Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Tesla - hvilken modell skal jeg velge?

Startet av Alf Ivar, lørdag 02. februar 2019, klokken 01:57

« forrige - neste »

Alf Ivar

Hei.

For å si dette først: jeg har sett i forumet etter tråder som besvarer mine spørsmål, men har ikke funnet noe.

Jeg vurderer en Tesla, og har en prisgrense på 400.000. Det viktigste for meg er 4-hjulstrekk, stor rekkevidde da jeg med jevne mellomrom kjører turer på ca 30-40 mil der det er mulighet for ladestopp etter ca 20, og jeg vil ikke ha 7-seter.

Spørsmål:
Hvilken type modell S bør jeg velge? Synes det er forvirrende med rekkevidde på S75, S85 og så videre

Bestiller jeg hjemmelader av Tesla eller andre steder? Hva bør jeg beregne av pris når jeg også må legge opp ny kurs til denne?

Er det DNB sitt elbil-lån som er det gunstigste?

For å presisere. Jeg har ikke andre lademuligheter enn hjemme til daglig. Jeg kjører ca 3,5 mil hver vei til og fra jobb.

Håper på fornuftige svar, og tålmodighet med meg dersom dette likevel er besvart før i forumet.

Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

samotholt

#1
Sitat fra: Alf Ivar på lørdag 02. februar 2019, klokken 01:57
Hei.

For å si dette først: jeg har sett i forumet etter tråder som besvarer mine spørsmål, men har ikke funnet noe.

Jeg vurderer en Tesla, og har en prisgrense på 400.000. Det viktigste for meg er 4-hjulstrekk, stor rekkevidde da jeg med jevne mellomrom kjører turer på ca 30-40 mil der det er mulighet for ladestopp etter ca 20, og jeg vil ikke ha 7-seter.

Spørsmål:
Hvilken type modell S bør jeg velge? Synes det er forvirrende med rekkevidde på S75, S85 og så videre

Bestiller jeg hjemmelader av Tesla eller andre steder? Hva bør jeg beregne av pris når jeg også må legge opp ny kurs til denne?

Er det DNB sitt elbil-lån som er det gunstigste?

For å presisere. Jeg har ikke andre lademuligheter enn hjemme til daglig. Jeg kjører ca 3,5 mil hver vei til og fra jobb.

Håper på fornuftige svar, og tålmodighet med meg dersom dette likevel er besvart før i forumet.
finn.no så starter S70D til 425 tusen. Skal du opp på S85D så havner du rundt 500 tusen og bilen er kjørt lengre. Mao. så er S70D eneste valget (og ja - det gir selvsagt en god del mindre rekkevidde). Rundt 35 mil på sommeren? Du kan regne med 40% høyere forbruk på en skikkelig dårlig vinterdag (mer normalt er vel 20-30%).

Når det gjelder hjemmelader så kan du bruke stikkontakt i starten. Om det blir problemer så er det mulig å justere ned strømtrekk i bilen - slik at sikringer ikke ryker.

7 mil t/r jobb er ingen problemer og du trenger heller ikke mer enn vanlig stikkontakt for å dekke behovet.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Alf Ivar

Takk for svaret.
Hva med en S85 2014?
Gått omtrent 170.000
1 år gammelt batteri og 2 år gammel motor
(Det er vel drive unit man tenker på der)
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Kim Morten

Den har ikke firehjulstrekk, så hvis det er det viktigste for deg gir svare seg selv. :)
Sort E-Golf
Oslo

Motorwatt

Det er "D" i typebetegnelsen som viser om den har 4WD. Eks. S85D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Mange skriver at bilen har nytt batteri, men sannheten kan vel være at det bare er en annet reparert batteri, eller samme batteriet reparert?

Tror enkelte skryter på seg nytt batteri nemlig uten at det i praksis betyr noe som helst

mthoring

Du kommer jo lett 20 mil med 70D, nær sagt uansett forhold. Bedre med en bil som er nyere, og har lavere km-stand, hvis den dekker dine behov ellers.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Wibla

Det er mange 70D på markedet nå, så du har en del å velge i, men du må nok over 400k.

Ting å se på:
1. Kjørelengde og alder, du bør prøve å finne en som har garanti igjen.
2. Seter - Nextgen vs pre-nextgen. Dette er viktig om du har en litt sær rygg. Jeg takla ikke Nextgen, måtte opp på Premium (kom senere, sent '16 eller 17 iirc).
3. Autopilot. Her er det en del som prøver seg på sprell i annonse. Har de ikke adaptiv cruise så har de ikke AP.
2018 Tesla Model S 75D

Alf Ivar

Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

tornaldo

Må opp i 470-480 for å få en med 4wd og adaptiv cruise control/autopilot pr nå. Hvis sistnevnte er viktig.

Ville hatt is i magen akkurat for øyeblikket. Om noen uker starter utlevering av Model 3, da tipper jeg det kan være noe tid med stort tilbud av brukte biler.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Luftventil

Sitat fra: Alf Ivar på lørdag 02. februar 2019, klokken 01:57

Håper på fornuftige svar, og tålmodighet med meg dersom dette likevel er besvart før i forumet.

Går fint å lade fra stikkontakt, men vil anbefale deg å skru ned strømstyrken. Ellers kan ladeboks bestilles hos mange aktører, ikke bare Tesla.

Om du har mulighet til å øke budsjettet litt, eller spare opp litt penger, får du splitter ny Tesla Model 3 med firehjulsdrift til 464 000. Da får du mindre plass, men mye nyere teknologi enn en brukt Model S.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA