Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantibestemmelser

Startet av Trond.m, lørdag 02. februar 2019, klokken 10:49

« forrige - neste »

Trond.m

Jeg lurer litt på hva Tesla mener med «drivenheten». De skriver at bilens batteri og drivenhet er dekket av garantien i 8 år og 192 km (LR).

Garantien for «drivenheten» er imidlertid ikke så mye verd når de ikke beskriver hva «drivenhet» betyr?  Drivenhet er ikke et vanlig ord, og i motorbransjen snakker man om drivverk og ikke drivenhet. Ampera-e hadde en tilsvarende garanti, men med en utvidet forklaring på hva som inngår i det elektriske drivverket.

Er det noen som har fått dette beskrevet skriftlig fra Tesla. 8 års garanti på hele hele drivverket ink motor, batteri og nødvendig elektronikk / elektriske komponenter knyttet til framdrift av bilen ville jo jo være et godt argument for Tesla. Det ligger naturligvis en forutsetning om at selskapet finnes den dagen drivverket er defekt, og det er en usikkerhet man ikke kommer bort fra. Sannsynligheten for at de store bilprodusentene finnes om 5-8 år er nærmest 100 %.




HermanGatevold

Om 8 år kjører nesten alle med elektriske biler og du tror Tesla ikke eksisterer, men gamle slitne bilselslaper gjør det? Jeg for min del ville vært forundret om ikke en/flere av de gamle selskapene går konkurs de nærmeste årene.

turfsurf

Drivenhet er vel direkte oversettelse av driveunit, som så å si alle tidlige Model S med RWD pluss noen P85D fikk byttet. Dvs motor pluss tilhørende elektronikk  (ink reduksjonsgir).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

"drive unit"/"drivenhet" er altså motor, reduksjonsgir og kraftelektronikk. Disse komponentene monteres sammen før de monteres inn i bilen.

Aluminiumsblokken i midten her, altså:

https://youtu.be/m4eQ7nN_Lwo
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.m

#4
Sitat fra: HermanGatevold på lørdag 02. februar 2019, klokken 10:54
Om 8 år kjører nesten alle med elektriske biler og du tror Tesla ikke eksisterer, men gamle slitne bilselslaper gjør det? Jeg for min del ville vært forundret om ikke en/flere av de gamle selskapene går konkurs de nærmeste årene.
Takk for gode svar på hva drive unit er. Så vidt jeg forstår er batteri og drive unit de dyreste komponentene på bilen og nærmest å regne som et komplett drivverk. Når det gjelder elbiler og Teslas framtid, så er det umulig å vite. Det er ikke så utenkelig at Tesla kan gå konkurs, selv om framtiden skulle være elektrisk. Det er mange konkurrenter med muskler til å gjøre det vanskelig for Tesla å lykkes i volummarkedet. Tesla merkevaren har nok kommet for å bli, men spørsmålet er om de som eventuelt kjøper opp selskapet vil dekke garantiforpliktelsene i 8 år.

ladov

Jeg ser kun 2 reelle trusler mot Tesla. Den største er Tesla selv, det vil si at de gjør en strategisk blemme og ikke rekker å snu i tide, eller at eksterne forhold forsterker effekten av en dårlig beslutning så de ikke får refinansiert i tide..

Den andre er om det dukker opp ny batteriteknologi som lar de etablerte fabrikantene virkelig sette fart på sin egen elbilsatsning. Tilgang til batterier er i dag et problem for alle unntatt Tesla og Tesla kan vanskelig slås før det problemet er løst. Og selv da er det ikke sikkert at Tesla går over ende, kanskje de ender opp på størrelse med Volvo snarere enn å bli like store som VW?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA