Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

Nicky777

Sitat fra: infaff på mandag 01. april 2019, klokken 16:37
Sitat fra: Handyman på mandag 01. april 2019, klokken 16:05
Sitat fra: infaff på mandag 01. april 2019, klokken 16:01
Sitat fra: Line K på mandag 01. april 2019, klokken 12:15
Sitat fra: Stator på mandag 01. april 2019, klokken 11:58
Min Model 3 med verifisert VIN ble solgt til noen andre. Den stod på Lillestrøm i stedenfor Bergen. En Tesla rep sa at de ble pushet til å selge så mange biler de klarte. Dermed må jeg vente på neste batch med biler som skulle komme om 2-3 uker.  Så mye for å være en trofast Tesla kunde. Dette er blir nr tre og jeg har nr 4 i bestilling.  Kjenner jeg er litt irritert nå..
Samme båt her... Bare i Stavanger. Har hatt reservasjon i over 2,5 år og bestilte i romjulen, og har ikke fått VIN. Den jeg hadde har noen andre fått.. Kunne ikke si noe mer enn antatt levering «Antageligvis i løpet av april».

Samme for oss. Fikk beskjed i dag, etter å ha måttet møte opppersoblig, at vår bil var solgt i Drammen eller Lillestrøm, for å få ut flest mulig biler i første kvartal. Tall betyr tydeligvis mer enn kundene. Helt utrolig at jeg ikke bare avbestiller, men har faktisk så lyst på denne bilen...
Det er jo ikke bra i det hele tatt!
Dessverre ikke helt uventet, og Tesla bør kompensere på en god måte.

Ikke snakk om noen kompensasjon heller, hverken i form av penger eller oppgraderinger. Selv om jeg er enige i at de absolutt burde gi en eller annen form for påskjønnelse til de som har blitt fratatt bilen sin for salgstall.

Da jeg var i kontakt med Tesla sa de at de ikke lenger ga kompensasjon ved forsinkelser, som de gjorde med model S og X. Jeg betalte for min bil for tre uker siden og venter fortsatt. Kontaktet forbrukerrådet i dag og de mente absolutt at jeg burde kunne kreve kompensasjon. Ville godtatt en TWC eller lignende dersom de tilbudte meg det.

infaff

#1336
Sitat fra: Nicky777 på mandag 01. april 2019, klokken 16:44
Da jeg var i kontakt med Tesla sa de at de ikke lenger ga kompensasjon ved forsinkelser, som de gjorde med model S og X. Jeg betalte for min bil for tre uker siden og venter fortsatt. Kontaktet forbrukerrådet i dag og de mente absolutt at jeg burde kunne kreve kompensasjon. Ville godtatt en TWC eller lignende dersom de tilbudte meg det.

Ja, de sa det samme til meg. Skjønner jo at de ikke kan være "snille" med alle. Men vi har faktisk betalt for den eksakte bilen, som en annen kjører rundt i. VIN-nummeret står på fakturaen. Det er jo et klart avtalebrudd fra Tesla sin side, og bør kompenseres. Syns det er leit at tallene er viktigere enn oss forbrukere.

Elbilstyr

Samme hos meg. Hadde avtalt levering på Lillestrøm for 2 uker siden for henting den 2. April - 3 år etter reservering.  Jeg ringte i dag og måtte stå i telefonkø i over to timer for å få fortalt at bilen var solgt, og at de ikke kunne si når jeg ville få en alternativ bil.
Hadde vin på fakturaen som jeg ga forsikringen min forrige uke,
så at bilen stod på parkeringsplassen på Hellerudsletta i appen med all info,
hadde også gjort ferdig beløpet på kontoen min for straksoverføring ved levering (heldigvis har jeg kun betalt 25000 hittil)
planlagt reise på hytta til helgen osv.

Gjennom vin nummeret kunne jeg se at bilen ble registrert lørdag 30. April - 1 arbeidsdag før jeg skulle mottatt den. Kreditnota har jeg heller ikke mottatt, så omsetninger for denne bilen blir sannsynligvis rapportert dobbelt i 1. kvartal fra Norge.

Hvordan kommer fremtidig service og support bli for alle som har kjøpt Model 3?



Belse

Sitat fra: Belse på søndag 31. mars 2019, klokken 13:31
Sitat fra: GL1 på søndag 31. mars 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Belse på søndag 31. mars 2019, klokken 09:02
Henta en 3er Long range i går på Lillestrøm . 45 min ventetid. Bilen var uten opplagte feil. Hyglig betjening som sto på med sjappa ful av kunder.
Førsteinntrykk av bilen, tigt og fine kjøreegenskaper, litt mindre ratt en jeg liker, lettere og være presis med litt større ratt. Dog ikke noe stort problem.
En god del slappere motor en jeg hadde forventa, ok fra stillestående og opp til landveishastihet, men overraskende dau i forbikjøringer.
Hadde jeg vist at det var såpass slapt, hadde jeg nok valgt performensutgaven i steden.
Dog skal jeg stort sett bruke den fram og tilbake på jobb, så kan nok leve helt fint med dette.
Er det lov å spørre hva du sammenlikner med?
Jeg føler jeg kjører rakett hvis den står i standard mode... Kan ikke si jeg merker mye forskjell på f.eks 20-80 eller 80-120/130, forbikjøringer går som en drøm. Jeg er kanskje ikke så godt vant, kommer fra Golf 122hk 1,4TSI.. Chill mode er mer enn nok for  meg i hverdagen, også til trygge forbikjøringer.

Har lest at ytelse har sammenheng med temperatur og hvor fullt batteriet er. Kan det forklare din opplevelse, dersom det var lav State Of Charge og kald batteripakke da du hentet bilen?
Ja kan hende batteriet ikke var varmt nok, var jo også langt fra fulladet.
Får håpe det er det som er saken. Sammenligningsgrunnlag er litt ymse. Har kjørt mye kasse il, litt golf R, og har endel 2hjulinger.
Kassebilen forventer en jo er treig, golfen er vesentlig hissigere en mod3'en når den har litt fart.
2hjulingene er av en helt annen værden når det gjelder akselerasjon.
Nå er tesla ikke kjøpt som morro il, men som transportmiddel. Men etter alt skryte om hvor kvikk den er hadde jeg vel venta meg endel mer lekenhet når en gir gass.

Fått lada batteriet fult og sikker ferdig oppvarmet etter å ha stått og lada på en 16 amp stikk på jobben.
Langt bedre og mer leken nå

bno

#1339
Ser at bilen jeg avviste for 4 uker siden her i Sandnes nå nylig er registrert på Østlandet. Om den er solgt som ny så er det bort i natta..

Stator

bedrageri er en formuesforbrytelse som går ut på å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning ved å lure eller forlede noen til å foreta en handling slik at de påføres et tap, eller det oppstår fare for at et tap vil oppstå.

Jeg har solgt unna bil og  må nå leie meg bil.

Nicky777

Sitat fra: bno på mandag 01. april 2019, klokken 19:01
Ser at bilen jeg avviste for 4 uker siden her i Sandnes nå nylig er registrert på Østlandet. Om den er solgt som ny så er det bort i natta..

Hva er historien bak dette? Var den bilen du avviste mangelfull? Kan de ikke ha utbedret feilene?

hELgenen

Glem historien. Er bilen registrert en gang tidligere er det bruktbil. Så er spørsmålet om bilen er solgt som ny bil,eller brukt. Kjøper burde også bli informert om feil som er utbedret

tmn

#1343
Sitat fra: hELgenen på mandag 01. april 2019, klokken 20:31
Glem historien. Er bilen registrert en gang tidligere er det bruktbil. Så er spørsmålet om bilen er solgt som ny bil,eller brukt. Kjøper burde også bli informert om feil som er utbedret

Jeg spør av ren nysgjerrighet og fascinasjon. For jeg finner det svært fascinerende dette med definisjoner, og da denne definisjonen av bruktbil. Aldri eid bil før, og Teslaen jeg venter på blir min aller første. Så jeg skjønner ikke hvordan en hardbarka bileier definerer ting som.

Jeg, personlig, kan ikke forstå at om jeg møter opp i døra, sier at jeg ikke ønsker å kjøpe bilen likevel. Så må neste person som får servert samme bil forvente flere tusen penger avslag fordi de kjøper en bruktbil fordi bilen ble registrert på meg, selv om jeg ikke fullførte kjøpet? Er det kun fordi papirene ble flyttet på "feil" tidspunkt/rekkefølge? Dette er i alle fall helt uforståelig for meg :s
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

trykkertor

#1344
@tmn
For å gjøre en lang historie kort, så er akkurat den bilen bno refererer til rimelig "spesiell".
Vi snakker da i korte trekk om at han og fruen nektet mottak av bilen på grunn av ting som:
liten bulk i ene siden, tak bak montert feil så det stakk høyere enn front og mest sannsynlig ville plystre i vinden/vindstøy. Bilen var lakkert om igjen enkelte steder, og da med rennemerker i lakken.
Lurer på om det også var brukt lakkpenn enkelte steder.
Men andre ord en bil som så "verre" ut, en enkelte bruktbiler som er blitt tatt godt vare på.

Så spørsmålet er jo om de har klart å utbedre dette 100%, eller om de prøvde seg på en annen eier som kanskje ikke er så nøye på tingene.
Vi har sett flere eksempler på kjøpere som ikke bryr seg så mye om hvordan bilen ser ut da "det er en bruksgjenstand". (Eller de ikke vet hva de skal se etter).
Uansett hadde det vært interessant å få vite hva ny eier fikk av opplysninger innen bilen ble utlevert.
Eller om den har blitt registrert på Tesla, og at det er en låne- eller demobil.

bno har jo VIN. Det kan tastes inn på vegvesen.no. Så kan han betale 3,- i sms og få opplyst hvem som er eier. Da ser han jo om den er registret på firma eller privatperson. Han kan også se om den er oppført med 1. registrering som er en dato langt tidligere enn dagsaktuell registrering.

bno

Stemmet dette trykkertor. Den bilen har vært utsatt for en transportskade. Panser hadde to stygge sorte tuch up' s osv. Nei ikke bra. Vet det om eier info men er ikke sikker om det er fornuftig å blande seg inn men skal finne ut hvem som eier den..

Maha_MB

#1346
Har nettopp registrert meg her, og fant ut at det er mange som har samme problemet som meg og mannen min :(

Fikk FI med VIN på 18.mars og brukte den for å kjøpe bilforsikring, samt betalte egen andel av ca. 270k. Det stod på FI at utleveringen blir 25.mars og vi fikk ringt av Tesla sales og fortalt at vi snart blir ringt av delivery teamet for å bekrefte utleveringsdato / tidspunkt. MEN vi fikk aldri ringt av Tesla Delivery.  :-\

Etter mange ubesvarte caller og eposter, og mange timer i køen, fikk vi beskjed at bilen med vårt VIN nummer har blitt solgt til en annen. Ok. Når kommer vår bil da? Svaret var vet ikke, det kommer nok i April, kanskje neste uke eller uken etter... Spurte hvor står bilen nå, er det i Norge eller ikke? Nei, det er "kanskje" i Belgia... Har dere nytt VIN nummer som kan brukes for å overføre forsikringen? "Nei"... herregud!!  >:( >:( >:(

Helt uprofesjonelt av Tesla! Dette er vår først erfaring med dette selskapet og så langt har det vært helt frustrerende. Vi var ikke en av de som hadde reservert bilen i 2,5 år, så har ingen problem med å vente litt for å få bilen, altså til mai. Vårt problem er mangelen på informasjon, null kundeservice, bedrageri med dobbelt registrering av VIN...  >:( >:( Hvis vi hadde ikke slik stor lyst på denne bilen, så hadde vi avbestilt oss med en gang.  >:(

Autodidact

SitatSamme båt her... Bare i Stavanger. Har hatt reservasjon i over 2,5 år og bestilte i romjulen, og har ikke fått VIN. Den jeg hadde har noen andre fått.. Kunne ikke si noe mer enn antatt levering «Antageligvis i løpet av april».

Akkurat rundt slike ting virker det som vel fortjent at Tesla får pepper — så det holder. Jeg skulle for eksempel ikke fått bil før deg, som bestilte 20. januar i år. Like lite som en jeg ventet sammen med, som hadde bestilt sin for bare 2 uker siden.
Han fikk for øvrig også bilen sin utlevert halvtimen før meg, selv om han kom lenge etter meg på venteværelset. Jeg satt der i nesten 2 timer før jeg fikk nok, og smalt litt "med neven".

Håkon

Linka

Sitat fra: Maha_MB på tirsdag 02. april 2019, klokken 10:06
Har nettopp registrert meg her, og fant ut at det er mange som har samme problemet som meg og mannen min :(

Fikk FI med VIN på 18.mars og brukte den for å kjøpe bilforsikring, samt betalte egen andel av ca. 270k. Det stod på FI at utleveringen blir 25.mars og vi fikk ringt av Tesla sales og fortalt at vi snart blir ringt av delivery teamet for å bekrefte utleveringsdato / tidspunkt. MEN vi fikk aldri ringt av Tesla Delivery.  :-\

Etter mange ubesvarte caller og eposter, og mange timer i køen, fikk vi beskjed at bilen med vårt VIN nummer har blitt solgt til en annen. Ok. Når kommer vår bil da? Svaret var vet ikke, det kommer nok i April, kanskje neste uke eller uken etter... Spurte hvor står bilen nå, er det i Norge eller ikke? Nei, det er "kanskje" i Belgia... Har dere nytt VIN nummer som kan brukes for å overføre forsikringen? "Nei"... herregud!!  >:( >:( >:(

Helt uprofesjonelt av Tesla! Dette er vår først erfaring med dette selskapet og så langt har det vært helt frustrerende. Vi var ikke en av de som hadde reservert bilen i 2,5 år, så har ingen problem med å vente litt for å få bilen, altså til mai. Vårt problem er mangelen på informasjon, null kundeservice, bedrageri med dobbelt registrering av VIN...  >:( >:( Hvis vi hadde ikke slik stor lyst på denne bilen, så hadde vi avbestilt oss med en gang.  >:(

Enig med deg at Tesla Norge har fremtrådt uprofesjonellt til tider i hele denne prosessen. Og andre ting har de løst på en god måte (masseutleveringen høres det ut som de hadde dreisen på blant annet). De kan umulig ha blitt overrasket over alle bestillingene, og jeg tror at ekstremt mange telefon- og epost-henvendelser kunne ha blitt løst med en mer proaktiv kommunikasjon mot alle kundene i Norge. Da tenker jeg ikke på "Din bil er <her>", men mer jevnlig og lokasjonstilpasset informasjon. Måten delivery-avdelingen rundt i landet har jobbet på høres jo langt fra effektiv ut (ref. vinterdekk i starten for eksempel, eller informasjon til reserverasjonsholderne om at den overhodet ikke har noen betydning pga. logistikk).

I mitt tilfelle, som både har mottatt sluttfaktura og VIN, og har holdt reservasjon og bestilling i evigheter i forhold til mange av de som fikk utlevert bilen i helgen, så hadde jeg personlig blitt langt mindre gretten om noen hadde tatt seg bryet med å sende en epost/SMS/ringe for noen dager siden for å si at "Beklager. Vi har sett oss nødt til å prioritere utlevering i Oslo av logistikkmessige grunner, og din Model 3 vil derfor bli forsinket i forhold til hva vi antok da du bestilte. Vi antar utlevering i uke XX (Værforbehold)." Hadde de slengt på en "Som takk for tidlig reservasjon og at du ikke fikk utdelt bil i 1.kvartal, her er XXX km superlading på Tesla-kontoen din/Tskjorte/Klistremerker/et eller annet symbolsk" så hadde jo det vært positivt også. Om jeg får en bil med samme VIN eller ei, er meg regnende likegyldig å lenge jeg blir informert om når jeg bør tegne forsikring, og det ikke forårsaker nevneverdige forsinkelser å få en annen bil med samme konfigurasjon.

For jeg har hele tiden tenkt at så lenge jeg får bilen i mars, så har jeg ingen grunn til å klage. Men når jeg ikke får den i mars, får ingen beskjed, og kunder i Oslo får utlevert bil med samme konfigurasjon på dagen omtrent, ja da blir jeg mektig irritert siden vi har planlagt både tur og salg av eksisterende bil vitende om at vi har ny bil innen starten av april.

Forøvrig stemmer jeg for at han øverste (?) Tesla-mannen i Norge, bør endre tittel fra Kommunikasjonssjef til Ikke-kommunikasjonssjef. En ting er at man får beskjed fra sentralt hold at man ikke skal bidra til spekulasjon o.l. en annen ting er å forholde seg til fakta for å holde kunder fornøyd og informert.

eraser

Gledet meg da jeg så vin (opplyst på faktura) var registert hos vegvesenet, men reagerte på at dekk-dim ikke var lik det jeg hadde bestilt. Så sjekket jeg regnr og den var registert på noen på østlandet.

Har hatt tolmodighet og ikke kontaktet tesla før nå. Da sa de at oops, den har blitt tildelt noen andre. Vi får se om vi finner en bil til deg og kontakter deg senere.

At jeg ble lovet bil innen mars var en av grunnene til at jeg faktisk bestilte. Så hvor lenge må man vente nå da?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA