Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Laddstatus i bil vs hurtigladdare

Startet av tomatchili, fredag 01. februar 2019, klokken 20:38

« forrige - neste »

tomatchili

Hej det allvetade forumet!
När jag stannade och hurtigladade på vei hjem från jobb i dag så hade jag 3 bars igen (borde motsvara ca 25%) men när jag kopplade in mig på hurtiglader ca den 40%. Efter att ha ladet drygt 2 kWh sa hurtiglader 50% batteristatus, medan bilen hade 4 bars (ca 35%).
Är det normalt att det skiljer så mycket mellan bil och laders visning, eller har min bil börjat "räkna fel" Eller har hurtiglader fel? Är det Leaf spy som kan berätta sanningen som är lösningen?
/Anders

tomatchili

Jag har förövrigt 11 barer i kapacitet på batteriet om det eventuellt kan förklara skillnaden

leafnor

Har sett samme, funnet med bruk ad Leafspy at % på lader hensyntar SOH.
Med 11 steker har du ca 80% av brutto kapasitet igjen.
Husker ikke i farten, men det om ingen streker så er det fortsatt nesten 15%.
En SOC strek er da (100-15)/12/0,8=9%.
Tre streker blir såleder 15% + 9%x3=15+27=42%.
2 kWh er for et batteri med SOH 80% omlag 12%. Så at lader viser minst 50% slik du beskriver er normalt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA