Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effektavgift i sameiet

Startet av hpe, torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: KjellG på fredag 01. februar 2019, klokken 16:24
«Hvis det er NTE som eier ditt nett, så har anlegg med effektledd en en effektavgift på 133kr per måned inkl. mva for hele året. Det vil si et effektledd på 1596 kr kWt. for hele året. Har man et sameie/borettslag, der hver bruker kan trekke 16A risikerer man en effektavgift på 5905 kroner i året! »

Dette forsto jeg ikke.
Hva er det som utløser denne avgiften på 133? Hva betaler en for? Med henvisning til 133*12=1596, så er dette fast hele året? Mao, den ene timen i et helt år hvor du bruker mest bestemmer effekttariff for resten av årets 8000 timer?

Nei. Da var jeg uklar.

Effektavgift utløses av at anlegget har en hovedsikring høyere enn 125A eller 80A for hhv 230v og 400v anlegg hos NTE.

Effektavgiften er på 133kr pr kWt per mnd. Har du brukt 10kWt med strøm i løpet av 1 time i mars, er effektavgiften 10*133=1330kr for den måneden. Bruker du så 5 kWt i april, blir det 5*133=665kr for april.

Når jeg skrev 133*12 var det for et forbruk på 1kWt som var likt for hele året. I et ladeanlegg mener jeg det er fornuftig å legge inn en fast verdi per bruker, på hva anlegget kan trekke. Har man 20 brukere, kan man legge inn 20kW som maks trekk. Da har man full oversikt over hvor stor effektavgiften blir både per bruker, og totalt. Legger man inn 1kW per bruker utgjør dette altså 1596kr i året per bruker.

Sitat fra: KjellG på fredag 01. februar 2019, klokken 16:24
I Hvalertilfellet så var det maks effekt i en time som bestemte et påslag på fastavgiften, men bare for den mnd. Det ble ingen påslag for effekt resten av vinteren da en ikke brukte strøm.
Stemmer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Vier vel egentlig enige.

Ser at NTE opererer med max effekt i én time, mens Norgesnett (Hvaler) sier snittetav de 3 hissigste timene fordelt på 3 dager.

Dette kan fort bli rene landeveisrøveriet. So at du normalt har kontroll og holder en paddeflat effektkurve. Én eneste time i løpet av måneden ble det kluss i styringssystemet og en laderev på 7,4 kW slapp løs. Nå blir du straffet med 133*7,4 = 985 kr for 7,4 kWh denne mnd, en kWh-pris på 133 kr.

Ellers, du skriver: «Effektavgiften er på 133kr pr kWt per mnd.»
Her burde det vel stått «Effektavgiften er på 133kr pr kW per mnd.»?

Burger

Det er egentlig værre en røveri, det er torpedering av det man vil oppnå, unngå skjevbelastning på nettet. Har man to biler som kan lade 11kw, så kan man overlate til netteier/basert på data fra netteier å si når og hvor hardt de skal lades bare de er fulladet til neste dag til man drar på jobb.

Dette er informasjon man kan få og styre i dag med API til Tesla, BMW og VW direkte eller via smarte ladestasjoner som easee. Usikker på hvor enkelt det er å bytte ladestyrke med API eller om det kun er av/på ved fjernstyring av ladetimer.

Har en følelse at netteiere er vel sidrumpa og ikke forstår tenkologien som finnes i dag. Kanskje burde man fått 20% Enova støtte for ladestasjoner som kan smartlades basert på hvordan kapasiteten på nettet er.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

KjellG

#18
Har spurt vår netteier Hafslund, om ikke de burde begynne å tenke på lastbalansering i villastrøk. Fikk inntrykk av at de ikke så noen problemer.

Nå kan en spørre seg om det er oppvarming/varmtvann som er den egentlige utfordringen.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: KjellG på lørdag 02. februar 2019, klokken 09:57
Ellers, du skriver: «Effektavgiften er på 133kr pr kWt per mnd.»
Her burde det vel stått «Effektavgiften er på 133kr pr kW per mnd.»?

Tenkte faktisk litt på dette da jeg skrev det. Det riktige er jo 133kr for per kW over 1 time, som da egentlig er effekten over 1 time, mens jeg skrev en mengde over 1 time. Hadde effekten vært basert på høyeste over 10 minutter eller 3 timer hadde det helt klart vært snakk om kW, men over 1 time blir det okke som 133kr Kw over en time eller rett og slett 1kWt. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hpe

#20
Sitat fra: TB på torsdag 31. januar 2019, klokken 09:23
Du skriver 80A, vil tro dere har 400 V anlegg, og øket OV over 80 A på dette tidspunkt. Det var den utløsende årsak, og det burde da ikke komme som noen overraskelse at med effektledd på den som søker om å utvide anlegget.

Å bruke mindre enn 80A er ikke nok for å slippe å betale effektledd, dere må da permanent bygge om OV til under 80 A. Om det blir gjort mulig bare en kortvarig glede, det er varslet som ledd i overgangen til AMS målere at alle skal betale en form for effektledd.
Det kom som en overrakselse på oss som bestillere ihvertfall. Om det kom som en overraskelse på installatør vet jeg ikke - de sa ihvertfall ikke noe om det til oss.

Jeg var ikke klar at man må bygge om anlegget til 80A. I mitt lekmanssinn så tenkte jeg at man kunne justere ned effekt på ekisterende ladere og i Zaptec, og slik komme under 80A :)

Sitat
- Beboere på gammelt anlegg kan også bidra om lading forskyves litt i tid, beboer 1 starter kl 17, 2 kl 19, 3 kl 22 osv. Dette kan dere gjøre med en gang uten kostnad, og vil med en gang gi lavere effektledd fra februar.

Å forskyve i tid vil vel ikke ha noen stor effekt, siden det er samtidig effektbelastning over en time som bestemmer prisen? Uansett blir dette veldig vanskelig å håndheve.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 01. februar 2019, klokken 09:11
Hvor i Norge er dette?

Oslo

Sitat
For Hafslund sin del koster det  sameiet 916kr i året for hver kW dere åpner opp for. Greier dere å dele på strømmen, slik at dere har 1kW i snitt, blir effektleddet altså 916kr per bruker. Åpner dere opp for 2kW per bruker, blir det dobbelt så stort effektledd.

Har man da en dum boks, som trekker 3,7 er det bare å gange 916 med 3,7 og det gir en pris på 3390kr som brukere av ikke styrte bokser må betale i effektavgift. Har man en stikkontakt på 10A, ganger man 916 med 2,3 og får 2106,-
Dette høres ut som et bra alternativ vi kan tilby for de med eldre ladere. Det vil både gi de et insentiv til å oppgradere, eller de kan beholde sin nåværende ladestasjon men betale relativt dyrt for det. Ulempen for garasjesameiet er at vi da fortsatt må foreta manuelle avlesinger, og ikke kan fullt ut ta i bruk f.eks. Charge365 sitt system.

Sitat
Jeg anbefaler alle å legge inn effektavgiften som en fast månedspris, i stedet for å legge den på strømprisen. Effektavgiften kommer ikke fordi man har brukt mye strøm eller lite strøm, men fordi mange har ladet samtidig. Med en pris på 3,7kr per kWt vil man kvie seg for å lade, og heller lade andre steder når man kan. Effektavgiften blir den samme, men må da fordeles på færre kWt og dermed blir det enda dyrere. Det er heller ikke riktig at den som kun har ladet en gang, mellom klokken 18 og 19, og dermed bidro til avgiften, skal slippe unna å betale for dette. Sette det heller som en fast avgift, slik at brukerne blir klar over hva man faktisk betaler for.
Det høres også veldig fornuftig ut.

SitatHar dere andre ting som trekker strøm fra hovedsikringen?
Med det forbehold at jeg er lekmann, og muligens tar feil: jeg mener vi har 800A inn til garasjen, hvor 250A er meldt til bruk for lading.


Ellers takk for alle andre svar fra alle. Veldig nyttig og informativt!

KjellG

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 02. februar 2019, klokken 15:41
Sitat fra: KjellG på lørdag 02. februar 2019, klokken 09:57
Ellers, du skriver: «Effektavgiften er på 133kr pr kWt per mnd.»
Her burde det vel stått «Effektavgiften er på 133kr pr kW per mnd.»?

Tenkte faktisk litt på dette da jeg skrev det. Det riktige er jo 133kr for per kW over 1 time, som da egentlig er effekten over 1 time, mens jeg skrev en mengde over 1 time. Hadde effekten vært basert på høyeste over 10 minutter eller 3 timer hadde det helt klart vært snakk om kW, men over 1 time blir det okke som 133kr Kw over en time eller rett og slett 1kWt.

Ikke så enkelt det der. NTE bruker selv kr/kW/mnd i sin tariff: https://ntenett.no/kunde/nettleie/priser/_/attachment/download/86cb9530-bdf4-4774-ad35-68cad085e3b7:a39c8627ce4074a056937469151cdcc7dead0226/NTE_nettleiepriser-2019-N.pdf

En kunne også si at grunnlaget for avgiften er basert på høyeste kWh/h i en gitt mnd. For å si dette på forståelig norsk, den timen i måneden med størst energiuttak bestemmer effektpåslaget i måneden. Effekt kan uansett ikke måles i kWh.

Det vil bli mye missforståelser med dette. Kanskje hadde den gamle H3-tariffen med overforbruk vært mer forståelig og gjort samme nytten for folk?

turfsurf

Det er ikke så vanskelig. 1kWt er en mengde. Det kan være å trekke 2kW i 30 minutt, eller 0.5kW i 2 timer. Det er ikke beskrivende for effekt-tariff. Det er snakk om hvor mye effekt du trekker over en time. Resultatet av det måles i kWt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Effekt måles i kW ikke i kWh.

Effekt kan angis i Watt =Joule/sekund = energi per sekund
Energi kan angis i kalorier, BTU, Joule mm. Dersom en tar effekt og multipliserer med tid: (Joule/s)*h, så kan time over sekund forkortes og sen sitter igjen med Joule = energi.

Effekt = Joule/s
Energi = Joule

Dermed kan ikke effekt oppgis i kWh.
Det blir som å hevde at når en bil går i 60km/h så kan en si: Bilen min går bare i 60 km.

Det vi kan enes om er at effektleddet bestemmes av den høyest målte kWh/h målt i løpet av måneden.

Griffel

#24
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. februar 2019, klokken 19:51
Det er ikke så vanskelig. 1kWt er en mengde. Det kan være å trekke 2kW i 30 minutt, eller 0.5kW i 2 timer. Det er ikke beskrivende for effekt-tariff. Det er snakk om hvor mye effekt du trekker over en time. Resultatet av det måles i kWt.
Og når denne målingen varer en time blir svaret kWt/t=kW.

Egentlig er det effektariffen kWh/h siden det ikke er spisseffeketn en snakker om men gjennomsnittet over én time.
Altså hvor mye energi (kWh) en tar ut den timen en bruker mest energi. Altså kWh/h.

Skal du da lade bilen med 6kWh og gjør det fra kl 6-7 blir det 6kWh/h gjør du det fra 6:30 til 7:30 blir det 3kWh/h. mens energiforbruket er 6kWh i begge tilfelle, og det lader i bil trekker fra nettet er 6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Griffel berører et annet, uspesifisert forhold. Når starter og slutter denne «timen»?

Griffel antar at måleperioden starter på hel klokketime, her kl 06:00 til 07:00. Det kan være rett. I andre sammenhenger (datatransmisjon) bruker en begrepet sliding window. Her kunne en tenke seg at maks effekten ble beregnet som de 60 minuttene sammenhengende i mnd med høyest energiuttak.

Hvis en regner slik, vil det ikke være forskjell på å lade 6-7 eller 6:30-7:30, begge intervallene er på 60 min. Hva nettselskapene fakstisk måler kjenner jeg ikke, men det er nærliggende å tro at de bruker klokketimer.

Ferry

Jeg har testet ut hvordan energien beregnes ved å starte lading på hel eller halv time. Hos nettleverandøren ser det ut til at energimålingen gjelder fra hel time til hel time. Eks. kl. 02.00 rapporteres energien som ble levert fra kl. 01.00 til 02.00. Nå vet vi ikke sikkert hvordan effektleddet vil beregnes, men det burde vel følge energimålingene(?)  Noen selvfølge er det dog ikke. Hvor ofte rapporterer AMS-måleren? Er ikke det kun hver time? I så fall må det bli snitteffekt pr. klokketime som gjelder.
BTW. Har også testet ut å dele opp ladingen i halvtimer pr. time. Ettersom laveste ladeeffekt er 1,5 kW (6 A) må en bruke supertreg PWM for å senke snitteffekten.

Lars C. Krogenæs

Netteier beregner strømforbuket 1 gang i timen. Ikke oftere.

Det er forbruket f.eks fra 06.00.00.00 til 07.00.00.00 som avgjør.

Noen målere rapporterer oftere, men det er bare timesmålingene som blir brukt for å beregne forbruket, både i forhold til hva som er brukt og effekten.

Det er viktig nå som alt mates inn i Elhub, som også er timesbasert.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Ferry på søndag 03. februar 2019, klokken 15:11
Jeg har testet ut hvordan energien beregnes ved å starte lading på hel eller halv time. Hos nettleverandøren ser det ut til at energimålingen gjelder fra hel time til hel time.

Dette viser jo og hvor idiotisk det er. Skal man begynne å lade fra halv til halv, i stedet for hel til hel? Det er jo grenser for hvor komplisert ting skal gjøres. Ser for meg en ladekurve som blir: start lading halv-ett-eller-annet. Skru av lading etter en time. Skru på lading etter en time igjen. Repeat.

Effektavgift er meningsløst om man ikke tar med peak belastning på nettet som en del av beregningen. Dvs det bør bare slå inn når det er ett problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Hvorfor ikke da lade på halv effekt over lang tid, enn å "lure" systemet med å lade full fart fra halv til halv, for så å ta en times pause?

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA