Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblem på P106 Electric

Startet av Helge, onsdag 30. januar 2019, klokken 22:02

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: timescape på fredag 08. februar 2019, klokken 18:05
hvis batteri typen er 3. Er ECU nok med parmeter fejl.. (min blev 3 da ECU gik forkert. se mit tidligere link :) )..
Den skal være 1 med nicd batterier..

OK CitroenSaxo2002. Da antar jeg at den "reset'n" du gjorde, som økte SOC til 80% også har klart å sette batterypen til Blybatteri. Da er det kanskje ikke rart at den ikke lader fullt ?! 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Da jeg havde fejlen fandt jeg dette på det franske forum:
http://www.vehiculeselectriques.fr/viewtopic.php?f=33&t=16412&sid=0f20ef0c0622725998b7d6fd80c6ae94
(brugte google translate på siden).

Du siger at du ikke har haft fejl lampe...
Men mine og din symtom passer med dette .. (se at batteri type her også 3 (fejlværdi)).
(Lexia siger type 3 er "high capacity NICD", men jeg kan kun finde at bly=0 og NICD=1 . Type 3 findes ikke)..

Prøv at satte batteri type til 1 og se om den ikke lader normalt igen :)

mvh

CitroenSaxo2002

#17
Hei

Har nå endret batteritype fra 3 til 1. Leste også ut parametre fra ECU. De er som som følger:

info menyen:
Discharge                       890Ah
Overcharge                     1630Ah
Water refill counter          0Ah
Water refill threshold       870Ah (er klar over at dette er for høyt)

Battery
Number of elements          100
Nom capacity            90 Ah
Battery type             1 (endret fra 3)
Lim temp inf            48
Lim temp suppl                 53
Cum tim above lim         0

Gauge
Gauge               69.47
Gauge max            90.2
Gauge min            2

Charge
Vot thr               163V
Ref temp                   10
Coeff Ut T>Tref                -0.3
Coeff Ut T<Tref                -0.6
Const power phase max time   9h
Pilot meter            37 Ah
Charge threshold const volt phase   -10Ah
Fan dur after charge         0s

Normal charge
Overcharge current          7A
Overcharge coeff         7%
Overcharge fixed quantity       0Ah

Balancing Charge
Overcharge dur                 3.5hr
Trigg period            240Ah

Maint charge
Overcharge dur                 5hr
Overcharge cur                10A
Water needed            870Ah
Water fault thr            950Ah

Init charge
Max temp                   48C
Max duration                12.0h
Current                   10A
Pulse dur                   5 min

Fast charge
Min Temp                    -15C
Max temp sup            45C
Max temp inf            40C
Current                    150A
Max Volt                   162V
Temp coeff            -0.19V/C
Current coeff            0.1 V/A
Cap thres                    0Ah

PreCharge
Max dur                    12 min
Current                     10A

Ah Counters
Charge                    200Ah
Overcharge              0Ah
Overcharge cum         4190Ah
Discharge                    29050Ah

Hva tenker dere? Venter med å lade til i morgen.

Mvh

CitroenSaxo2002

Etter å ha endret til batteri type 1, så ser lade kurven anderledes ut! Den har tidligere ikke holdt konstant effekt/spenning. Så takk for tipset!

Et annet spørsmål er om noen har forsøkt å endre på "nominell kapasitet" i ECU til en verdi lavere enn 90Ah. Vil dette kunne gi en mer realistisk energimåler, dersom noen av blokkene er dårlige.

Elmo

Husk på at nominell kapasitet egentlig er 100Ah
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

#20
Sitat fra: CitroenSaxo2002 på torsdag 07. februar 2019, klokken 18:21
5. Batteritype: 3, står det hos meg. Hva er forskjellen på 1 og 3?

Sitat fra: timescape på fredag 08. februar 2019, klokken 18:05
hvis batteri typen er 3. Er ECU nok med parmeter fejl.. (min blev 3 da ECU gik forkert. se mit tidligere link :) )..
Den skal være 1 med nicd batterier..

Sitat fra: Elmo på fredag 08. februar 2019, klokken 19:06
Da antar jeg at den "reset'n" du gjorde, som økte SOC til 80% også har klart å sette batterypen til Blybatteri.

Hmmm...  :-\  Dette synes jeg er rart!!

Jeg har 2 stk Saxo 2003 og 1 stk P106 2001 og ALLE tre står med batteritype 3 i ECU'en!

Dette har jeg ikke lagt inn selv og disse 3 bilene har jeg kjøpt fra 3 forskjellige personer der bilene her i Norge også har vært hjemmehørende i 3 forskjellige områder:

Er 3 satt fra fabrikk?
...eller er det noen/flere her i Norge (verksted?) som har lagt inn 3?
...eller er det SÅ mange av disse elbilene som får batteritype 3 i ECU'en pga en feil?
...eller er det egentlig ikke feil at batteritypen står som 3? Jeg har KUN slitt med lading på 1 av mine 3 som har stått på batteritype 3 og det skjedde ikke før nå i vinter.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Til tross for at jeg er veldig usikker mht batteritype 1 vs 3 (alle mine tre EL-PSA'er har jo stått på 3 uten at jeg har satt dem på det og de har alle fungert fint i flere år) skiftet jeg nå i går 106'ens ECU fra batteritype 3 til 1. Deretter testet jeg på nytt lading på denne bilen som har ladet helt fint frem til nå i vinter, men nå altså har fått problemer.

Med batteritype 1 ser dette fortsatt ikke bra ut. Ladingen stopper FOR tidlig. Vannpumpen går, men spenningen når i ikke opp i nærheten av 163 V og ladingen stopper lenge før 100 % på energimeteret. Rekkevidden man får ut etter lading er alt for lav og etter at ladelampe har lyst opp under kjøring finner jeg fortsatt ikke tydelig dårlige batterier slik jeg har gjort mange ganger tidligere på mine 3 EL-PSA med påfølgende batteribytte. Snitt hvilespenning (etter ladelampe hadde tent) på alle tre kassene var ca 6,1 V og temmelig likt mellom de tre kassene. Som en kjapp stikkprøve åpnet jeg 3'er kassen (den enkleste) og testet batteriene der med batteritester og de ser helt ok ut.

Har lagt til en skjermkopi fra Checkelec som ble satt på ifm den siste oppladingen. Dessverre brukte jeg den ODBII enhenten jeg kjøpte først (billigst, men dessverre minst stabil) så Checkelec mistet kontakten med OBDII modulen ved 2 anledninger. Disse periodene har jeg sladdet med svart slik at det ikke skal kunne medføre forvirring. Det er jo bare rette streker mellom siste måleverdi før stopp i kommunikasjonen og første målepunkt etter kommunikasjonen kommer opp igjen.

Men som man kan se kommer IKKE spenningen høyt nok opp før ladingen stopper. Høyeste spenning var 148 V og selv etter tvungen omstart av lading (med ladehanske) kom ikke energimeteret over 90 % selv etter ladeforsøk 2 som også stoppet for tidlig.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Så for å oppsummere spørsmålene mine...

- Hva kan være galt som gjør at min P106 nå har begynt å oppføre seg helt feil ved lading?
- Hva er egentlig rett batteritype? Er virkelig type 3 feil når dette ser ut til å stå i ECU'en på "ganske mange" slike biler?
- Hvorfor står så mange EL-PSA med batteritype 3 i ECU'en dersom dette er feil innstilling?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Det har ikke vært behov for å mekke på PSAene våre på en stund :+1: så jeg har ikke tatt meg tid til å sjekke hva batteritype står på.
Men en måte å finne ut hva som er riktig verdi for hhv NiCd og Bly er vel å sette typen med Lexia og så lese den ut med Checklec
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. februar 2019, klokken 07:51
Det har ikke vært behov for å mekke på PSAene våre på en stund :+1: så jeg har ikke tatt meg tid til å sjekke hva batteritype står på.
Jeg ble så nysgjerrig på hva som sto i ECU'en på alle mine 3 gamle EL-PSA etter å ha lest det som er skrevet i denne tråden/diskusjonen. Siden det er så kjapt og enkelt med Checkelec brukte jeg det og ikke Lexia.

Sitat fra: Elmo på torsdag 28. februar 2019, klokken 07:51
Men en måte å finne ut hva som er riktig verdi for hhv NiCd og Bly er vel å sette typen med Lexia og så lese den ut med Checklec
Dette må prøves ja når jeg kommer hjem fra Oslo til helgen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

Helge,

Ser ut som om strøm under lading (den gule amper) kurven ikke er konstant under ladingen, og at den faller veldig raskt? Kan være noe der.

Helge

Er litt usikker på hva du mener, men det at ladestrømmen hurtig faller helt til null flere ganger under lading er helt normalt. Dette målte jeg på vår første EL-PSA (1998 106E) allerede i 2011. Det samme skjer på de 3 jeg har nå (2 stk Saxo 2003 og en 106E 2001). Dette lade-pause intervallet brukes av BMS'en til å sjekke batteri/ladestatus.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

timescape


Helge

Sitat fra: timescape på søndag 03. mars 2019, klokken 12:06
Batteri type skal være 1

Men hvorfor står så mange slike biler med batteritype 3 i sin ECU da??

Bare i denne tråden der 5 personer har skrevet innlegg er det så langt 4 stk. EL-PSA der batteritype sto på 3 og da har vel ikke Elmo sjekket hva hans biler står med?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

#29
Sitat fra: Helge på søndag 03. mars 2019, klokken 00:30
Er litt usikker på hva du mener, men det at ladestrømmen hurtig faller helt til null flere ganger under lading er helt normalt. Dette målte jeg på vår første EL-PSA (1998 106E) allerede i 2011. Det samme skjer på de 3 jeg har nå (2 stk Saxo 2003 og en 106E 2001). Dette lade-pause intervallet brukes av BMS'en til å sjekke batteri/ladestatus.

Ja det samme har jeg observert, "ladepausen" skjer hvert 28 minutt (ca), og da måler BMS systemet hvor mye spenningen på batteriet faller.

Jeg tenker mer på at ladestrømmen falt til 4A (etter minutt 144) på grafen du la ved. Dersom du kan få logget et nytt ladeforløp, så vil det hjelpe tror jeg. Ser også at spenningen er nærmest helt konstant i lengre tid (rett under 140V), noe som overrasker meg. Jeg har ikke sett tilsvarende før (jeg logger nå hver eneste oppladning).

Legger ved logg fra siste balanseringsladingScreenshot_2019-03-02-14-10-16-2.png (2 dager siden).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA