Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: 1000kwh på fredag 15. mars 2019, klokken 16:28
Sitat fra: emurof på fredag 15. mars 2019, klokken 16:16
Sitat fra: gr på tirsdag 12. mars 2019, klokken 08:52Men når det gjelder heving av kjøp har Tesla gitt oss forbrukere MYE mer makt enn hva lovkravet er, og MYE mer makt noen som helst andre bilmerker gir.

Har de gitt mer enn 14 dagers angrefrist som man har etter loven?
Du mener man kan levere hvilken som helst ny bil tilbake etter 14 dager. Lykke til.

Tar man ikke i mot en ny bil blir man straffet med saftig gebyr hos andre forhandlere.

Ja, en bil du har bestilt over internett eller telefon kan leveres tilbake innen 28 dager (14 dager frist på å levere inn angrefristskjema, og 14 nye dager til å levere bilen tilbake når skjem er levert). Etter norsk lov altså.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 15. mars 2019, klokken 17:32
Dette fant jeg:

Gir loven noen angrerett ved bilkjøp?
I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne få omgjøre kjøpet og levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp. Det er forståelig at dette kan være veldig opprørende dersom en overivrig kjøper en bil og straks etter ønsker å avslutte eller avbestille kjøpet.

Forbrukerkjøpsloven gir imidlertid kjøper en liten nødløsning. Det følger av loven at kjøper har en avbestillingsrett før bilen er levert. Merk at avbestillingsretten ikke gjelder hvis du har fått bilen overlevert. Merk også at dette er en avbestillingsrett mot erstatning. Dette betyr at kjøper må kompensere bilforhandleren for hans økonomiske tap som følge av avbestillingen.


Du bør for det første linke til kilden, og for det andre stemmer dette altså ikke med det myndighetene selv sier. De bruker vel faktisk nettopp bil som eksempel på vare som ikke er designet etter kundens spesifikasjoner (for eksempel hvis du bestiller en t-skjorte med eget trykk). Dette gjelder også når man har flere standardvalg å velge mellom. Å velge mellom ulike predefinerte muligheter innebærer ikke at bilen er laget etter kundens spesifikasjoner, og dermed gjelder angrefristen.

hawK

Jeg var en av dem som valgte å nedgradere fra FSD til enkel autopilot før utlevering da Tesla satte ned prisene og endret på pakkene. Fikk bekreftelse på mail om at dette var utført, ny faktura osv.
Men hentet bilen min i går, og jeg får kun vanlig Cruise Control, er det noen som har kjennskap til hva som må gjøres?

Forøvrig strålende fornøyd med bil og opplevelse, har ikke hatt et eneste problem med Tesla under hele prosessen. Utlevering gikk smertefritt, og har ikke klart å avdekke noen feil eller avvik utenom dette med Autopilot.
Men det blir en noe nøyere gjennomgang av tilstand lakk og under skiltholdere i helgen.

offpist1

Sitat fra: hawK på fredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Jeg var en av dem som valgte å nedgradere fra FSD til enkel autopilot før utlevering da Tesla satte ned prisene og endret på pakkene. Fikk bekreftelse på mail om at dette var utført, ny faktura osv.
Men hentet bilen min i går, og jeg får kun vanlig Cruise Control, er det noen som har kjennskap til hva som må gjøres?

Forøvrig strålende fornøyd med bil og opplevelse, har ikke hatt et eneste problem med Tesla under hele prosessen. Utlevering gikk smertefritt, og har ikke klart å avdekke noen feil eller avvik utenom dette med Autopilot.
Men det blir en noe nøyere gjennomgang av tilstand lakk og under skiltholdere i helgen.

Det er ingen biler enda som har fått det vi kaller for AP. (ikke EAP).
Det rulles ut i en SW oppdatering visstnok.. men ingen kan si når. Noen har fått beskjed om "i løpet av april".


gaustabl

Jippi, fikk nå mail fra Tesla om levering på mandag. Dog stod det følgende;

Leveringsprofil
Fullfør følgende detaljer i din Tesla-konto: registrering, førerkortnummer, innbyttevalg, forsikring og betalingsmetode.

Men dette finner jeg ikke noe sted å legge inn.......


hawK

Sitat fra: offpist1 på fredag 22. mars 2019, klokken 11:49
Sitat fra: hawK på fredag 22. mars 2019, klokken 11:31
Jeg var en av dem som valgte å nedgradere fra FSD til enkel autopilot før utlevering da Tesla satte ned prisene og endret på pakkene. Fikk bekreftelse på mail om at dette var utført, ny faktura osv.
Men hentet bilen min i går, og jeg får kun vanlig Cruise Control, er det noen som har kjennskap til hva som må gjøres?

Forøvrig strålende fornøyd med bil og opplevelse, har ikke hatt et eneste problem med Tesla under hele prosessen. Utlevering gikk smertefritt, og har ikke klart å avdekke noen feil eller avvik utenom dette med Autopilot.
Men det blir en noe nøyere gjennomgang av tilstand lakk og under skiltholdere i helgen.

Det er ingen biler enda som har fått det vi kaller for AP. (ikke EAP).
Det rulles ut i en SW oppdatering visstnok.. men ingen kan si når. Noen har fått beskjed om "i løpet av april".

Ahh, takk for info :+1:

Inop

Hvis man går inn for å bestille ny model 3 står det nå "Estimert levering i mai".
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

frankofobia

Hei,

Fikk FI i går, betalte og fikk VIN i dag med henting på mandag 25/3. Stusset litt over at bilen ble registrert samme dato som FI. Er dette normalt?

VIN: 5YJ3E7EB0KF195829 Regnr: EV49720
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Inop

Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

frankofobia

yupps, var det første jeg sjekket  ;) Men det er kanskje ikke så uvanlig å registrere bilene så fort de treffer asfalten i landet på masseproduserte vanlige biler. Så er ikke så bekymret lenger for at dette kan være noe noen har takket nei til.

Sitat fra: Inop på fredag 22. mars 2019, klokken 13:22
Ser ut som den bilen ble registrert 21 februar:

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EV49720
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

thorerik

Ikke for å være negativ, men den bilen ble registrert på en mr. Ahmad 21.02
Så stor mulighet for at dette er en bil som er returnert, eventuelt så har du fått opplyst feil chnr/regnr.

AAB26

Sitat fra: gaustabl på fredag 22. mars 2019, klokken 12:12
Jippi, fikk nå mail fra Tesla om levering på mandag. Dog stod det følgende;

Leveringsprofil
Fullfør følgende detaljer i din Tesla-konto: registrering, førerkortnummer, innbyttevalg, forsikring og betalingsmetode.

Men dette finner jeg ikke noe sted å legge inn.......

Jeg fikk beskjed om å legge inn personnummer på samme sted, men det finnes jo ikke.
Godt de vet hva de holder på med hos Tesla...

Rolf Gjerdsjø

Jeg fikk FI og VIN 11/2 (bestilling lagt 6/12), men bil? Næh, der er det ingen som vet. Hadde en krystallklar avtale om levering siste halvdel av mars, nå kunngjorde Delivery at de ikke aner når den kan leveres. Selv om bilen fysisk allerede står i Drammen. Kjenner jeg blir bra grinete av dette, og fra fredag om en uke blir jeg da gående uten bil.  >:(
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Fornybarbil

Håper det ordner seg! Det er helt tydelig at de har tatt seg vann over hodet når det gjelder å levere 5000 biler i Norge i løpet av mars. Jeg må kjøre dieselbil 150km daglig i en periode fordi jeg har uflaks med å være en av de siste som får bil ift "februar/mars"-levering. Har ingen tro på at jeg får bil neste uke.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 22. mars 2019, klokken 14:45
Håper det ordner seg! Det er helt tydelig at de har tatt seg vann over hodet når det gjelder å levere 5000 biler i Norge i løpet av mars. Jeg må kjøre dieselbil 150km daglig i en periode fordi jeg har uflaks med å være en av de siste som får bil ift "februar/mars"-levering. Har ingen tro på at jeg får bil neste uke.

Det er helt klart, men når du inngår en avtale med dem godt tid i forveien så forventer jeg at de overholder den. Men det var samme kaoset som da jeg fikk S'en, da ble midt i august plutselig til 26/9... og folk som bestilte, og fikk bygget bilen, mer enn en måned etter meg fikk sin lenge før meg. Aner ikke hva jeg har gjort for å havne blant de Tesla nedprioriterer, annet enn å ha lagt igjen nesten 1,3 mill på halvannet år.
Håper det løser seg for deg også, men har du ikke hørt noe nå, så ikke regn med at du får noe til uka.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA