Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blir Model Y Teslas Passat?

Startet av kodax, torsdag 31. januar 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

Amoss

#30
Sitat fra: z4rd på fredag 01. februar 2019, klokken 21:56
Men kun AR blir noe annet, litt enklere... det kan man integrere på et vanlig kamera f.eks. Finnes drøssevis av apps til smarttelefoner som støtter AR.

Sant, men litt upraktisk å se igjennom kamera eller titte på mobilen/hovedskjermen i bilen for å få med seg AR informasjon.

Sitat fra: z4rd på fredag 01. februar 2019, klokken 21:56
Likte for øvrig den blå varianten av "Y" som ble postet tidligere.

Selv likte jeg best den grønne. Både da jeg liker fargen, men også fordi den ser mer stasjonvogn-lik ut, mer flattrykt så den økte høyden ikke virker like malplassert som på den blå. Den siste var det ikke like lett å få noe godt inntrykk av pga. at vi så den i en annen vinkel.
Model S 85D

z4rd

Selvfølgelig mente jeg ikke at man skal ha en løsning ala mobiltelefon. Viste bare til applikasjoner i dag der AR benyttes. Skal det komme i bil så er det snakk om AR HUD på frontruta og/eller speil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

#32
Sitat fra: Tellus på fredag 01. februar 2019, klokken 13:21
Jeg har allerede en I-Pace. Den ska byttes ut etter 4-5 år. Passer vel bra med timing for model Y tipper jeg  8)

Smaken er forskjellig. Model S synes jeg fortsatt ser ok ut selv om den begynner å bli 'gammel' og det er svært mange av dem. Model X greier jeg bare ikke å like. Faktisk rett og slett stygg.
Jeg liker X bedre og bedre jo mer jeg innser at alt har en misjon. Den ser ut som den gjør nettopp for å ha så ekstremt god effektivitet. Funksjonelt design er en god ting.

Jeg hatet dørene på X før jeg fikk den selv, men nå hadde jeg aldri vært de foruten. Upraktisk på noen områder (innendørs med lav takhøyde), men for alt annet er de helt topp, spesielt for oss som har småbarn. Vi står under tak, med topp takhøyde, og fester unger i barnesete, mens andre står i regn og snø. Dunker heller ikke hodet på jentungen i dørkarmen, slik det stadig er i e-Golfen. Inn og ut av tredje seterad er også betydelig bedre enn i andre 7s SUVer. Når det er sagt, så tror jeg ikke Y kommer med FWD, på grunn av pris, men den kan heller ikke være noe lavere enn X hvis den skal ha det, så det kan også tale mot.

Og at du kan kalle X for en oppblåst sedan, hva da med den oppblåste Honda Civicen din?  ;D Jeg syns i-Pace er tøff forfra, men det ser fortsatt ut som de har tatt kupéen fra en liten bil og puttet den oppi en stor en, fra vinduskanten og opp. I tillegg har de ikke klart avslutningen på bilen, altså bakenden, der er det en hel haug med ting som er galt, minner meg alltid om en eldre Mitsubishi Lancer av en eller annen grunn.

Tellus

Ser at du har hatt en BMW X5 også. Vi har tydeligvis veldig forskjellig smak.

Jeg synes BMW X5 er det klart mest uheldige designet BMW har kommet opp med de siste 50 årene. Men den er stor og praktisk selvfølgelig.

Har selv hatt BMW så det er ikke det at jeg misliker bilene de produsere. X3 og X1 er ikke så verst uten at jeg vil kalle de designperler. X6 er fin på en litt 'bad ass' måte, men kanskje en litt annen klasse bil (er i klassen upraktiske store biler  :) )

Forøvrigs synes jeg Audi Q7 også er lite tiltalende. Audi e-tron er i så henseende langt penere. Er nok Audi's peneste SUV/CUV. Skal ikke så veldig mye til å innta den posisjonen kanskje.

Porsche Cayenne synes jeg er tiltalende selv om den begynner å bli en del år. Det går an å lage pene biler i denne klassen. Volvo XC90 hadde noen fine elementer inne når de viste frem konseptbilen, men når bilen ble lansert falt den igjennom synes jeg. Volvo kommer likevel unna med at de er Volvo. En Volvo trenger ikke være en designperle. XC60 er har forøvrig en litt heldigere fremtoning synes jeg.

I-Pace synes jeg er flott. Har hatt en del såkalte nye premiumbiler, men ingen ting som kommer i nærheten av I-Pace. Bilen ser flott ut og skiller seg ut fra alt annet som triller langs veien. Kjøreopplevelsen er fantastisk og jeg lar meg fortsatt begeistre over småting som f.eks. spylersystemet på vindusviskerne. Dette er jo helt genialt. Snodig at ikke flere bilfabrikanter bruker samme opplegg. Neppe Jaguar som har funnet opp dette. Har hatt Nissan Leaf så jeg vet hvor utrolig irriterende dårlige visker og spylesystem er. Håper siste generasjon Leaf har bedre viskersystem.

Hadde vært kjedelig om alle likte den samme bilen. For meg så blir det litt turn off når nesten alle naboene kjører rundt i lik bil. Andre føler det som trygt. Heldigvis er vi alle forskjellige  :)

Counterpointer


Tellus

Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. februar 2019, klokken 12:43
Tellus, hva er referansen til Model Y

Neppe første gang du har sett ting skli litt off topick regner jeg med  8)

Counterpointer

Burde tatt med gr også, ikke bare Tellus.

Heldigvis har jeg ALDRI vært off topik selv

Kenneth Mokkelbost

Jeg tror ikke Tesla skuler så mye på VW sine modeller når de tenker design og marked. Tror ikke Musk & co ser på VW som en direkte konkurrent (Audi kanskje, men ikke VW).

Så langt har de lagt listen slik at de konkurrerer mest mot BMW (i USA). Så jeg tror, og håper også, at Model Y blir en Tesla som designes for å trekke til seg (amerikanske) kunder som vanligvis ville valgt en BMW X3 eller X4. Kanskje mest sistnevnte. Både i pris og design.

I Norge vil Y bli mye billigere enn en X3 eller X4 fordi den ikke vil ha samme avgiftsregime, uansett om momsfritak fortsetter eller ikke.

DeepFu

Sitat fra: Kenneth Mokkelbost på tirsdag 05. februar 2019, klokken 19:29
Så langt har de lagt listen slik at de konkurrerer mest mot BMW (i USA). Så jeg tror, og håper også, at Model Y blir en Tesla som designes for å trekke til seg (amerikanske) kunder som vanligvis ville valgt en BMW X3 eller X4. Kanskje mest sistnevnte. Både i pris og design.

Jeg mener det ville være verst tenkelige resultat. Kan knapt tenke meg et mer meningsløst bilsegment enn coupe-suv'ene. Enten får de lage en skikkelig suv, eller så får de lage en skikkelig stasjonsvogn. AWD, hengerkrok, takrails er et must.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:27
Jeg mener det ville være verst tenkelige resultat. Kan knapt tenke meg et mer meningsløst bilsegment enn coupe-suv'ene. Enten får de lage en skikkelig suv, eller så får de lage en skikkelig stasjonsvogn. AWD, hengerkrok, takrails er et must.

Å lage en stasjonsvogn ville vært idioti. Det er stort sett bare i Nord-Europa vi kjøper stasjonsvogner, og vi har egentlig nesten sluttet med det vi også. Se på registreringsstatistikken, knapt en stasjonsvogn igjen å spore. VW selger litt Passat, men kun fordi de har GTE-modellen å selge. Resten av verden har aldri vært interessert i stasjonsvogner.

Tesla må lage biler folk vil kjøpe, og ser vi igjen på registreingsstatistikken så er det crossovere som selger best i det segmentet. En rendyrket SUV vil ha for høy luftmotstand og for lav rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DeepFu

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:07
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:27
Jeg mener det ville være verst tenkelige resultat. Kan knapt tenke meg et mer meningsløst bilsegment enn coupe-suv'ene. Enten får de lage en skikkelig suv, eller så får de lage en skikkelig stasjonsvogn. AWD, hengerkrok, takrails er et must.

Å lage en stasjonsvogn ville vært idioti. Det er stort sett bare i Nord-Europa vi kjøper stasjonsvogner, og vi har egentlig nesten sluttet med det vi også. Se på registreringsstatistikken, knapt en stasjonsvogn igjen å spore. VW selger litt Passat, men kun fordi de har GTE-modellen å selge. Resten av verden har aldri vært interessert i stasjonsvogner.

Tesla må lage biler folk vil kjøpe, og ser vi igjen på registreingsstatistikken så er det crossovere som selger best i det segmentet. En rendyrket SUV vil ha for høy luftmotstand og for lav rekkevidde.
Du har sikkert rett, men det er likevel synd hvis det skal bli vanskelig å få tak i praktiske biler fremover. Hva slags behov en "crossover" er ment å dekke skjønner jeg bare ikke. Forhåpentligvis får tyskerne ut fingeren de nest par-tre årene. Elektrisk Mondeo stv med awd og 40-50mil rekkevidde, ja takk!!!
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jkirkebo

#41
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. februar 2019, klokken 22:07
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:27
Jeg mener det ville være verst tenkelige resultat. Kan knapt tenke meg et mer meningsløst bilsegment enn coupe-suv'ene. Enten får de lage en skikkelig suv, eller så får de lage en skikkelig stasjonsvogn. AWD, hengerkrok, takrails er et must.

Å lage en stasjonsvogn ville vært idioti. Det er stort sett bare i Nord-Europa vi kjøper stasjonsvogner, og vi har egentlig nesten sluttet med det vi også. Se på registreringsstatistikken, knapt en stasjonsvogn igjen å spore. VW selger litt Passat, men kun fordi de har GTE-modellen å selge. Resten av verden har aldri vært interessert i stasjonsvogner.

Tesla må lage biler folk vil kjøpe, og ser vi igjen på registreingsstatistikken så er det crossovere som selger best i det segmentet. En rendyrket SUV vil ha for høy luftmotstand og for lav rekkevidde.
Du har sikkert rett, men det er likevel synd hvis det skal bli vanskelig å få tak i praktiske biler fremover. Hva slags behov en "crossover" er ment å dekke skjønner jeg bare ikke. Forhåpentligvis får tyskerne ut fingeren de nest par-tre årene. Elektrisk Mondeo stv med awd og 40-50mil rekkevidde, ja takk!!!

Mondeo var et godt eksempel. Fords tidligere storselger, som stadig lå høyt på listene. Nå er det ikke spor av den i noen statistikk, spørs om ikke den forsvinner ut av sortimentet etterhvert.

Om vi ser på salgslistene og utelukker elbilene er det biler som Volvo XC60, Toyota RAV4 og Toyota C-HR som dominerer. Skoda Octavia er vel den eneste ikke-hybrid stasjonsvogna som fortsatt selger brukbart, på 11. plass.

Biler som Audi A4 og A6 er borte fra listene for lengst, mens Q-serien klatrer kraftig. Mercedesen som selger best er GLC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Hvis en skulle ha noe som er en crossover så ville noe i likhet med Audi A4 allroad vært en god løsning!



Den er ikke så oppblåst som A6 og er jo en mellomting mellom stv og SUV.

Alternativt Volvo XC60 som er SUV men med ok aerodynamikk



Må jo bli i Tesla stil, men er enig i at coupe SUV er en dårlig ide da de ikke er praktiske.

Forøvrig har vel salget av Model 3 vist at vi tar en sedan om det er det vi får selv om vi vil ha hatch. Så treffer Tesla på pris og rekkevidde med Y også så kan de vel lage den som de vil også

Kenneth Mokkelbost

#43
Tror ikke det blir noe som ligner verken Audi A4 eller Volvo XC60, for jeg tror det blir for vanskelig å få luftmotstanden ned til et nivå Tesla vil være fornøyd med.

Dersom jeg googlet rett, har e-tron en luftmotstandskoeffisient (Cd) på 0,27 med virtuelle sidespeil og XC60 en Cd på 0,32. Sammenlignet med Model X som har 0,25 er det ganske mye. Og jeg tror ikke Tesla vil lage Model Y med høyere Cd enn det. Og da er nok mye av designet gitt også.

Noe jeg forresten synes er bra, for jeg vil heller ha en coupe-cuv enn en stasjonsvogn-cuv. Men det virker som jeg er eneste som mener det. :D

Øyvind.h

Jeg tror Tesla kan få Model Y til å se noenlunde bra ut, men de bør kutte bittelitt i luftmotstand-kravet. Har sett noen konseptskisser laget av ymse folk og det er mange fine varianter som sirkulerer. Litt usikker på baksetet dog med skrånene taklinje på en mindre bil. Jeg skulle inn i en X4 taxi for en stund siden. Da smalt jeg hodet øverst i dørkarmen fordi utformingen er som den er. Mulig man må opp på X6 størrelse for å få det til å funke, men X6 er virkelig ikke pen.
I-Pace ser bra ut fra noen vinkler, men merkelig fra andre.

Går de for en litt mer Porsche Macan avslutning på bilen tror jeg designet blir vellykket. Model Y hadde passet meg perfekt om et års tid. Kan bytte inn Model X mot en godt utstyrt Model Y og komme likt ut økonomisk sånn ca.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA