Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektavgift i sameiet

Startet av hpe, torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59

« forrige - neste »

hpe

Vi står midt oppe i denne utfordringen nå. I 2015 oppgraderte vi felles infrastruktur for å kunne tilby lading i garasjesameiet, og tilbydde både å sette opp veggboks og schuko-kontakt. 5 sameiere valgte veggboks, og 2 valgte schuko.

Det vi ikke visste på denne tiden, og heller ikke ble informert om av leverandør, var at vi måtte betale effektledd. Dette gjør at strømprisen blir uhorvelig dyr - om man inkluderer alt på fakturaen betalte vi i fjor 3,7kr/kWh. Er det noen som kjenner til når effektledd ble innført for garasjesameier? Leverandør hevder dette skjedde omtrent samtidig med at vi oppgraderte anlegget, og at de derfor ikke visste om at vi kom til å få så høye strømpriser.

Med bakgrunn i dette har vi innsett at vi må inn med en løsning hvor vi kan justere effekt, og har valgt å oppgradere til Zaptec sin løsning. Men, hva gjør vi med eksisterende bokser? Disse vil nå «ødelegge» for de andre, siden vi ikke har mulighet til å kontrollere effekten, og hvis de ikke oppgraderes har vi heller ingen stor reell fordel av oppgraderingen til Zaptec.

Heldigvis ble det spesifikt nevnt i kontrakten som sameiere underskrev i 2015 at det å kjøpe veggboks da ikke fritar de fra kostnader knyttet til fremtidige oppgraderinger. Både sameie og installatør (samme som forrige gang) vil også delsubsidiere dette. Men, det er like fullt ikke noe hyggelig å nå måtte be de som allerede har betalt ~20 000 for en veggboks om 14 000 ekstra for å oppgradere til en ny veggboks. Fordelen for de vil være at strømprisene vil kunne gå ned; for en periode vil vi nok kunne sette effekt til å være mindre enn 80A, og derfor slippe effektleddet. I tillegg vil de kunne få raskere lading dersom få lader samtidig som de.

Vi skal sende ut infoskriv om dette, og der må vi forklare at vi primært må gjøre denne oppgraderingen på grunn av effektleddet. Er det noen som har tips til en kortfattet og enkel forklaring på hva effektledd er, som vi kan legge ved?

TB

#1
Sitat fra: hpe på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59
Vi står midt oppe i denne utfordringen nå. I 2015 oppgraderte vi felles infrastruktur for å kunne tilby lading i garasjesameiet, og tilbydde både å sette opp veggboks og schuko-kontakt. 5 sameiere valgte veggboks, og 2 valgte schuko.

Det vi ikke visste på denne tiden, og heller ikke ble informert om av leverandør, var at vi måtte betale effektledd. Dette gjør at strømprisen blir uhorvelig dyr - om man inkluderer alt på fakturaen betalte vi i fjor 3,7kr/kWh. Er det noen som kjenner til når effektledd ble innført for garasjesameier? Leverandør hevder dette skjedde omtrent samtidig med at vi oppgraderte anlegget, og at de derfor ikke visste om at vi kom til å få så høye strømpriser.

Med bakgrunn i dette har vi innsett at vi må inn med en løsning hvor vi kan justere effekt, og har valgt å oppgradere til Zaptec sin løsning. Men, hva gjør vi med eksisterende bokser? Disse vil nå «ødelegge» for de andre, siden vi ikke har mulighet til å kontrollere effekten, og hvis de ikke oppgraderes har vi heller ingen stor reell fordel av oppgraderingen til Zaptec.

Heldigvis ble det spesifikt nevnt i kontrakten som sameiere underskrev i 2015 at det å kjøpe veggboks da ikke fritar de fra kostnader knyttet til fremtidige oppgraderinger. Både sameie og installatør (samme som forrige gang) vil også delsubsidiere dette. Men, det er like fullt ikke noe hyggelig å nå måtte be de som allerede har betalt ~20 000 for en veggboks om 14 000 ekstra for å oppgradere til en ny veggboks. Fordelen for de vil være at strømprisene vil kunne gå ned; for en periode vil vi nok kunne sette effekt til å være mindre enn 80A, og derfor slippe effektleddet. I tillegg vil de kunne få raskere lading dersom få lader samtidig som de.

Vi skal sende ut infoskriv om dette, og der må vi forklare at vi primært må gjøre denne oppgraderingen på grunn av effektleddet. Er det noen som har tips til en kortfattet og enkel forklaring på hva effektledd er, som vi kan legge ved?
Utløsende årsak for effektledd har vært størrelsen på hovedsikring / OV.

Hentet fra Hafslund sin side:
SitatVed ordinær overføring og lavspenning tilknytning omfatter krav til effektavregning alle anlegg med overbelastningsvern over 125 A ved 230 V, anlegg over 80 A ved 400 V, samt anlegg med forventet årsforbruk over 100 000 kWh. Ved ordinær overføring og høyspenning tilknytning avregnes alle anlegg etter effekttariff.

Du skriver 80A, vil tro dere har 400 V anlegg, og øket OV over 80 A på dette tidspunkt. Det var den utløsende årsak, og det burde da ikke komme som noen overraskelse at med effektledd på den som søker om å utvide anlegget.

Å bruke mindre enn 80A er ikke nok for å slippe å betale effektledd, dere må da permanent bygge om OV til under 80 A. Om det blir gjort mulig bare en kortvarig glede, det er varslet som ledd i overgangen til AMS målere at alle skal betale en form for effektledd.

Løsningen bør være å forsøke å glatte ut forbruket:
- Installere et nytt anlegg med lastbalansering. Ved at dere har 400 V vil beboere kunne få opp til 22 kW på en slik løsning. (Når ingen andre lader..)
- Over tid avvikle det gamle anlegget med "dumme" veggbokser og schuko-kontakt er, men kreve at det lades liten effekt, gjerne maks 6-8-10A på vinterstid. (Sommerstid er effektleddet mindre.)

- La nytt anlegg regulere seg etter forbruket på det gamle anlegget. Dermed glattes forbruket ut, ved at gammelt anlegg lader på en fast effekt, og nytt tar "resten" - og holder totalen så lavt så mulig. Å utnytte døgnet er det viktige her. Ingen hensikt å lade maks fra 17-21 på kvelden, og ikke noe resten av kvelden/natten. Målet er minst mulig topper i bruket - det er toppene du betaler effekten for. Å strekke lading i tid er det som en ønsker.

- Beboere på gammelt anlegg kan også bidra om lading forskyves litt i tid, beboer 1 starter kl 17, 2 kl 19, 3 kl 22 osv. Dette kan dere gjøre med en gang uten kostnad, og vil med en gang gi lavere effektledd fra februar.

Om dette var mulig å forstå? :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electrix

Dette er jo også et eksempel på hvorfor dedikerte ladeanlegg ofte kommer dårlig ut økonomisk med effektavgiften. Hvis alle alder på natta, som er vanlig, betaler dere høy effektavgift selv om dere hjelper netteier med å bruke strøm når forbruket ellers i nettet er lavt.

For eksempel:
To personer bruker 5kW maks i boligen på ettermiddagen og 2kW om natta, og lader i tillegg med 3kW om natta.

Person A har ladestasjon på eget garasjeabonnement og betaler da 5kW effektavgift på huset og 3 kW effektavgift på ladingen i garasjen, totalt 8kW effektavgift.

Person B har ladestasjon tilkoblet husabonnementet og betaler da 5 kW effektavgift totalt. (5kW i boligen om dagen og 5kW (2kW + 3kW) om natta.

Smarte system, eller smart valg av ladeeffekt og ladetid kan dempe effektavgiften i garasjen, men da er man avhengig av at det passer for noen å lade dagen også og det er ikke sikkert. Ideelt kan en lade natta, en dagen og en ettermiddagen, alle med 3kW og da blir det bare 1kW effektavgift på hver.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Magnus Hansen

Men nå vi vet vel fremdeles ikke hvordan utformingen av dette vil bli i 2021? Det skal vel legges frem nytt forslag nå i første halvår. Men uansett så virker det attraktivt å koble eget abonnement så lenge det er kapasitet og praktisk gjennomførbart. Og selvfølgelig må han stille inn lader eller bil slik at det lades på natten. Da får man utnyttet egen OV bedre isteden for å ha egen garasjekurs som ligger uten belastning på dagtid.

KjellG

Forsøk på forklaring av effekttariff:

Betaling av strøm (til garasjeanlegget) er delt i tre ledd:

- Fast avgift.
- Energiavgift. En betaler for alle kWh som leveres til anlegget.
- Effekttillegg, «Rushtidsavgift».

Effekttillegg er et påslag på fastavgiften for en aktuell måned og bestemmes av de 3 timene i måneden med størst energiuttak.
Det er derfor en fordel om en manuelt eller med styringssystemer, kan glatte ut lading slik at alle får ladet tilstrekkelig, men fordelt over størst del av døgnet.

Forslag er litt kort, men slik formulert at flest mulig fortår ideen og hensikten med glattet lading.


Magnus Hansen

Jeg leser ar NVE kom med forslag til utforming av dette i fjor, men forslaget møtte så stor motstand at det ble bestemt å gjøre ny vurdering. Nytt forslag har ikke kommet ennå så vidt jeg vet?

https://www.energinorge.no/fagomrader/stromnett/nyheter/2018/nve-revurderer-nye-effekttariffer-etter-stor-motstanden/

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nve-legger-opp-til-ny-horing-om-nettleiestruktur/

eisa01

Sitat fra: hpe på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59
Vi skal sende ut infoskriv om dette, og der må vi forklare at vi primært må gjøre denne oppgraderingen på grunn av effektleddet. Er det noen som har tips til en kortfattet og enkel forklaring på hva effektledd er, som vi kan legge ved?
En liten trøst dere kanskje kan nevne er jo at de som har hatt elbil siden 2015 har spart store summer på bensin og bompenger, hvor investeringen i ladeutstyr har muliggjort dette selvom den hadde litt kortere levetid enn beregnet :)

KjellG

Sitat fra: hpe på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59
Vi skal sende ut infoskriv om dette, og der må vi forklare at vi primært må gjøre denne oppgraderingen på grunn av effektleddet. Er det noen som har tips til en kortfattet og enkel forklaring på hva effektledd er, som vi kan legge ved?

Det er to forhold.
- Hovedsikringen, OV bestemmer hvor stor makseffekt det er mulig å trekke fra nettet, uansett pris.

- Effekttariffen bestemmer hva det skal koste, men er ikke begrensende mhp hvor mye det er mulig å trekke.

Når en setter inn en smart ladekontakt, så ønsker en dels å begrense effekten slik at ikke OV løser ut. Dernest å senke og jevne ut ladingen for å få så flatt energiuttak som mulig. Dette for å minimere effektpåslaget.

Ikke enkelt å orientere om dette uten endel tekst.

TB

Hva med å legge ved en graf fra anlegget, som viser en typisk dag - for lettere å illustrere hvordan det ser ut?
For Hafslund er det lett å hente ut en slik graf, var det Hafslund som leverer til trådstarter?

(..)
Effektavgiften utgjør xx % av strømregningen. Hver kW koster 150 pr kW. Ved å fordele forbruket mer utover døgnet vil vi kunne redusere strømregningen. Fordelingen kan skje automatisk å gå over til et smart ladeanlegg. For å unngå at de som alt har installert ladeboks må fjerne denne kan ber vi dere redusere hvor raskt bilen lader, og forskyve starttidspunkt for når lading starter. Da kan vi spare effektledd alt fra februar 2019.
(..)

Eksempel på graf, hentet fra et Zaptec anlegg, ved å få bort toppene over den røde streken ville en spare ca 3 kW = 150 x 3 = 450 kr. I deres eksempel blir trolig toppene større og innsparing større.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Hei HPE

Hvor i Norge er dette?

Hver netteier har sitt innviklede system for effektavgift. Hafslund har forskjellige priser gjennom året, og effektavgiften slår inn ved 126A og 81A for hhv 230v og 400v. Andre har effektavgift som slår inn når forventet årsforbruk overstiger en viss mengde, noen har ikke effektavgift om natten osv. Jeg har brukt noen uker av mitt liv til å sette meg inn i dette, for å styre anleggene til Charge365, slik at sameiene og borettslagene ikke går på en smell.

For Hafslund sin del koster det  sameiet 916kr i året for hver kW dere åpner opp for. Greier dere å dele på strømmen, slik at dere har 1kW i snitt, blir effektleddet altså 916kr per bruker. Åpner dere opp for 2kW per bruker, blir det dobbelt så stort effektledd.

Har man da en dum boks, som trekker 3,7 er det bare å gange 916 med 3,7 og det gir en pris på 3390kr som brukere av ikke styrte bokser må betale i effektavgift. Har man en stikkontakt på 10A, ganger man 916 med 2,3 og får 2106,-.

Effektleddet slår inn for den timen strømforbruket er høyest i ladeanlegget. Dette er vanligvis mellom klokken 18.00 og 19.00 en eller annen dag i løpet av måneden.

Jeg anbefaler alle å legge inn effektavgiften som en fast månedspris, i stedet for å legge den på strømprisen. Effektavgiften kommer ikke fordi man har brukt mye strøm eller lite strøm, men fordi mange har ladet samtidig. Med en pris på 3,7kr per kWt vil man kvie seg for å lade, og heller lade andre steder når man kan. Effektavgiften blir den samme, men må da fordeles på færre kWt og dermed blir det enda dyrere. Det er heller ikke riktig at den som kun har ladet en gang, mellom klokken 18 og 19, og dermed bidro til avgiften, skal slippe unna å betale for dette. Sette det heller som en fast avgift, slik at brukerne blir klar over hva man faktisk betaler for.

Har dere andre ting som trekker strøm fra hovedsikringen?

Regne-eksemplene over er fra Hafslund Nett. Har dere en annen netteier, kan du se bort fra tallene og da må du regne ut effektavgiften for ditt anlegg. De færreste som selger ladeanlegg vet noe som helst om effektavgift og hvordan dette virker. De færreste på kundeservicen til netteierne har oversikt over dette, så når jeg har ringt rundt til forskjellige netteiere, må jeg som oftest sendes videre til avdelingsledere eller noen ingeniører som er ansvarlig for tariffene i selskapet.

Fra 1.1.2021 er det varslet nytt regime for effektledd. Jeg tipper det blir "rushtidsavgift", der det blir dyrt å lade om ettermiddagen, men billigere å lade om natten. Slik sett er ZapCharge et godt valg i forhold til å kunne styre dette for å minimere effektleddet. Høring rundt endelig forslag til effektavgift er ikke kommet fra NVE enda.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Burger

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 01. februar 2019, klokken 09:11
Fra 1.1.2021 er det varslet nytt regime for effektledd. Jeg tipper det blir "rushtidsavgift", der det blir dyrt å lade om ettermiddagen, men billigere å lade om natten. Slik sett er ZapCharge et godt valg i forhold til å kunne styre dette for å minimere effektleddet. Høring rundt endelig forslag til effektavgift er ikke kommet fra NVE enda.
Hei Lars, takk for oppdatering på dette emnet. Jeg er livredd for modellen med "tre værste timene i måneden" skal bestemme effektavgiften og håper rushtidsavgift. Håper du kan oppdatere oss i en egen tråd når du får mer info. Jeg prøver å manøvrere meg slik at jeg kommer best mulig ut, men vanskelig å invistere noe når alt er så usikkert.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electrix

Det eneste fornuftige for strømnettet er å innføre rabatt i de minst belastede periodene og/eller rushtidsavgift i de mest belastede periodene. Det er enkelt og oversiktlig og hjelper mer totalt sett for nettet, spesielt fordi ikke alle kommer til å gidde å sette seg inn i dette, men med denne løsningen vil man få en del som overkompenserer og flytter mer enn snittet av forbruket over på billigperiodene og dermed jevner det seg ut totalt sett. Hvor stor rabbatten/avgiften skal være kan man prøve seg fram med, er den for liten blir det for få som bryr seg, er den for stor risikerer man at for mange overkompenserer og man får et nytt peak-problem om natta...

Dette illustreres også godt med TBs grafikk fra ladeanlegget. Ved å kutte spissforbruket vil man slippe unna noe belastning i peak-perioden i 18-19-tida, men samtidig kutter man også peakene i lavlast-periodene, spesielt natta, og alt dette forbruket skal man da putte inn i den perioden som forbruket er lavt, da er det verdt å merke seg at dette området også er peak-forbruk for nettet i Norge. Man risikerer å gjøre det verre for netteier med lastbalansering her, men billiger for kunden. Kunden sparer altså penger, så netteier får inn mindre penger, men får større utgifter med belastning og må ta inn mer penger via de andre kundene...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Burger på fredag 01. februar 2019, klokken 11:24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 01. februar 2019, klokken 09:11
Fra 1.1.2021 er det varslet nytt regime for effektledd. Jeg tipper det blir "rushtidsavgift", der det blir dyrt å lade om ettermiddagen, men billigere å lade om natten. Slik sett er ZapCharge et godt valg i forhold til å kunne styre dette for å minimere effektleddet. Høring rundt endelig forslag til effektavgift er ikke kommet fra NVE enda.
Hei Lars, takk for oppdatering på dette emnet. Jeg er livredd for modellen med "tre værste timene i måneden" skal bestemme effektavgiften og håper rushtidsavgift.

Effektavgiften regnes for den ene timen (ikke 3) med høyest forbruk. Tror 3-tallet kommer fra Norgesnett på Hvaler som måtte endre fra 1 time til 3 timer etter høylydte klager hos forbrukere.

Hvis det er NTE som eier ditt nett, så har anlegg med effektledd en en effektavgift på 133kr per måned inkl. mva for hele året. Det vil si et effektledd på 1596 kr kWt. for hele året. Har man et sameie/borettslag, der hver bruker kan trekke 16A risikerer man en effektavgift på 5905 kroner i året!

Denne effektavgiften var noe av grunnen til "Tone" måtte bytte ut sin ladestasjon med Zaptec sin, slik at borettslaget fikk kontroll på effektavgiften. Dette er forøvrig norges største frittstående borettslag med 1100 enheter, så her må man ha full kontroll på utgiftene... https://adressa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=18003696&aviskode=ADR&targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252Fpluss%252Fnyheter%252Farticle18003696.ece
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

«Hvis det er NTE som eier ditt nett, så har anlegg med effektledd en en effektavgift på 133kr per måned inkl. mva for hele året. Det vil si et effektledd på 1596 kr kWt. for hele året. Har man et sameie/borettslag, der hver bruker kan trekke 16A risikerer man en effektavgift på 5905 kroner i året! »

Dette forsto jeg ikke.
Hva er det som utløser denne avgiften på 133? Hva betaler en for? Med henvisning til 133*12=1596, så er dette fast hele året? Mao, den ene timen i et helt år hvor du bruker mest bestemmer effekttariff for resten av årets 8000 timer?

I Hvalertilfellet så var det maks effekt i en time som bestemte et påslag på fastavgiften, men bare for den mnd. Det ble ingen påslag for effekt resten av vinteren da en ikke brukte strøm.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hpe på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59

Med bakgrunn i dette har vi innsett at vi må inn med en løsning hvor vi kan justere effekt, og har valgt å oppgradere til Zaptec sin løsning. Men, hva gjør vi med eksisterende bokser? Disse vil nå «ødelegge» for de andre, siden vi ikke har mulighet til å kontrollere effekten, og hvis de ikke oppgraderes har vi heller ingen stor reell fordel av oppgraderingen til Zaptec.

Heldigvis ble det spesifikt nevnt i kontrakten som sameiere underskrev i 2015 at det å kjøpe veggboks da ikke fritar de fra kostnader knyttet til fremtidige oppgraderinger. Både sameie og installatør (samme som forrige gang) vil også delsubsidiere dette. Men, det er like fullt ikke noe hyggelig å nå måtte be de som allerede har betalt ~20 000 for en veggboks om 14 000 ekstra for å oppgradere til en ny veggboks. Fordelen for de vil være at strømprisene vil kunne gå ned; for en periode vil vi nok kunne sette effekt til å være mindre enn 80A, og derfor slippe effektleddet. I tillegg vil de kunne få raskere lading dersom få lader samtidig som de.

Vi skal sende ut infoskriv om dette, og der må vi forklare at vi primært må gjøre denne oppgraderingen på grunn av effektleddet. Er det noen som har tips til en kortfattet og enkel forklaring på hva effektledd er, som vi kan legge ved?

Effektleddet kommer så lenge hovedsikringen (OV) er større enn 80A på et 400v anlegg. Det hjelper ikke at dere legger inn at dere vil bruke maks 60A. Legger dere inn 60A som max, er dette 41Kw og gir et en avgift på 7667kr nå i februar, eller 38-tusen for hele året. Det er nok at 2stk. ZOE lader samtidig i 1 time i løpet av februar, før dere er oppe i 7667kr for denne ladingen.

Presenter kostnaden med effektledd, så blir det mye lettere å få gjennom et bytte.

Forøvrig er energileddet (leie av nett betalt per kWt) vesentlig billigere når dere har effektavgift, så har dere kontroll på dette behøver ikke sluttsummen å bli så dyr i forhold til om dere ikke hadde effektavgift.   

Er dere 20 brukere, setter totaleffekten på 30A og hver bruker kjører 3 mil per dag, vil de totale kostnadene til strøm per bruker bli 2875,- i anlegg med effektavgift og 2260,- for anlegg uten effektavgift. Altså et effektledd som utgjør 50kr per bruker. Gjennomsnittlig ladetid vil være 6 timer. Det betyr egentlig at man kan strupe enda mer og likevel ha bilene ferdig ladet til morgenen etter.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA