Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blir Model Y Teslas Passat?

Startet av kodax, torsdag 31. januar 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

kodax

Dersom denne kommer med omtrent samme rekkevidde og ikke så veldig mye dyrere, men bedre plass og kanskje bedre bakkeklaring enn M3, samt skikkelig bakluke, og mulighet for både takstativ, hengerfeste og 4WD, så burde alt ligge til rette for at dette er en bil svært mange i Norge vil ha. Spørsmålet blir vel kanskje hvor mange konkurrenter som har kommet på banen med tilsvarende biler (som feks VW ID Crozz), hvor mye Tesla klarer å levere, og kanskje hvordan service-situasjonen til Tesla oppfattes da.

(PS. Ikke bruk denne tråden til å diskutere eventuelle serviceproblemer ang Tesla, poenget mitt er at salget kan bli påvirket av hvordan folk tror det forholder seg, og ikke nødvendigvis hva som er realiteten.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Ja, tenk om de startet med det istedenfor sedan...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Er det noen grunn til å tro at den får lukket bagasjerom, annet enn at M3 har det? Er det mye dyrere?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer


kodax

SUV, CUV..kall det hva du vil, poenget er at Tesla nå kanskje kommer med noe som endelig kan erstatte "familiebilen" mange har i dag.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:08
Y skal være SUV ikke stasjonsvogn

Som Kodax er inne på - i likhet med Model X: CUV og ikke SUV, og det betyr i praksis en slags forvokst stasjonsvogn ;)
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på torsdag 31. januar 2019, klokken 15:57
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:08
Y skal være SUV ikke stasjonsvogn

Som Kodax er inne på - i likhet med Model X: CUV og ikke SUV, og det betyr i praksis en slags forvokst stasjonsvogn ;)
Her på berget har vi en klar forståelse av stv det er Passat, Mondeo osv ikke Cuv (som jeg nesten ikke vet hva er)

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 31. januar 2019, klokken 16:29
Her på berget har vi en klar forståelse av stv det er Passat, Mondeo osv ikke Cuv (som jeg nesten ikke vet hva er)

Du sier rett nok "nesten ikke vet ..." men for ordens skyld for de som overhode ikke vet:
https://no.wikipedia.org/wiki/CUV
SitatCrossover utility vehicle (CUV) er en betegnelse på de såkalte crossoverbiler, det vil si biler som ikke umiddelbart kan oppfattes som SUV eller personbil. To crossovverbiler kan være meget ulike, men de har ofte en noe høyere bakkeklarering og firehjulsdrift. Ofte er de basert på enten en SUV-plattform eller en vanlig personbilplattform, som Volvo XC70. Ettersom grensene for en CUV idag er utydelig, anses en del av disse å være SUV-er. Ettersom de kan brukes som personbiler har tilliten til dem økt siden brennstoff-forbruket er lavere.

Eller for å si det enklere: Det er en krysning av en personbil (stasjonsvogn?) og en SUV. I noen tilfeller er det rett og slett en personbil/stasjonsvogn med litt høyere bakkeklaring.

Ønsker selv ikke noen SUV, men kan kanskje akseptere litt høyere bakkeklaring på stasjonsvogna - dersom det er det Model Y blir. Ønsket meg strengt talt en Model 3 stv, men ville ikke hatt problemer med en Model 3 liftback (slik "sedanen" Model S har). Men etter at den ble avslørt som en ekte sedan så har jeg mer enn en gang vurdert om jeg ikke heller skal vente på Model Y. Nå vil jo den etter alle solemerker være presentert innen jeg kan få bestilt med rett batteri for meg, og det er kanskje likegreit, da jeg har bedre grunnlag til å vurdere dem mot hverandre :)
Model S 85D

Counterpointer

Håper Y blir mer SUV enn allroad stv. Liker Rivian og Bollinger mer enn E-tron for å si det sånn. Men I-Pace er jo CUV og den er superkul.......

Når en googler Model Y så er det en viss konsensus, og stv er nok den som er lengst unna!


daktari

Jeg tror de bør lage den vesentlig mer praktisk enn de kupeene over. V90/V60ish i det minste - full 240 flat kasse kan vi neppe håpe på. Spørsmålet er jo om de sikter seg inn på Kina, der X4 antagelig selger mer enn X3 - men ikke hos oss hyttefolket i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:03
Håper Y blir mer SUV enn allroad stv. Liker Rivian og Bollinger mer enn E-tron for å si det sånn. Men I-Pace er jo CUV og den er superkul.......

Tesla får nok en ekte SUV når de setter inn bakseter og får ett overbygg på Pickup'en. :)


Sitat fra: knut.aulie på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:03
Når en googler Model Y så er det en viss konsensus, og stv er nok den som er lengst unna!

Konsensusen går på at en frekk liten Model 3 har sneket seg innpå en stakkars uskyldig Model X ;)

Men, bare den får liftback'en så skal jeg være fornøyd. Men er egentlig ikke så glad i høye biler, men litt høyere enn Model 3 hadde nok ikke skadet. Blir den så høy (i forhold til lengde/bredde) som i3 så tror jeg nok jeg klarer meg fint med en sedan likevel... Jeg ikke ha stv/liftback, men hadde satt mest pris på det.
Model S 85D

creal

Model Y har et stort potensiale. Men Tesla må droppe falkevingedørene for at den skal få folkevognstatus. Om de ellers får god rekkevidde, bakkeklaring, firehjulstrekk og god plass til fem + bagasje, så treffer den perfekt etter nordmenns ønsker, og tilfeldigvis også perfekt ut i fra hva som mangler i elbilmarkedet idag.

Counterpointer

Stor luke bak MÅ den ha, kan aldri tenke meg noe annet.

Falkevingedører har de lært av og de kommer ikke på noen ny volummodell.

Ekstremt god aerodynamikk har Tesla på alle modeller så noen kasse kan vi nok ikke forvente oss.

Det jeg lurer på er hva som blir det spesielle med Y, det holder ikke med minimalismen til 3 i litt større boks?

Kanskje de kommer med fleksibelt interiør, mulighet til å flytte stoler mm og det ultimate hadde vært om de kom med AR (augmented reality).

Larsebass

Og for guds skyld, en praktisk løsning for frakt av ski med ellers full bil. Helst uten likkister, sugekopper o.l.
Tesla X75D.

Tellus

Håper Y kommer uten sære og upraktiske FW dører og at det kommer et ordentlig instrumentpanel. Da kan Y bli min første Tesla.

Håper også at bilen får lov til å se ut som en SUV/CUV og ikke som en oppblåst sedan. Aksepterer gladlig litt mer luftmotstand og litt mindre rekkevidde for looks  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA