Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lynladere nede p.g.a "sikkerhetsrisiko"

Startet av Panduck, søndag 27. januar 2019, klokken 10:54

« forrige - neste »

Panduck

Både FastNed og Ionity melder om at de tar ned 175kW ladere. FastNed har 50kW på sine lokasjoner, men for Ionity betyr de at hele lokasjoner ligger nede.

https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Det ser sikkert penere ut når alle ladere ser like ut, men det kan vel være et hint om at det er lurt å ha forskjellige leverandører på ett sted :P

Jalla

Problemer med ladekabel. En rekke ladestasjoner fra flere ladeoperatører ble av sikkerhetsmessige årsaker stengt i helgen, på ubestemt tid.

https://www.elbil24.no/nyheter/stenger-en-rekke-ladestasjoner/70703973

Trekkoppbil

#2
Jeg har lenge undra meg over om det går bra å kjøre høye effekter over CCS type 2.

Man har jo ingen låsemekanisme for å feste kontakta når den er i bruk, og innvendingene jeg har lest mot CCS, er at støpselet kan løsne.
Kan man ikke da få lysbue, om man løsner støpselet på 400V med over 100Ampere?
Eller er det sikringsmekanismer mot det?

Type 1 kontakt har kroken, og bilen får beskjed når bilisten løsner den.
Chademo går også i låsestilling under lading.

Type 2 og CCS er disruptive teknologier, der man har prøvd å gjøre ting enklere og billigere. Med CCS ville man unngå den klumpete pluggen som brukes til Chademo, men når man kombinerer CCS med type 2, så ender man vel opp med en like klumpete dings, som rett nok kan være litt enklere å håndtere enn Chademo, da man har fjerna sikkerhetsmekanismen.

I USA brukes CCS i kombinasjon med type1, som har kroken.


Panduck

CCS-pluggen sitter jo låst fast i bilen når den lader, jeg forstår ikke hva du mener? Type2-kabler er da låst også...

THE

Ved lading med type 2 låser bilen type2-støpselet fast når lading starter. Vil tro det samme skjer med CCS også. Om noen bruker rå makt og sliter løs ladepluggen, så vil signaleringspinnene miste kontakt først, og lading avbrytes umiddelbart, og før lysbue har mulighet til å oppstå.

Tror nok noen har tenkt på dette under utvikling av standarden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amatøren

Både Type 2 og CCS2 låser under lading for å unngå lysbuer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Problemet er relatert til "Hubert+Suhner liquid-cooled cables." og ikke til CCS låse mekanisme eller annet.
https://insideevs.com/vw-electrify-america-shuts-down-fast-chargers-safety/

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

daktari

Første gangene jeg CCS-ladet med I-PACE fikk jeg ikke ut kabelen etter lading stoppet. Brukte nødutløser under panseret... Viste seg at jeg måtte låse opp med nøkkelen, selv om bilen var ulåst.
Så ja, CCS er låst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Jepp,

I-Pace må låses opp etter at lading er avsluttet. Låser du opp før lading avsluttes må du likevel låse opp en gang til. Er nok en del som har plundret med dette. Tipper den sverigetesten ble ødelagt av at sjåføren ikke visste dette  :)

Panduck

Og da er laderene fra Ionity og FastNed oppe igjen :)


Trekkoppbil

#11
Jeg har nok misforstådt tidligere når jeg trodde at manglende låsemekanisme er årsaken til at man i enkelte miljøer har en oppfatning om at CCS-pluggen kan sitte løst. Det kan være andre former for slark.
Nå gjorde jeg et nytt søk etter beskrivelse av CCS, og ved første treff finner jeg visse kommentarer, som antakelig ikke her helt vitenskapelige:
Sitat fra: Matt Beard
link=https://www.speakev.com/threads/chademo-vs-ccs-technology.9197/

The CCS plug is much lighter and even easier to use than the new CHAdeMO plugs. It is not as robust though so there are issues that may be due to plugs not fitting as well
Sitat fra: BlackLeaf
link=https://www.speakev.com/threads/chademo-vs-ccs-technology.9197/

CCS has a tendency to fall out
Sitat fra: Mr_G
link=https://www.speakev.com/threads/chademo-vs-ccs-technology.9197/

I would rather have a heavy and awkward plug that is very safe and reliable and copes with hard use outdoors than an easy to use one that cannot take real life usage for long and is consequently unreliable and potentially unsafe. You hear stories of folk having to wriggle charger plug bodies in order to get a good contact, that is a such sign it is on the way out. In plug and sockets for repeated connection and disconnection at EV charger level currents and voltages along with reliable signal transfer and good earthing good quality does not come cheap and they are much more complex to design right than folk might imagine. The marriage of mechanical and electrical connections and interlocks takes a lot of skills to get right.

This stuff can easily kill or maim if it malfunctions or is misused.

Når det gjelder den konkrete feilen som skulle sjekkes mems laderene var suspendert, så nevnte enkelte journalister en væskekjølt kabel med feil, men i ettertid melder Ionity om at det var kortslutning i en plugg:
Sitat fra: ionity.eu link=https://ionity.eu/_Resources/Persistent/207a880b494306ddfd8fc1b3a88210caa6977dfd/20190129_IONITY-HUBERSUHNER-FINAL_EN.pdf
This was a result of a short circuit occurring in a firstgeneration prototype plug at a test site.

Dersom man bruker så høye strømmer at man må væskekjøle kabelen, så er jeg skeptisk til å bruke en plugg som lett blir slarkete.

CCS er jo ganske nytt mange steder i verden, mens Chademo har vi hatt langs veiene i flere år, og det kan jo tenkes at det bare er innkjøringsproblemer med noen dårlige produksjonsserier.


Rollep

Hvor i all verden får du alt fra?

Først innlegget der du skriver at CCS systemet mangler låsemekanisme og nå dette siste som stort sett bare inneholder hearsay og spekulasjoner fra folk som selv tydeligvis ikke har biler som bruker CCS.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA