Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektavgift i sameiet

Startet av hpe, torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. februar 2019, klokken 09:55
Hvorfor ikke da lade på halv effekt over lang tid, enn å "lure" systemet med å lade full fart fra halv til halv, for så å ta en times pause?
Det kommer jo an på om man vil under nedre grense for type 2 eller ikke. Og så finnes det jo fremdeles både biler og ladere som ikke har justerbar effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Jeg vil heller at man ser på teknologien og går for win win situasjoner

Jeg har ca 30kwt hver dag som må lades, og med bilene jeg har så kan jeg lade 11kw + 3.6kw dersom jeg invisterer litt.

Disse 30 kwt kan jeg fylle på i snitt mellom 16:00 og 07:00, og netteier kan være med å bestemme når. Er det mye ledig kapasitet mellom 01:00 og 05:00, så gi meg insentiver og være med på å utnytte teknologien som finnes i dag til å flytte 14.6kw til det tidsrommet i stedet for å straffe meg for å hjelpe til.

Til sammenligning så er største trekket i min bolig basert på 2 sekunders intervaller i januar 11.4kw da alt slo til samtidig, snitt er vel mellom 5 og 6kw.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Griffel

Sitat fra: KjellG på søndag 03. februar 2019, klokken 11:48
Griffel berører et annet, uspesifisert forhold. Når starter og slutter denne «timen»?

Griffel antar at måleperioden starter på hel klokketime, her kl 06:00 til 07:00. Det kan være rett. I andre sammenhenger (datatransmisjon) bruker en begrepet sliding window. Her kunne en tenke seg at maks effekten ble beregnet som de 60 minuttene sammenhengende i mnd med høyest energiuttak.

Hvis en regner slik, vil det ikke være forskjell på å lade 6-7 eller 6:30-7:30, begge intervallene er på 60 min. Hva nettselskapene fakstisk måler kjenner jeg ikke, men det er nærliggende å tro at de bruker klokketimer.
Nå var eksempelet mitt ment for å illustrere forskjellen mellom kW og kWh/h.
Men samtidig er det slik at selv om målingen overføres f.eks hvert 10.sek går dette på klokketime og ikke på 60 min periode.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Nå tror jeg vel egentlig alle er enige, så dette blir mer som en akademisk diskursanalyse.

Det vi kan konkludere med er at effektavgiften ikke beregnes ut i fra høyeste effekt, men høyeste mengde strøm tatt ut i løpet av en time i løpet av en måned. Altså høyeste antall kWt i løpet av 1 time. Hvorvidt vi sier gjennomsnittseffekt i løpet av 1 time, eller høyeste mengde kWt i løpet av en time blir i prinsippet ett fett....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hpe

#34
Fremover ønsker vi i sameiet å ta betalt månedlig for faste utgifter (fastbeløp strøm og og fastledd) på faktura, samt effektavgift. Tanken er da at hver person som har installert «står for» X antall KW effektavgift, og at vi i Zaptec justerer tilgjengelig strøm i anlegget basert på dette.

Sameiet har Hafslund som leverandør, og om jeg har regnet riktig koster effektavgiften 848,75 kr inkl. MVA/KW for ett år. Spørsmålet er da hvor mange KW effektavgift det er behov for at hver eier dekker. Er 1,5KW passelig? Hos oss har 17 stk. nå installert ladestasjon, så 1,5KW vil gi 25,5KW tilgjengelig kapasitet.

Legger ved et eksempel på en faktura vi har fått fra Hafslund. Gule felter ønsker vi dekket gjennom et fast månedlig beløp, mens rosa felter faktureres sameier etterskuddsvis basert på forbruk.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

jkirkebo

Sitat fra: hpe på lørdag 30. mars 2019, klokken 19:21
Fremover ønsker vi i sameiet å ta betalt månedlig for faste utgifter (fastbeløp strøm og og fastledd) på faktura, samt effektavgift. Tanken er da at hver person som har installert «står for» X antall KW effektavgift, og at vi i Zaptec justerer tilgjengelig strøm i anlegget basert på dette.

Sameiet har Hafslund som leverandør, og om jeg har regnet riktig koster effektavgiften 848,75 kr inkl. MVA/KW for ett år. Spørsmålet er da hvor mange KW effektavgift det er behov for at hver eier dekker. Er 1,5KW passelig? Hos oss har 17 stk. nå installert ladestasjon, så 1,5KW vil gi 25,5KW tilgjengelig kapasitet.

Er det eget abonnement/måler på ladestasjonsinstallasjonen? I så fall er det vel bare å summere alle strømregningene for hele året og dele på antall kWh ladet for å få kWh-prisen? Så avregnes alle mot den. Løpende innbetalinger kan være f.eks 250,- pr. måned, reguleres etter at man ser om det er ca. passe eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Poenget her er vel et system der en setter et tak på hvor stor max-effekt som systemet tillater trekkes? Mao, om en tenker seg den absurde tilstanden at samtlige beboere nilader i samme time hver mnd, så vil en få et skyhøyt effektpåslag uten at en har trukket ut så mye energi over måneden.

En ønsker mao å finne en passe størrelse på «hovedsikringene».

En ønsker å unngå at alle lader de første 3 h på kvelden, deretter ingenting. Energileddet blir det samme, effektleddet større enn om en lader jevnt og utnytter alle tilgjengelige ladetimer, si 10h/natt.

Tror en må kalkulere litt, deretter prøve seg frem.
Smarte ladeuttak vil trenge en ny parameter: «Haster ikke, ta de andre først».

hpe

Stemmer KjellG. Det jeg lurer på er hva som er fornuftig makseffekt å "tilby" de som har ladestasjoner. Holder det f.eks. med 17KW på deling når det er 17 ladestasjoner i garasjen?

Vi ønsker å fakturere dette månedlig, og ikke akonto, slik at vi kan benytte en ekstern tilbyder som tar seg av fakturering (Charge365, Smartly, Meshcrafts eller tilsvarende).

jkirkebo

Sitat fra: hpe på tirsdag 02. april 2019, klokken 11:47
Stemmer KjellG. Det jeg lurer på er hva som er fornuftig makseffekt å "tilby" de som har ladestasjoner. Holder det f.eks. med 17KW på deling når det er 17 ladestasjoner i garasjen?

17kW bør holde, så sant ikke absolutt alle skal lade samtidig. Men det vil vel sjelden skje? I så fall er det noen som ikke får startet lading med en gang, da 1,4kW er minimum man kan lade med. 17kW er vel 24A per fase, som igjen gir mulighet til at 4 stk. kan lade samtidig pr. fase eller 12 stk. til sammen. 17kW er 408kWh pr. døgn, eller 24kWh per bil. Det holder til minst 110km pr. dag, noe som er 3x så mye som gjennomsnittet. I snitt vil nok de fleste kunne lade mer enn 1/3 av dagen, så da bør det holde greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. april 2019, klokken 12:07
Sitat fra: hpe på tirsdag 02. april 2019, klokken 11:47
Stemmer KjellG. Det jeg lurer på er hva som er fornuftig makseffekt å "tilby" de som har ladestasjoner. Holder det f.eks. med 17KW på deling når det er 17 ladestasjoner i garasjen?
17kW bør holde, så sant ikke absolutt alle skal lade samtidig.
Synes det høres noe snaut ut. Om vinteren bruker vi ofte 35-40kWh daglig. Dette på pendling 5 mil tilsammen og diverse kjøring frem og tilbake til aktiviteter og trening. Dette skal lades fra 21 til 7. Dvs at vi da måtte okkupert kanskje en femtedel av kapasiteten i perioden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Jeg kommer til en effektavigift på 920kr per kW per år, inkl mva....

Hvor i Norge er dette?

Er det på Manglerud er gjennomsnittlig kjørelengde oftest kort. Er det på Sotra er kjørelengden per bil ofte lenger. Det påvirker den samlede energien bilene må få i løpet av natten.

Vi lader ikke elbilene våre hver natt. Dermed hender det at flere elbiler står til lading en natt, mens det er andre netter hvor det nesten ikke lades. Noen dager kjører vi langt, og noen dager kortere. Vi må derfor ta høyde for ekstra kapasitet.

Jeg har et borettslag klargjort for 120 brukere, men foreløpig med 10 ladestasjoner, der vi har satt et maks totalforbruk på 25A 3-fas 230v. Dette gir 1kW i snitt per bruker. Det har fungert helt greit i vinter. Elbilene er stort sett ferdig ladet i 12-tiden på natten. Det betyr at det er mye å gå på. Dette er midt i Oslo, med beskjedne kjørelengder.

Borettslaget har en avgift på 100kr per bruker per måned, for å dekke effektavgiften. Dette er uavhengig av antall kWt hver og en bruker. Et evt. overskudd går til felles ladekasse.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Jeg synes 1,5kW per bruker er mye:

Dere har hele tidsrommet fra kl 16.00 (da de første elbilene settes til lading) og frem til ca. kl 07.00 på å fordele strømmen. Kjører dere i snitt 30km per dag (11k i året), tar det gjennomsnittlig 4 timer å lade opp hver bil. Den kan uten problemer økes til i hvertfall 8 timer.

I zapcharge portalen kan du jo se på statistikk. Prøv deg frem med struping og se om du kan strupe mer eller mindre etterhvert.   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hpe

Dette er i Oslo, med Hafslund som netteier. Tenker vi prøver oss på 1KW per seksjonseier i første omgang, så får vi heller utvide senere om det blir knapt.

Pris per KW er basert på tabellen under, som er hentet herfra. Ser det står fjernvarme på siden, men prisene stemmer overens med det som er oppgitt på våre fakturaer. Det er fascinerende vanskelig å finne disse prisene hos Hafslund! Et Google-søk leder meg kun til siden jeg lenka til.

Regnestykket er da
3x150=450
2x76=150
7x11=77
= 677 * 1,25 = 846,25 kr

Du kan ikke vise dette vedlegget.

TB

Her er eksempel på data fra Zaptec anlegg, uten struping. (Har ikke effekt avgift enno.)

Utnyttelsesgrad 24t: 12.56%, 12t: 25.12%, 8t: 37.69%
Installasjonens gjennomsnittlige sesjonslengde i perioden er 11t 22m. Utnyttelsesgraden for gjennomsnitts sesjonslengde er 26.5%

Utnyttelsesgrad 24t: 16.87%, 12t: 33.75%, 8t: 50.62%
Installasjonens gjennomsnittlige sesjonslengde i perioden er 13t 33m. Utnyttelsesgraden for gjennomsnitts sesjonslengde er 29.87%
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

#44
Sitat fra: hpe på tirsdag 02. april 2019, klokken 21:47

Pris per KW er basert på tabellen under, som er....

Vi har begge feil. Jeg hadde ikke lagt inn årets priser. Riktig pris er 962,25 inkl mva.
Vinterprisen er uforandret, mens vår/høst er noe opp og sommerprisen er vesentlig høyere.

Prislisten finner du på gjemmesiden:
https://www.hafslundnett.no/artikler/nett-og-nettleie/priser-bedrift/1hqF2AQY1Ay8uW0a6i0S20

Og så ville jeg undersøkt med andre enn Hafslund for å kjøpe strømmen deres. Spot-abonnementet dere har, har en månedsavgift på 52kr, det bør dere få ned til det halve. Hafslund skriver ikke hvor mye de tar i påslag på spotprisen, så det må du ringe og undersøke. Når de ikke skriver hva det er, er det grunn til å anta at de tar seg godt betalt. Hafslund er selskapet for de som ikke gidder å sjekke priser.

Alle andre selskaper må legge seg lavere, også Hafslund sine datter/moder-selskaper som Fortum, Norgesenergi, Hallingkraft, Fredrikstad Energi Salg pleier å være billigere enn Hafslund. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA