Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 Performance møter AMG, M3, Ferrarri, GTR og flere på lukket bane!

Startet av olavxxx, lørdag 02. februar 2019, klokken 11:17

« forrige - neste »

olavxxx

Se hvordan det går når hverdagsbilen møter hverdagsheltene på bane:
https://www.youtube.com/watch?v=q-QVKMOD_hU&fbclid=IwAR0_av2KtdP22YdpP_QKITfsXqCbvtQvvGy4hpjCzCX-GYk18bg7Lp71tT8

Mange tenker ofte på elbiler som "rett frem"-maskiner, særlig har amerikanske biler slikt rykte på seg, men jeg vil si at Model 3 Performance gjør bra for ryktet til elbiler og ikke minst amerikanske biler :)

1317142119

Nå spolte jeg litt frem og tilbake for å finne høydepunktene, da japansk med japansk undertekst ikke er så lett å forstå for en enkel nordmann.

Men på hvilken måte endrer denne videoen myten om ag amerikanske biler bare går fort rett frem? Den er jo dårligere enn en gammel Nissan og en gammel Ferrari. I tillegg ser man jo hvordan en tydelig kapabel sjåfør må kjempe mot bilen gjennom svingene. Ikke akkurat tillitsvekkende mtp banekjøring.

Det eneste den bekrefter er at den går fortere rundt en bane enn en vanlig sportsbil. Men med den hyperbilakselerasjonen TM3 har,så burde man kunne forvente at den hadde gruset de to sportsbilene den altså ikke slår.

To fossile sportsbiler, som da er to klasser (super- og hyperbil) under bilklassene som har samme akselerasjon som TM3, kjører fortere enn en TM3 på bane ...   :-1:

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

geear

Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. februar 2019, klokken 07:50
Nå spolte jeg litt frem og tilbake for å finne høydepunktene, da japansk med japansk undertekst ikke er så lett å forstå for en enkel nordmann.

Men på hvilken måte endrer denne videoen myten om ag amerikanske biler bare går fort rett frem? Den er jo dårligere enn en gammel Nissan og en gammel Ferrari. I tillegg ser man jo hvordan en tydelig kapabel sjåfør må kjempe mot bilen gjennom svingene. Ikke akkurat tillitsvekkende mtp banekjøring.

Det eneste den bekrefter er at den går fortere rundt en bane enn en vanlig sportsbil. Men med den hyperbilakselerasjonen TM3 har,så burde man kunne forvente at den hadde gruset de to sportsbilene den altså ikke slår.

To fossile sportsbiler, som da er to klasser (super- og hyperbil) under bilklassene som har samme akselerasjon som TM3, kjører fortere enn en TM3 på bane ...   :-1:
Åhoi... her var det mange rare påstander.

Skal til nøds gå med på at GT-R er en "gammel" modell, men den er fortsatt i salg, så bilen kan ha vært helt ny den.

Både GT-R og 488GTB gjør 0-100 på 2-tallet, og er altså i en helt annen klasse enn Model 3 Performance på aksellerasjon, som er ~25% tregere. GT-R veier 100kg mindre og GTB 300kg mindre enn Model 3, så de er også i en annen vektklasse. Man må også kunne forvente at de har enda råere aksellerasjon når farten blir høy. Prisene er også i en annen klasse, spesielt hva Ferrarien angår, der er det sikkert 5x i pris. Så da kommer spørsmålet mitt, hvordan i all verden forventer du at en Model 3 med 0-100 på 3,5 sekunder, og 100-300kg ekstra, skal klare å henge med de på bane? Teleporteringspakken ligger nok fortsatt noen år frem i tid...  ;D

At GT-R er en svært kapabel bil er det få som er i tvil om, og den er også rå i forhold til pris.

Bruker du pris som målestokk, så er ingen av fossilbilene i testen i samme klasse som Model 3, og Model 3 burde ikke vært i nærheten av noen av de.
Bruker du plass, karosseriform, antall dører, antall seter, ytelser, så er det M3 og C63 AMG som er konkurrentene, og i praksis tror jeg dette vil være biler mange Model 3 P-eiere går fra. Både M3 og C63 AMG er en del dyrere enn Model 3, de er nærmere Model 3 P på aks enn Model 3 P er mot de to andre (de er 18% tregere), men veier mindre enn Model 3 P. M3 og C63 AMG er dessuten biler fra bilprodusenter som har utallige velrenommerte sportsbiler og racingtitler bak seg, med hundre års erfaring, spesielt BMW har alltid høstet mye kred for gode egenskaper på svingete vei/bane, allikevel er altså en splitter ny modell, med høyere vekt, fra en splitter ny bilprodusent, raskere også rundt bane. Hvordan er det ikke imponerende?

Å i det hele tatt nevne hyperbilklasse for Model 3 P sin del er skivebom.

1317142119

Sitat fra: gr på søndag 03. februar 2019, klokken 10:02
Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. februar 2019, klokken 07:50
Nå spolte jeg litt frem og tilbake for å finne høydepunktene, da japansk med japansk undertekst ikke er så lett å forstå for en enkel nordmann.

Men på hvilken måte endrer denne videoen myten om ag amerikanske biler bare går fort rett frem? Den er jo dårligere enn en gammel Nissan og en gammel Ferrari. I tillegg ser man jo hvordan en tydelig kapabel sjåfør må kjempe mot bilen gjennom svingene. Ikke akkurat tillitsvekkende mtp banekjøring.

Det eneste den bekrefter er at den går fortere rundt en bane enn en vanlig sportsbil. Men med den hyperbilakselerasjonen TM3 har,så burde man kunne forvente at den hadde gruset de to sportsbilene den altså ikke slår.

To fossile sportsbiler, som da er to klasser (super- og hyperbil) under bilklassene som har samme akselerasjon som TM3, kjører fortere enn en TM3 på bane ...   :-1:
Åhoi... her var det mange rare påstander.

Skal til nøds gå med på at GT-R er en "gammel" modell, men den er fortsatt i salg, så bilen kan ha vært helt ny den.

Både GT-R og 488GTB gjør 0-100 på 2-tallet, og er altså i en helt annen klasse enn Model 3 Performance på aksellerasjon, som er ~25% tregere. GT-R veier 100kg mindre og GTB 300kg mindre enn Model 3, så de er også i en annen vektklasse. Man må også kunne forvente at de har enda råere aksellerasjon når farten blir høy. Prisene er også i en annen klasse, spesielt hva Ferrarien angår, der er det sikkert 5x i pris. Så da kommer spørsmålet mitt, hvordan i all verden forventer du at en Model 3 med 0-100 på 3,5 sekunder, og 100-300kg ekstra, skal klare å henge med de på bane? Teleporteringspakken ligger nok fortsatt noen år frem i tid...  ;D

At GT-R er en svært kapabel bil er det få som er i tvil om, og den er også rå i forhold til pris.

Bruker du pris som målestokk, så er ingen av fossilbilene i testen i samme klasse som Model 3, og Model 3 burde ikke vært i nærheten av noen av de.
Bruker du plass, karosseriform, antall dører, antall seter, ytelser, så er det M3 og C63 AMG som er konkurrentene, og i praksis tror jeg dette vil være biler mange Model 3 P-eiere går fra. Både M3 og C63 AMG er en del dyrere enn Model 3, de er nærmere Model 3 P på aks enn Model 3 P er mot de to andre (de er 18% tregere), men veier mindre enn Model 3 P. M3 og C63 AMG er dessuten biler fra bilprodusenter som har utallige velrenommerte sportsbiler og racingtitler bak seg, med hundre års erfaring, spesielt BMW har alltid høstet mye kred for gode egenskaper på svingete vei/bane, allikevel er altså en splitter ny modell, med høyere vekt, fra en splitter ny bilprodusent, raskere også rundt bane. Hvordan er det ikke imponerende?

Å i det hele tatt nevne hyperbilklasse for Model 3 P sin del er skivebom.
En hel vegg med svada fra en fanboy gjør det ikke mer sant enn om du hadde klart å holde deg til poenget.

Du er så butthurt over at ikke alle digger favorittbilen din, at du må dra inn hvor mye bilene koster, veier og en haug annet svada.

Trådstarter la opp til en diskusjon om at videoen bekrefter at TM3 går fort i svinger, når videoen åpenbart bekrefter det motsatte.

Espen Hugaas Andersen

Model 3 trenger ikke være best. Bare bedre enn konkurrentene, som er BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rollep

Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. februar 2019, klokken 11:09
Sitat fra: gr på søndag 03. februar 2019, klokken 10:02
Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. februar 2019, klokken 07:50
Nå spolte jeg litt frem og tilbake for å finne høydepunktene, da japansk med japansk undertekst ikke er så lett å forstå for en enkel nordmann.

Men på hvilken måte endrer denne videoen myten om ag amerikanske biler bare går fort rett frem? Den er jo dårligere enn en gammel Nissan og en gammel Ferrari. I tillegg ser man jo hvordan en tydelig kapabel sjåfør må kjempe mot bilen gjennom svingene. Ikke akkurat tillitsvekkende mtp banekjøring.

Det eneste den bekrefter er at den går fortere rundt en bane enn en vanlig sportsbil. Men med den hyperbilakselerasjonen TM3 har,så burde man kunne forvente at den hadde gruset de to sportsbilene den altså ikke slår.

To fossile sportsbiler, som da er to klasser (super- og hyperbil) under bilklassene som har samme akselerasjon som TM3, kjører fortere enn en TM3 på bane ...   :-1:
Åhoi... her var det mange rare påstander.

Skal til nøds gå med på at GT-R er en "gammel" modell, men den er fortsatt i salg, så bilen kan ha vært helt ny den.

Både GT-R og 488GTB gjør 0-100 på 2-tallet, og er altså i en helt annen klasse enn Model 3 Performance på aksellerasjon, som er ~25% tregere. GT-R veier 100kg mindre og GTB 300kg mindre enn Model 3, så de er også i en annen vektklasse. Man må også kunne forvente at de har enda råere aksellerasjon når farten blir høy. Prisene er også i en annen klasse, spesielt hva Ferrarien angår, der er det sikkert 5x i pris. Så da kommer spørsmålet mitt, hvordan i all verden forventer du at en Model 3 med 0-100 på 3,5 sekunder, og 100-300kg ekstra, skal klare å henge med de på bane? Teleporteringspakken ligger nok fortsatt noen år frem i tid...  ;D

At GT-R er en svært kapabel bil er det få som er i tvil om, og den er også rå i forhold til pris.

Bruker du pris som målestokk, så er ingen av fossilbilene i testen i samme klasse som Model 3, og Model 3 burde ikke vært i nærheten av noen av de.
Bruker du plass, karosseriform, antall dører, antall seter, ytelser, så er det M3 og C63 AMG som er konkurrentene, og i praksis tror jeg dette vil være biler mange Model 3 P-eiere går fra. Både M3 og C63 AMG er en del dyrere enn Model 3, de er nærmere Model 3 P på aks enn Model 3 P er mot de to andre (de er 18% tregere), men veier mindre enn Model 3 P. M3 og C63 AMG er dessuten biler fra bilprodusenter som har utallige velrenommerte sportsbiler og racingtitler bak seg, med hundre års erfaring, spesielt BMW har alltid høstet mye kred for gode egenskaper på svingete vei/bane, allikevel er altså en splitter ny modell, med høyere vekt, fra en splitter ny bilprodusent, raskere også rundt bane. Hvordan er det ikke imponerende?

Å i det hele tatt nevne hyperbilklasse for Model 3 P sin del er skivebom.
En hel vegg med svada fra en fanboy gjør det ikke mer sant enn om du hadde klart å holde deg til poenget.

Du er så butthurt over at ikke alle digger favorittbilen din, at du må dra inn hvor mye bilene koster, veier og en haug annet svada.

Trådstarter la opp til en diskusjon om at videoen bekrefter at TM3 går fort i svinger, når videoen åpenbart bekrefter det motsatte.
:+1:

olavxxx

3P går jo fortere enn M3 og AMG på svingete bane, den er i mål 4 sekunder før M3 og det til halve prisen.
Så klart at det er imponerende, amerikanske biler (inkludert fossile) er ikke kjent for å ta svinger i det hele tatt, en standard vits er jo at de går fort rett frem.

Så har anti elbil gjengen hele tiden snakket om "kan ikke kjøre på bane osv"., men her kommer da 3 performance og gruser M3 og AMG på bane. Det er fakta fra videoen, det er ikke noe med fanboy å gjøre (ikke jeg som ble kalt fanboy her da).

Så jeg må vel heller si at mitt inntrykk er at det er en annen her som troller og kaller andre for fanboys.
Man trenger ikke være fanboy for å se at AMG og M3 blir "gruset" i alle øvelsene.

GTR og Ferrarrien er raskere rundt banen, men taper da på akstestene.
Men som påpekt av en annen i tråden, er Model 3 veldig mye billigere enn de andre.

TIl syvende og sist viser dette evolusjonen av bil og hvor man er på vei, det viser hvor vanskelig det er å få en fossilbil til å yte likt som en elbil kan yte, på grunn av lavere effektivitet.

Burger

1317142119: Veldig usakelig og kraftig personangrep på noen som poster sin tolkning av testen. Mye interessant som kom fram, tror det var toppfart og der var Tesla #3 eller #4. Men ser man at TM3 henger med selv med lavere toppfart, så bør i følge mitt hode enten 'handling' og/eller aksellerasjon være veldig god inn/ut av sving.

Jeg tror enkelte her ikke tåler at noe posetivt blir skrevet om TM3 og må dreie det til noe negativt, gjerne med personangrep. Dersom man ikke kan debattere med hjelp av logikk så er det en billig og ekkel utvei å demonisere motdebatantene for å umenneskeliggjøre de. F.eks "Tesla fanbois". Logikken blir da "skriver man noe posetivt om Tesla, så er man Tesla Fanboi, dvs ikke menneske verdt å bry seg om og man kan med moralsk høyt hode rakke ned på, ikkemenneske taper argumentasjonen. JEG VANT!"
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

bno

Å dehumanisere og bruke stråmenn overfor meningsmotstandere er noe som er blitt mer fremtredende i samfunnet. Heldigvis er det ikke så mye av det her har jeg inntrykk av, men jeg er litt on og off her så kanskje det er på vei inn og da blir det lite læring og erfaringsutveksnling...

geear

Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. februar 2019, klokken 11:09
En hel vegg med svada fra en fanboy gjør det ikke mer sant enn om du hadde klart å holde deg til poenget.
Når Model 3 slår benchmarkbilene M3 og C63 AMG rundt en bane, så er poenget servert.  :+1:

Sitat fra: 1317142119 på søndag 03. februar 2019, klokken 11:09
Du er så butthurt over at ikke alle digger favorittbilen din, at du må dra inn hvor mye bilene koster, veier og en haug annet svada.
Beklager, men det var du som dro inn det da du startet å kategorisere bilene, og ikke minst plassere en familiebil i performanceklassen i "hyperbilklassen". Skivebom.

Det er sikkert andre her som kan vurdere hvem som fremstår mest butthurt, men det kan iallfall virke som du kunne hatt behov for å stikke fingeren i jorda og justere forventningene til en familiebil et par hakk.

Jeg har drevet til tider temmelig seriøst med BMW siden jeg fikk lappen, hatt en haug, fra 1-serie til 7-serie, også M-biler, og selv om jeg har ÉN Tesla nå så blir det drøyt å dra fanboy-kortet. Fatter ikke hvorfor det ikke er lov til å være positiv til noe som helst som gjelder Tesla eller Elon Musk uten å få høre at en er fanboy eller i en menighet eller hva det måtte være slags svada. Har sikkert hatt biler fra ti forskjellige merker, og har aldri fått så mye drit noen gang som etter jeg fikk Tesla. Begriper ikke hva slags agenda som ligger bak. Jeg er iallfall glad jeg ikke er like ensporet, for da hadde jeg fortsatt kjørt X5, og ikke fått nyte Model X hver eneste dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA