Skrevet av Emne: Ladeproblem på P106 Electric  (Lest 499 ganger)

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7400
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Ladeproblem på P106 Electric
« Svar #15 på: Fredag 08. Februar 2019, klokken 19:06 »
hvis batteri typen er 3. Er ECU nok med parmeter fejl.. (min blev 3 da ECU gik forkert. se mit tidligere link :) )..
Den skal være 1 med nicd batterier..

OK CitroenSaxo2002. Da antar jeg at den "reset'n" du gjorde, som økte SOC til 80% også har klart å sette batterypen til Blybatteri. Da er det kanskje ikke rart at den ikke lader fullt ?! 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 152.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 75.000 km hittil.

timescape

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 117
    • Vis profil
Sv: Ladeproblem på P106 Electric
« Svar #16 på: Fredag 08. Februar 2019, klokken 20:50 »
Da jeg havde fejlen fandt jeg dette på det franske forum:
http://www.vehiculeselectriques.fr/viewtopic.php?f=33&t=16412&sid=0f20ef0c0622725998b7d6fd80c6ae94
(brugte google translate på siden).

Du siger at du ikke har haft fejl lampe...
Men mine og din symtom passer med dette .. (se at batteri type her også 3 (fejlværdi)).
(Lexia siger type 3 er "high capacity NICD", men jeg kan kun finde at bly=0 og NICD=1 . Type 3 findes ikke)..

Prøv at satte batteri type til 1 og se om den ikke lader normalt igen :)

mvh

CitroenSaxo2002

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Ladeproblem på P106 Electric
« Svar #17 på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 13:51 »
Hei

Har nå endret batteritype fra 3 til 1. Leste også ut parametre fra ECU. De er som som følger:

info menyen:
Discharge                       890Ah
Overcharge                     1630Ah
Water refill counter          0Ah
Water refill threshold       870Ah (er klar over at dette er for høyt)

Battery
Number of elements          100
Nom capacity            90 Ah
Battery type             1 (endret fra 3)
Lim temp inf            48
Lim temp suppl                 53
Cum tim above lim         0

Gauge
Gauge               69.47
Gauge max            90.2
Gauge min            2

Charge
Vot thr               163V
Ref temp                   10
Coeff Ut T>Tref                -0.3
Coeff Ut T<Tref                -0.6
Const power phase max time   9h
Pilot meter            37 Ah
Charge threshold const volt phase   -10Ah
Fan dur after charge         0s

Normal charge
Overcharge current          7A
Overcharge coeff         7%
Overcharge fixed quantity       0Ah

Balancing Charge
Overcharge dur                 3.5hr
Trigg period            240Ah

Maint charge
Overcharge dur                 5hr
Overcharge cur                10A
Water needed            870Ah
Water fault thr            950Ah

Init charge
Max temp                   48C
Max duration                12.0h
Current                   10A
Pulse dur                   5 min

Fast charge
Min Temp                    -15C
Max temp sup            45C
Max temp inf            40C
Current                    150A
Max Volt                   162V
Temp coeff            -0.19V/C
Current coeff            0.1 V/A
Cap thres                    0Ah

PreCharge
Max dur                    12 min
Current                     10A

Ah Counters
Charge                    200Ah
Overcharge              0Ah
Overcharge cum         4190Ah
Discharge                    29050Ah

Hva tenker dere? Venter med å lade til i morgen.

Mvh
« Siste redigering: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 13:58 av CitroenSaxo2002 »

CitroenSaxo2002

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Ladeproblem på P106 Electric
« Svar #18 på: ſøndag 10. Februar 2019, klokken 16:42 »
Etter å ha endret til batteri type 1, så ser lade kurven anderledes ut! Den har tidligere ikke holdt konstant effekt/spenning. Så takk for tipset!

Et annet spørsmål er om noen har forsøkt å endre på "nominell kapasitet" i ECU til en verdi lavere enn 90Ah. Vil dette kunne gi en mer realistisk energimåler, dersom noen av blokkene er dårlige.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7400
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Ladeproblem på P106 Electric
« Svar #19 på: ſøndag 10. Februar 2019, klokken 21:16 »
Husk på at nominell kapasitet egentlig er 100Ah
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 152.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 75.000 km hittil.