Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron totalvurdering

Startet av Gitzern, lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: zbk på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:24
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:01
In Real Life, hvis du ankommer Supercharger med gunstige 15% på batteriet i din X100D, og trenger å lade 45kWh for å komme frem, så tar det ca. 31 minutter. Med e-tron tar det 20 minutter å lade 50kWh fra samme SOC. Da har jeg altså lagt til grunn 5kWh merforbruk. Likevel tar det 11 minutter kortere tid.

Hvordan kommer du fram til tidsestimatet for Tesla? Sjekka videoen "Tesla Supercharger 75D, 85D, 90D, 100D 0-99%" som forsåvidt har fått kritikk for ikke å være ooptimal (uten at jeg kan verifisere det), tar det ca 27min å fylle 45kWh fra 15%. Og vet du at eTron vil holde 150kW hele intervallet?

PS! Ikke misforstå, jeg synes det er helt topp at e-Tron ser ut til å lade som et lokomotiv!

Ja, det er den videoen og du har rett, sorry, 27 minutter skal det være på 100D. Vet det har vært noe kritikk, men ikke sett noe bedre. https://youtu.be/RNd6FsTC6eA

Det beste beviset på at e-tron lader med 150kW fra 0-80%, ca. 100kW i snitt til 90% og 75kW til 100% er her: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Men også div videoer:
https://youtu.be/URfC2qKJsb8
https://youtu.be/4H4UPMs2xMM (27:00 min)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:22
Det er bare å konstruere sine egne scenarier så får man det resultatet man vil.Jeg kan komme med diverse eksempler som får den ene eller andre bilen til å «vinne» avhengig av hvilket resultat jeg ønsker.

Enig i det, og resten av det du skriver, men du klarer ikke lage et scenario der Tesla lader raskere enn e-tron på en fungerende lynlader uten kø.
Tja. På vinteren ligger Etron bak målt i kW frem til 35% soc. Målt i kmt og over sesjon fra lav soc fort opp til 40-50%.
Så joda, scenarier kan jeg finne opp. Se elbil24s video av Etron lading i -1 grad etter 33 mils langtur.

Har ikke sett videoen, men Ionity laderne er ikke klargjort for CCS2 enda og leverer max 85kW. Ikke væskekjøling i kabel. I tillegg er det software oppdatering på gang i e-tro som skal rette problemer med hurtiglading, som igjen utsetter utlevering med 3 uker.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Se videoen du. Så kan du poste igjen etterpå :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.

Som for tilleggsvarmerne tar det sikkert et en bilgenerasjon eller to før man får en innstillinng for å kontrollere dette selv.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

trd-73

Journalisten påstod at den bare varmet batteriet noen grader, stemmer jo ikke med det over. Men ladekurven stemmer jo med at batteriet ikke er varmet opp, kan det være fordi det var kjørt helt ned til 1 prosent, og at varmingen kanskje blir skrudd av når det er så lite igjen på batteriet?

Trond.m

#80
Sitat fra: stefse på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:15
The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.
Hvis dette stemmer så sløser den jo med energi hver eneste kjøretur. Den eneste fordelen med oppvarming av batteriet er jo lenger rekkevidde og raskere lading og høyere effekt, på bekostning av totalforbruket. Det er jo heller ikke skadelig for batteriet at det er kjølig, forutsatt at effekten på bilen justeres ned. Det er fint om de har en batterivarmefunksjon, men jeg antar at det er en funksjon man aktivt på slå på hvis rekkevidde, effekt eller rekkevidde er viktig.

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:48
Se videoen du. Så kan du poste igjen etterpå :)

Skjønner hva du mener..  :+1: Rart hvis batteriet ikke skulle nådd 25 grader, som skal være optimalt ifølge denne beskrivelsen https://www.audi-mediacenter.com/en/the-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089/battery-and-charging-technology-11094 ,  etter 5 timers kjøring, men det ser veldig ut som hastigheten stiger i takt med at det får varmen, noe jeg har opplevd ofte på Tesla. Gir deg rett i det.

Dette finner vi snart ut av. Får bilen i uke 12. :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: trd-73 på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:48
Journalisten påstod at den bare varmet batteriet noen grader, stemmer jo ikke med det over. Men ladekurven stemmer jo med at batteriet ikke er varmet opp, kan det være fordi det var kjørt helt ned til 1 prosent, og at varmingen kanskje blir skrudd av når det er så lite igjen på batteriet?

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 06:17
Sitat fra: stefse på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:15
The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.
Hvis dette stemmer så sløser den jo med energi hver eneste kjøretur. Den eneste fordelen med oppvarming av batteriet er jo lenger rekkevidde og raskere lading og høyere effekt, på bekostning av totalforbruket. Det er jo heller ikke skadelig for batteriet at det er kjølig, forutsatt at effekten på bilen justeres ned. Det er fint om de har en batterivarmefunksjon, men jeg antar at det er en funksjon man aktivt på slå på hvis rekkevidde, effekt eller rekkevidde er viktig.

Ja, dette har jeg lurt mye på. Bruker selv ofte Range Mode på Tesla, og lever fint med en stiplet linje både i topp og bunn, og begrenset effekt og regen, de 25 km. til jobb. Det er jo en range mode på e-tron også, den sees bla. i First impressions videoen til Teslabjørn. Men den gir Max speed. Er det 90 km/t er den jo ganske ubrukelig.. (selv om den kan overrides med kick down som det står). Bilen har vel også en egen A/C Eco, men den vil nok ikke regulere batterivarme.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#84
Alle elbilerbiler har en eller flere innstillinger på ECO modus. De reduserer gjerne effekt på motor, klimaanlegg, maks hastighet og responsen på watt-pedalen. På BMW i3 er Eco modus til en viss grad konfigurerbar, så man kan kombinere redusert effekt på motor med full effekt på klimaanlegg.
Hvor mye effekt motoren gir er også avhengig av driftstemperaturen på batteriet, og det kan ikke overstyres da det skal beskytte batteriet. Batterivarme er bare mulig når bilen er tilkoblet strøm og varmer bare opp til ca 10 grader så vidt jeg vet. Derfor vil hurtiglading på kalde dager etter rolig kjøring bli tidkrevende på grunn av at batteriet ikke varmes opp.

Kona og eNiro har derimot en mulighet for å slå på varme også under kjøring. Det går tydelig fram av instruksjonsboken at dette REDUSERER rekkevidden, men vil gi høyere ladehastighet ved hurtiglading.

At e-Tron forsøker å varme batteriet til 25 grader under kjøring kan ikke medføre riktighet. Hvor mange kWh vil gå med til å varme 700 kg batteri fra 10 kuldegrader til 25 grader ?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Det vil jo være urimelig sløsing med energi hvis man bare skal kjøre en kort tur. Og med mindre batteriet er godt isolert vil det også betyr et kontinuerlig forbruk for å opprettholde temperaturen under lengre turer i kaldt vær.

turfsurf

Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 08:41
Det vil jo være urimelig sløsing med energi hvis man bare skal kjøre en kort tur. Og med mindre batteriet er godt isolert vil det også betyr et kontinuerlig forbruk for å opprettholde temperaturen under lengre turer i kaldt vær.
Hadde vært rart om det er aktiv oppvarming til så mye. Tesla stopper vel på 12 grader eller der omkring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Ladekurven til Elbil24 tyder på at det ikke kjøres så aggressiv oppvarming ved kjøring. Håper det er (mulighet for) å få full oppvarming til +25 på batteri når en er tilkoblet lader, og har satt avreisetidspunkt med full klimatisering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Blir jo nokså lett å sjekke dette. Har bilen stående i garasje som holder ca 10 grader om vinteren. Om den da starter forvarming når bilen startes uten at avgangstid er fastsatt, så vil den jo vise et unormalt høyt forbruk. Er sikker på at Audi sine ingeniører har sørget for at batterivarme er et aktivt valg, og ikke automatisk kommer på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA