Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera-e batteri vinter

Startet av rolfans, torsdag 31. januar 2019, klokken 11:22

« forrige - neste »

rolfans

Har i vinter reagert på at rekkevidden har blitt så mye mindre enn den var i fjor vinter og at batterimåleren sier at halve batteriet er brukt opp mens jeg bare har brukt ca 27kWh.

Så forrige uke kjøpte jeg meg en ODB2 bluetooth adapter og lastet ned et par apper for å få lest av dataene fra bilen for å se om batteriet virkelig hadde redustert kapasiteten med 6-7 KWh. Resultatet av de siste dagers tester er mildt sagt sjokkerende. De viser at heldigvis har ikke batteriets kappasitet blitt redusert så mye som fryktet, se bilde fra ODB fusion som sier at batteriets kappasitet fortsatt er 59,8 KWh. Men se på forskjellen på "battery displayed" og "state of charge HD RAW" Den sier at 29,8% av batteriet er igjen, men tilgjengelig for meg i går etter de siste dagers temperatur på fra -8 til -14 grader og ved stopp med batteri temperatur på 5 grader var bare 16%. Det vil altså si at de ved omprogrammeringa av bilen i sommer har lagt inn en eller annen helt på tryne algoritme som reservert hele 14% av batteriet altså hele ca 9KWh. Se bilde to for å se at jeg har brukt 43,4 KWh som stemmer med at det skulle vært ca 30% batteri igjen. Du kan ikke vise dette vedlegget. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dette vil si at rekkevidden min på vinteren er helt umulig å estimere, fordi jeg ikke har noen mulighet til å si hvor mye av batteriet jeg faktisk har tilgjengelig. Og at jeg på vinteren har mistet kanskje 40-50 km med rekkevidde.

Og dette har de gjort helt uten å informere om det på noen som helst måte.

Jeg er mildt sagt forbannet på de idiotiske ingenørene hos GM som har kommet opp med denne idiotiske algoritmen. Isteden for å bare kjøre batterie varmeren lengre, for den ser ut til å stoppe når batteriet når +4 grader.
>:(

Var interessant å se at varme elementet trekker hele 7500W maks. og batteri varmeren 2000W maks.

Skal sjekke mer frammover for å se hva som skjer når bilen står inne i varmen osv.


Arha

Denne så fin ut, hvilke(n) app(er) har du brukt?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Tellus

Sitat fra: rolfans på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:22
Har i vinter reagert på at rekkevidden har blitt så mye mindre enn den var i fjor vinter og at batterimåleren sier at halve batteriet er brukt opp mens jeg bare har brukt ca 27kWh.


Ved kalt batteri forsvinner ganske mye energi pga økt indre motstand i batteriet. Denne energien blir ikke tatt med i det bilen rapporterer av brukt energi.

De 59.8 kWh tipper jeg er brutto nominell verdi og er derfor lite interessant. Det som er interessant er som du sier at brutto SOC er 29.8% mens bilen rapporterer kun 16% gjenstående. Noe av dette er naturlig nedre buffer og noe skylder at SOC ikke er en proposjonal verdi med lagret energi i batteriet.

Ser ikke bort fra at programvaren vil øke bufferet i bunn når batteriet er kaldt, men det vet jeg lite om. Merker ikke noen forskjell denne vinteren sammenlignet med forrige vinter, men skal nok slite med å komme over 300 km selv med forvarmet bil og moderat hastighet.

Tom E.

Jeg har også reagert på at rekkevidden til bilen tilsynelatende har gått ned denne vinteren kontra forrige vinter. I fjor fikk jeg 270 - 290 km ut av bilen på vinteren. I år er dette redusert til 220 - 250 km virker det som.

Da jeg er usikker på om forholdende var like i fjor som i år er det kanskje litt for tidlig til å trekke noen bastant konklusjon enda, men jeg skal følge nøye med på forbruket fremover.

Vannkraft

Sitat fra: rolfans på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:22
Det vil altså si at de ved omprogrammeringa av bilen i sommer har lagt inn en eller annen helt på tryne algoritme som reservert hele 14% av batteriet altså hele ca 9KWh.

Hvilken software versjon har du?

Hos meg er det liten forskjell

Tellus

Ingen vits å se på GOM hvis dere kjører mange kort turer. Min viste nå at over 50% av energien gikk til å varme opp batteri og kupe  :)

Må nok ta den på en litt lengre tur for å få noe inntrykk av hva faktisk rekkevidde er.

Stikkkontakt

Denne helgen ble Opelen brukt til hytten for en gangs skyld. Full bil, ca 0 grader, 20/21 i bilen og mesteparten av veien med saltlake i veien.
450 høydemeter.
Opp 19,4kwh/100km
Ned 15,2kwh/100km

Typiske tall med I-Pace på samme strekningen
Opp 22-23,5
Ned 18-19

DagfinnN

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 11. februar 2019, klokken 09:02
Denne helgen ble Opelen brukt til hytten for en gangs skyld. Full bil, ca 0 grader, 20/21 i bilen og mesteparten av veien med saltlake i veien.
450 høydemeter.
Opp 19,4kwh/100km
Ned 15,2kwh/100km
Hjelper med langtur ser jeg. Jeg har kjørt småturer i Oslo området med min Opel siden nyttår i kulde, snø og slaps. Turene er rundt 10 km. Snittforbruket på disse turene nærmer seg 30kwh/100 km. Går tydeligvis med veldig mye til oppvarming.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Stikkkontakt

Sitat fra: DagfinnN på mandag 11. februar 2019, klokken 09:11
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 11. februar 2019, klokken 09:02
Denne helgen ble Opelen brukt til hytten for en gangs skyld. Full bil, ca 0 grader, 20/21 i bilen og mesteparten av veien med saltlake i veien.
450 høydemeter.
Opp 19,4kwh/100km
Ned 15,2kwh/100km
Hjelper med langtur ser jeg.

Ja, langtidsforbruket siden i oktober med fruen sin pendling inkl fergeturer har vært 22,8. Jaguaren har 25,2 i samme tidsrom.

Tellus

Sitat fra: DagfinnN på mandag 11. februar 2019, klokken 09:11
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 11. februar 2019, klokken 09:02
Denne helgen ble Opelen brukt til hytten for en gangs skyld. Full bil, ca 0 grader, 20/21 i bilen og mesteparten av veien med saltlake i veien.
450 høydemeter.
Opp 19,4kwh/100km
Ned 15,2kwh/100km
Hjelper med langtur ser jeg. Jeg har kjørt småturer i Oslo området med min Opel siden nyttår i kulde, snø og slaps. Turene er rundt 10 km. Snittforbruket på disse turene nærmer seg 30kwh/100 km. Går tydeligvis med veldig mye til oppvarming.

Husk at forvarming inkluderes i gjennomsnittsforbruket for Ampera-E. Vi må nullstille hvert gang vi kjører hvis vi ønsker å se sammenlignbare tall.

Como

Sitat fra: Tom E. på fredag 01. februar 2019, klokken 08:29
Jeg har også reagert på at rekkevidden til bilen tilsynelatende har gått ned denne vinteren kontra forrige vinter. I fjor fikk jeg 270 - 290 km ut av bilen på vinteren. I år er dette redusert til 220 - 250 km virker det som.
Jeg ser også de samme tallene.
Jeg mener det er en tydelig forskjell i rekkevidde før og etter oppgraderingen i sommer.
Kan det være at buffer i bunn ble økt etter flere tilfeller av biler som stoppet med 50km igjen på GOMen?
Er noe av dette bufferet tilgjengelig? Noen som har opplevd å kjøre langt mer enn GOM tilsier?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

Tellus

Sitat fra: Como på mandag 11. februar 2019, klokken 15:07
Sitat fra: Tom E. på fredag 01. februar 2019, klokken 08:29
Jeg har også reagert på at rekkevidden til bilen tilsynelatende har gått ned denne vinteren kontra forrige vinter. I fjor fikk jeg 270 - 290 km ut av bilen på vinteren. I år er dette redusert til 220 - 250 km virker det som.
Jeg ser også de samme tallene.
Jeg mener det er en tydelig forskjell i rekkevidde før og etter oppgraderingen i sommer.
Kan det være at buffer i bunn ble økt etter flere tilfeller av biler som stoppet med 50km igjen på GOMen?
Er noe av dette bufferet tilgjengelig? Noen som har opplevd å kjøre langt mer enn GOM tilsier?

Hva har rekkevidde med GOM å gjøre ? Dere må ut og kjøre langt for å kunne vurdere rekkevidde. Evnt. kjøre sammenlignbare turer fra 100% og se hvor mange % SOC som er på batteriet når turen er slutt. GOM er ekstremt sensitiv på hva slags kjøring og ikke minst hva slags forvarming som er gjort de siste dagene. Ved et tilfelle viste bilen min at over halvparten av benyttet energi hadde gått med til oppvarming av batteri og kupe. Blir ikke rare rekkeviddeprognoser av slikt. Hadde da også godt under 200 km estimert rekkevidde.

Nuller du ut forbruksmåleren etter ferdig forvarmet bil og tar en lengre tur vil du oppleve hva rekkevidden faktisk er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA