Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota må bite i det sure eplet

Startet av Arha, torsdag 31. januar 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Amoss

Sitat fra: Arha på torsdag 31. januar 2019, klokken 23:18
Toyota har inngått batterisamarbeid med Panasonic, og melder seg på elbilkappløpet.
https://www.motor.no/artikler/2019/januar/toyota-tar-grep-for-okt-batteriproduksjon/

Nå ja, det er noen år siden Toyota offisielt "meldte seg på elbil-kappløpet", men da trodde haren at de hadde god tid, så de ville vente til de hadde faststoffbatterier.

Men nå har de altså funnet ut at de ikke lengre har tid til å vente og/eller at faststoffbatteriene tar lengre tid å utvikle enn de trodde. Flott at de tar på seg sprintskoene, men dumt at faststoffbatterien ikke er klare enda.

Men her er det jo ikke bare snakk om ett batterisamarbeid:
Sitat
Toyota vil bli majoritetseier i selskapet, ...
DETTE er vel egentlig den store nyheten! (om det stemmer)
Model S 85D

JorgenM

Dette bør applauderes av oss alle :)

Har sagt det før: den virkelige elbil-revolusjonen starter når Toyota kommer på banen :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Måkemannen

Faststoffbatterier skulle visst være klare i 2015-2020. Begynner å haste litt nå.

Amoss

Sitat fra: Måkemannen på fredag 01. februar 2019, klokken 22:48
Faststoffbatterier skulle visst være klare i 2015-2020. Begynner å haste litt nå.

Mulig jeg husker feil, men mener Toyota - da de sa de skulle satse på elbiler - snakket vel om 2023 eller noe slikt?

Men ja, har vært andre som har lovete det klart tidligere...
Model S 85D

Måkemannen

Sitat fra: Amoss på fredag 01. februar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: Måkemannen på fredag 01. februar 2019, klokken 22:48
Faststoffbatterier skulle visst være klare i 2015-2020. Begynner å haste litt nå.

Mulig jeg husker feil, men mener Toyota - da de sa de skulle satse på elbiler - snakket vel om 2023 eller noe slikt?

Men ja, har vært andre som har lovete det klart tidligere...

Tidspunktet har nok blitt flyttet etterhvert, på linken står det 2015-2020, mener jeg også har lest 2023 elns i andre artikler.

bno

De skulle ha det klart til sommer olympiaden i 2020

Troald

Mon tro om de forlater alle tanker om hydrogen? OL 2020 trekkes frem av hydrogenentusiastene som et den store hydrogenpresentasjonen og et vendepunkt....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Burger

Blir spennende å se. Jeg tror 2020-21 er da elbil blir billig nok til å bli ett usubsidiert altnativ. Klarer Toyota å omstille seg raskt nok? De har lang erfaring med hybrid, men VAG har jo erfaring med e-golf, iUp og e-Tron.

JorgenM: Toyota er nok der at de må omstille seg fort dersom de skal være med. ID plattformen til VAG skal selge biler i begynnelsen av neste år og uansett mengde så skal de ha batteri nok.

kilde: Frank Bekemeier, CTO, Productline e-Mobility under Fully Charged Show prøvekjører ID plattformen : https://www.youtube.com/watch?v=q2Tqw9LX3QE

Jeg er ikke fan av VAG, men forstår at de har enorm apell. Det blir spennende med lang industrierfaring, men litt tungrodd vs Tesla i 2021.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

olavxxx

Sitat fra: Amoss på fredag 01. februar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: Måkemannen på fredag 01. februar 2019, klokken 22:48
Faststoffbatterier skulle visst være klare i 2015-2020. Begynner å haste litt nå.

Mulig jeg husker feil, men mener Toyota - da de sa de skulle satse på elbiler - snakket vel om 2023 eller noe slikt?

Men ja, har vært andre som har lovete det klart tidligere...
Toyota har sagt mye rart, jeg tror de ikke helt klarte å gi slipp på hydrogenprosjektet sitt.
De var jo overbevist at alle skulle kjøre rundt med en strømgenerator og gasstank.

Klart at man fyller raskere hydrogen, men fins få stasjoner, det er mer kompleksitet og dyrere bil for tilsvarende ytelser. Drivstoffet er også mye dyrere enn strøm :P

Hydrogen tror jeg har mer livets rett blant for eksempel tungtransport.

Burger

Tror ikke hydrogen har noen fremtid i Norge til tungtransport heller. Tungtransport er forutsigbar og bedrifter er flinke til å regne TCO (total cost of ownership), slik at de kan regne seg frem til at å spare 1/3 av drivstoffskostnad ved ren el i stedet for hydrogen kan forsvare store batteripakker og løsninger for lading. Tror jeg gjorde regnestykket basert på forbruk fra Elon Musk på Tesla Semi og prisforskjell på kort og lang rekkevidde at man hadde spart inn til nytt batteriet på under tre år ved 5 enveisturer Trondheim Oslo i uka ved å ikke bruke  hydrogen dersom man regner at hydrogen bruker 3 ganger så mye strøm. Både hydrogen og el har samme fordel med at man får kraftigere motorer som gjør at reisetiden går fortere dersom det er mye hastighetsjustering og/eller bakker.

Mye kan løses med f.eks win-win situasjoner, Rema ol. får billigere varer ved at de tilbyr 44kw lading ved avlossing.
Bedrifter være med å sette opp eller lobbye for støtte til 150-350kw ladestasjoner for tungtransport der det er naturlig med lovpålagt pause og overnatting etc, 350kw ladere ved godsterminaler for lading under lossing.

Nå har jeg ikke detaljkunnspa, men hadde vært artig å sett ærlig regnestykke på hvor mye det ville ha kostet Norge for infrastruktur på å fått all tungtransport på land over til ren el.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på lørdag 02. februar 2019, klokken 12:48
Tror ikke hydrogen har noen fremtid i Norge til tungtransport heller. Tungtransport er forutsigbar og bedrifter er flinke til å regne TCO (total cost of ownership), slik at de kan regne seg frem til at å spare 1/3 av drivstoffskostnad ved ren el i stedet for hydrogen kan forsvare store batteripakker og løsninger for lading. Tror jeg gjorde regnestykket basert på forbruk fra Elon Musk på Tesla Semi og prisforskjell på kort og lang rekkevidde at man hadde spart inn til nytt batteriet på under tre år ved 5 enveisturer Trondheim Oslo i uka ved å ikke bruke  hydrogen dersom man regner at hydrogen bruker 3 ganger så mye strøm. Både hydrogen og el har samme fordel med at man får kraftigere motorer som gjør at reisetiden går fortere dersom det er mye hastighetsjustering og/eller bakker.

Enig. Hydrogen kan nok ha en nisje, men kun der det er viktig med utslippsfri drift samtidig som batteriteknologi legger for store begrensninger på driften og drivstoffkostnaden uansett er en veldig liten del av totalen.

I farten kan jeg tenke meg bruksområder som f.eks trucker på store lager, anleggsmaskiner til tunneldrift osv. Kanskje også gravemaskiner i byområder der det settes krav til utlippsfri drift og el-maskiner ikke har lang nok driftstid og/eller man ikke får fram nok strøm til hurtiglading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Toyota har et annet problem enn at de er sen over på elektrisitet, jeg personlig mener de har et imageproblem.
Med det mener jeg ikke at de er kjent for å ha lite trøbbel, men at de er kjent for at snitteieren er 50-60 år gammel mann med hatt og gåstokk.

Bilene de har laget som har vært "miljøbiler", har vært trege og veldig stygge.
Designspråket har blitt værre og værre, med merkelige kanter som blandes inn.

Hybrid er liksom det nærmeste Toyota kom "miljø", men da må man kjøre trinnløs girkasse i kombinasjon med en alt for liten motor, som gjør at den kjører på maks turtall og føles ut som et gummistrikk.

Så ja, de må ikke bare innovere med drivlinjen, de må ha seg en real makeover.

OhmPaPa

Joa - men gamle menn med hatt og gåstol trenger også å gå over til elbiler.  :D

I tillegg så er det en del pizzabud, drosjesjåfører og andre fellesbiler som er Toyota.

bno

#14
Sitat fra: olavxxx på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:14
......, men at de er kjent for at snitteieren er 50-60 år gammel mann med hatt og gåstokk.
Hva F... mener du med dette? >:( :D Biased fjortis eller? Kom hjem til meg så skal du få være med som passasjer noen runder på track med min Kawa ZX6R.

https://www.youtube.com/watch?v=ODyjebHq2RU

Tenker DU trenger rullator bort til nærmeste toalett etter turen. Jeg er snart 66 år og klar for det meste... :D Nettopp heimkommen etter å ha kjørt min Nissan EP300 pick-up 9000 Km på tre måneder på thailandske trafikkert veier. En trafikk kultur som tar pusten av de fleste. Da må man også ha hodet på rett plass og persepsjonskvoten inntakt.

Så cut the crap (hersketeknikk) og pass på deg sjøl ungdom. :+1: :D :D

Sitat fra: olavxxx på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:14
Så ja, de må ikke bare innovere med drivlinjen, de må ha seg en real makeover.
For øvrig når det gjelder Toyota så er jeg delvis enig. Synes nok at det er lite spenst i designet eks. vis en sak jeg vurderte når jeg kjøpte min Nissan Pick-Up i Asia. Det sagt synes jeg at denne bilen fra Toyota bærer bud om noe nytt. Denne kommer nå til Norge.
https://www.youtube.com/watch?v=A0-_W-zQkKQ

NB! Er ikke Toyota fanboy og har aldri eid en.

Nå ser jeg frem til min TM3 om en måneds tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA