Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblem på P106 Electric

Startet av Helge, onsdag 30. januar 2019, klokken 22:02

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: timescape på søndag 03. mars 2019, klokken 12:06
Batteri type skal være 1
Sitat fra: Helge på mandag 04. mars 2019, klokken 16:06
EL-PSA der batteritype sto på 3 og da har vel ikke Elmo sjekket hva hans biler står med?
Min Saxo 1999 har batteritype=1.     P106'n er på utlån så den får jeg ikke sjekket nå.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

manny_nl

My saxo 1999 whas type 3 and i changed it to 1

did no see a big change in charging profile.

Screenshot_20190302-205848 (Custom).png

CitroenSaxo2002

Sitat fra: Helge på onsdag 27. februar 2019, klokken 12:54
Men som man kan se kommer IKKE spenningen høyt nok opp før ladingen stopper. Høyeste spenning var 148 V og selv etter tvungen omstart av lading (med ladehanske) kom ikke energimeteret over 90 % selv etter ladeforsøk 2 som også stoppet for tidlig.

Helge, jeg har lest litt i litteraturen som finnes på nett om SAFT batteriene, og dersom laderen fungerer som den skal, så er det kun to parametre som styrer "end of constant current charge":
1) 8,15V pr blokk (163V) - hvis verdi temperatur kompenseres (sjekk at temp føler er OK).
2) Pilotmeteret når 0.

Har du sjekket hva pilotmeter står på i ECU før du begynner lading? Dersom den er mye lavere enn hva utladet verdi skulle tilsi, så kan det hjelpe å endre verdien før lading. Alternativt starte en balanseringslading - som kan hjelpe dersom det er ujevnt potensiale i de forskjellige blokken.

Kanskje noe av dette vil hjelpe?

Helge

Har vært så mye på reise de siste ukene at jeg ikke har rukket å sjekke mer rundt dette. Reiser i morgen avgårde i 3 nye dager  ::) Men til helgen får jeg sikkert testet ut litt mer.

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på søndag 10. mars 2019, klokken 10:31
Helge, jeg har lest litt i litteraturen som finnes på nett om SAFT batteriene, og dersom laderen fungerer som den skal, så er det kun to parametre som styrer "end of constant current charge":
1) 8,15V pr blokk (163V) - hvis verdi temperatur kompenseres (sjekk at temp føler er OK).
2) Pilotmeteret når 0.

Har du sjekket hva pilotmeter står på i ECU før du begynner lading? Dersom den er mye lavere enn hva utladet verdi skulle tilsi, så kan det hjelpe å endre verdien før lading. Alternativt starte en balanseringslading - som kan hjelpe dersom det er ujevnt potensiale i de forskjellige blokken.

Ja har sjekket pilotmeter/ladeprosent med Checkelec før lading, men ikke med Lexia'n.

Problemet ser kun ut til å oppstå ved normallading - ikke ved balansering. Skal bytte til den mer stabile OBDII dongelen og måle spenning/strøm i en ny normal lading ladesyklus med kjent pilotmeter status før start.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Da har vi fått enda en variant. På enda en Saxo sjekket vi ECU parameterne med Checkelec og der sto batteritype på... nei ikke 3 og heller ikke 1.... men 10 (!)

Vi satte den til 1 og OJ... ECU parameterne ble annerledes. Mange verdier ble helt tullete og alt for høye. Noen ting forsvant slik som bremser og muligheten for å stille Ampere for bremselys.

Dette synes jeg virker veldig merkelig og litt utrygt for å si det mildt!  :( :o :o  :-\
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 12. mars 2019, klokken 23:07
Dette synes jeg virker veldig merkelig og litt utrygt for å si det mildt!  :( :o :o  :-\
Kanskje på tide å involvere Steens på engelsk ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Kan være der er hjælp at finde på det franske forum eller Steens :)

Batteri typen er et bit, kan være 1 eller 0.. (0=bly  1=nicd)

Hvis der er programmeret Bly, skal der også være en forbindelse i ledning til ECU. Men det bør der jo ikke være ?

Parametre kan ødelægges hvis 12V og HS batteri er/har været tilkoblet forkert..

At Checkelec kan vise 10 må Steens svare på..

Lidt fra manual:

Mvh.








Helge

So.... changing battery type to 1 with Checkelec caused a lot of problems!
- A lot of parameters changed to abnormal values (I have changed them back - however not sure all are correct)
- The car do not accept normal charging -> hazard warning light are blinking and yellow diode in ecometer lights up
- Water service charging do however work (this car had water service just 3000 km ago)
- The regenerating does not work
- The car will not go faster than approx. 30 kmph
- Charging light come on several volt before Robometer shows as low as 100 V
- Clear water lamp appeared in Checkelec and I cleared it by swiping but normal charging will still not work

This car had worked perfect for several month before changing battery type with Checkelec...??!!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

It was a lot more parameters that had changed by changing the battery type setting to 1. Scary!

Amongst others "Motorbremsstrøm" (motorbrake current) setting was only 2 A while it was 75 A on my other 2003 Saxo. Changing (back) to 75 A fixed one of the problems.

Connecting my old Lexia/XP laptop I discovered that Checkelec had not cleared waterservice. Clearing waterservice with Lexia made the Normal charging work again. (I expect the waterservice flag was on since the value for "vannfeil" (Water "alarm"?) was way off/too low after setting battery type to 1.

The only LARGE problem that remains now is that the car refuses to go faster than approx. 30 km/h. The car accelerate good (normal power) og to 25-30 km/h and then motor current drops if neccesary to zero (or charging if downhill) to keep the speed low enough! What... can cause this problem? HEEEEELP!  ??? :'( :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

Helge,

Would it be of any help, if I posted all the parameters read from my car by Checkelec? Or do you think any other parameters not visible in Checkelec has become compromised?

Helge

Yes, please post your settings. I do have 3 such cars (2 more than the 1 in question) to compare between, but I would appreciate another example (that is also not mine).

Theese car do have speed limiting settings!
- Speed that starts limiting
- Speed that allows max current limiting
- Maks speed

But they are normally set in the range 81 to 99 km/h and I feel the car is acting like theese settings are now set to 25 - 30 km/h. However Checkelec still show the values as 85, 95 and 99 km/h. Are there anything wrong with the speed signal? ...and why should that happen just because I did change the battery type setting?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

I made an EXCEL sheet of all paramaters late last year with plans to collect parameters from as many cars as possible. timescape and myself sheared it on email a few times.
Sadly - as I have said earler here - I have not done much with my cars since then - except driving. But timescape included all params from his car.
Please add colums for your car and share (I will also do so - "soon").

PS: Bummer. Only XLS is allowed, and my work-laptop does not allow me to downgrade XLSX to XLS >:(
I'll try with my home-PC later this weekend and update this
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Hi,
That is why you have to remote program parameters as started on the last picture - last line... :)
The ECU have 2 memories they have to be consistent.

In Checkelec you can change all parameters, this is good, but some will mess up ECU and require some other action.
Change Ah counters / battery type EC...
Lexia handel this by remote programming..

You can try Lexia (resetting AH counters did the trick for Me). Or remote program parameters..
But your fault may be different..
Newest version of Checkelec might save you, (no need for Lexia), see later here :)

So, I would wait and do nothing until Steens have responded. But.......
Changing "parameter ID file" in Checkelec to another no. May do the trick (see picture, Last line in ECU menu).
(I just changed to the next no.).

Hope It works for you :)

Br.



timescape

Sitat fra: Elmo på lørdag 16. mars 2019, klokken 12:28
I made an EXCEL sheet of all paramaters late last year with plans to collect parameters from as many cars as possible. timescape and myself sheared it on email a few times.
Sadly - as I have said earler here - I have not done much with my cars since then - except driving. But timescape included all params from his car.
Please add colums for your car and share (I will also do so - "soon").

PS: Bummer. Only XLS is allowed, and my work-laptop does not allow me to downgrade XLSX to XLS >:(
I'll try with my home-PC later this weekend and update this

Hi Elmo,
I have Added some new functions to the XLS.. Maybe we shall sync them again ?

Please be aware that changing a lot of parameters "back" can override settings and prevent you from saving/restore old data with "remote programming" / "change file ID"..

Br.

timescape

Note...
Remember.. When you do those "big" changes..
You must attach mains and charge for 2 min to store in ECU... See directions for remote programming in my previous mail.

(same if HS-battery and 12V has been disconnected for a long time. DC-DC do not run until you has charged shortly).

Br.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA