbordet om det skulle være slik at en ikke trengte flytte blikket.

Bmw_Tryne

Ja, enig. Hadde heller ikke valgt kameraspeil
Bmw 530i G30

z4rd

Sitat fra: Gitzern på søndag 03. februar 2019, klokken 13:08
LED lys er jo standard så det er vel bare Matrix delen med adaptiv avblending som koster 15000 ekstra.

Hvis LED er standard på nær- og fjernlys, så skjønner jeg godt valget ditt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Bmw_Tryne

Ok

Viss det er slik,
Bilen leveres med LED-lykter som standard, og HD Matrix LED som ekstrautstyr

Er lysene like gode / kraftige men bare uten matrix delen? Kan ikke finne noe teknisk om dette. Noen som vet?
Bmw 530i G30

Mao

Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.

Og der klarte du ettertrykkelig å forsøple også denne tråden med oppkonstruerte påstander uten rot i virkeligheten. Hvis du ikke tåler å se Tesla-navnet på trykk noe sted bør du holde deg langt unna elbilforum i alle fall.

Jeg vil påstå at Audi dessverre ennå ikke har gjort hjemmeleksen sin. Til det er forbruk og rekkevidde for dårlig. Kombinert med et uferdig ladenettverk og relativt sett svake ytelser i forhold til el-konkurrentene, velger jeg derfor med mitt lave kønr. å vente litt.
Det hjelper heller ikke at Audi har gjort noen håpløse utstyrsvalg. At ACC og rattvarme ikke kan kombineres er utrolig, spesielt ettersom begge deler åpenbart burde vært standardutstyr i denne klassen (ja, jeg vet at ACC er tilvalg også hos Tesla, uten at det gjør saken bedre)

Det hjelper lite at Audi er vesentlig bedre enn Tesla på mye, når de etter mitt syn svikter på de mest kritiske egenskapene i en elbil. Men i e-tron har man det i alle fall komfortabelt mens man står i ladekø  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

lassolini

Matrix lys blir vel levert med alle bilene. Man kan betale for enabling som tilvalg ekstrautstyr nå, eller leie det på måneds-/årsbasis når man vil senere.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk


moe696

Har Ipace med Matrix, og skulle jeg speccet bil på nytt ville jeg prioritert dette. De funker veldig bra. Viktig å huske på at matrix lys gjør at du kan kjøre med langlys i situasjoner der man måtte dimmet ned med ekstra lys/vanlige langlys.

Gode lys er viktig både for sikkerhet og komfort.

samotholt

Yepp, audi har LED-lys som standard. Anbefaler å se videoen (om matrix-lysene) til Bjørn Nyland (lenger opp i tråden) - da kan man faktisk gjøre seg opp en mening om man tror automatikken i matrix-lysene er verdt 15 tusen.

Om man ønsker mye/bredt/langtrekkende lys på landeveien (men må dimmes ned ved møtende trafikk) så går man for ekstralys. Da vil man kunne få MYE sterkere og bedre lys.

For dere som "tilter" totalt når det kommer argumenter dere ikke skjønner/liker, hva med å luske tilbake til FB?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Gitzern

Vel Mao, du kaster vel stein i glasshus med dine bastante meninger og ber om tilsvar. Selv dere Tesla eiere må vel være enig i at rekkevidde er knyttet opp til bruksmønster og hver enkelt må selv vurdere om rekkevidden holder til sitt bruk.

Jeg har ikke noe imot Tesla og syns de er kule biler, men har ikke noe behov for å akse på 3-4 sek fra 0-100. Når da rekkevidden til e-tron holder til mitt bruksmønster og jeg syns størrelsen på Teslaene er feil når vi kun skal eie en bil (S er for lav og bred, X er for stor og bakdørene liker jeg ikke, 3 er for liten, kun Y som kunne blitt aktuell for meg, men orker ikke vente på den). Dermed blir kvalitet veid opp mot pris og her vinner e-tron big-time.

Superladerne til Tesla veier selvsagt for, men blir ikke så tungtveiende for meg pga bruksmønster. Usikkerhet rundt servicer taler imot Tesla. Faktum er at jeg har vurdert Tesla helt siden 2012, men syns ikke modellene passer til vårt behov.

Det er ganske ensporet å hele tiden stresse rekkevidde/ forbruk uten å se dette mot bruksmønster. Jeg har full forståelse for at andre ikke velger e-tron pga for lav rekkevidde, men så lenge den holder til mitt bruk ser jeg denne bilen som det beste alternativet. Tror det går mange år før det kommer noe bedre som dekker mine behov, aktuelle ville være EQ, X3i, og Tesla Y, men plutselig kommer det mva på kjøp av elbil og da sitter de på gjerdet med skjegget i postkassa.

samotholt

#29
Kanskje vi skal diskutere e-tron?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA