Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblem på P106 Electric

Startet av Helge, onsdag 30. januar 2019, klokken 22:02

« forrige - neste »

Helge

Den eldste av de tre PSA-elbilene jeg har per i dag er en 2001 P106. Jeg har hatt denne kortere tid enn begge Saxoene, men de snart 3 årene jeg har hatt den har den stort sett fungert helt fint. Det er min eldste nevø som har disponert bilen det meste av tiden og frem til nylig har det bare vært Webastoen som har fusket noen få ganger.

Med 13 "kalde grader" ;) kom imidlertid ladelampen usedvanlig tidlig (i følge min nevø) tidligere denne måneden, men etter det har det vært mulig å kjøre bilen ned til litt mer normalt lav SOC igjen. Så... før helgen stoppet lading av seg selv lenge før fulladet på energimeteret. Mandag kveld var vi ute og testet lading og kunne konstatere at lading sluttet av seg selv med meteret på ca 70 %. Ved frakobling og tilkobling av ladekabel igjen stopper lading da konsekvent etter relativt kort tid. Men vannpumpen summer og går og når vi koblet av slangen inn på toppen av ekspansjonstanken foran venstre forhjul så rant kjølevæsken godt ut av slangen (pumpen pumper). Checkelec viste også lave temperaturer på både batteri (-5) og elektronikk (+1) så lading stoppet i alle fall ikke på for høy temperatur.

Jeg så at lading sto på normallading og skiftet med Checkelec over til vannservicelading og da stoppet ikke lading lenger. Vi ladet til nålen var ca på 100 % streken (ikke godt over der det normalt ellers stopper), stoppet da lading manuelt og skiftet til normallading for neste lading. Vi har ikke rukket å ta en ny normallading enda.... men hva kan dette være?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Presisering: Når lading stopper ...stopper også vannpumpen, men vannpumpen går (tydelig) når lading pågår.
Med "tydelig" mener jeg at du hører lyd fra pumpen, kjenner en vibrering når man tar på pumpen og at kjølevæsken sirkulerer.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Nå er jeg på"tynn is" men . . . ladingen påvirkes vel av en temeraturavhengig motstand som sitter i radiatoren rett over potta til webastoen såvidt jeg vet.
Hvis det er samme ved vedtatte lading så kan du jo kanskje teste med å bytte med en av de andre bilene ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Bytte av denne (grønne) tempsensoren er jo verdt et forsøk dersom dette gjentar seg. Jeg har en splitter ny liggende som jeg hadde tenkt å teste med i den andre Saxoen da den har en sjuke med at vifta på radiatoren ofte starter en stund etter at bilen er parkert (men nesten utelukkende bare i fuktig vær!). I de samme periodene får jeg gjerne også elektrisk feil varsel lampe som viser seg som periodisk/intermitterende iso-feil når jeg sjekker feilkoder. Men nå har det vært kaldt og tørt i flere uker så disse feilene har ikke inntruffet og jeg har ikke husket å skifte sensor på den Saxoen  :P
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

#4
Hei

Jeg har erfart det samme på vår Saxo2002. Den har riktignok noen problemer med batteriene (som jeg skal få fikset - takk til Elmo for tips og veiledning). Men dette problemet har jeg observert flere ganger tidligere.

Har du monitorert ladesyklusen med Checkelec? Jeg har observert at ladeprogrammet stopper når spenningen på batteriet kommer opp i 160-162V. Dette har vært helt konsekvent hver gang med normal lading. Laderen stopper også opp flere ganger (korte pauser) under opplading og i følge gutta på Elbilmek her i Asker, så måler laderen da spenningsfallet. Dersom dette er innenfor en viss terskelverdi, fortsetter ladingen. Dersom det ikke er tilfelle, fortsetter ladingen med fase 2 (lav strømstyrke) i 15% av forhenværende ladetid.

Min hypotese er at det ved endringer i den indre motstanden i batteriene, så nås 160-162V tidligere enn forventet. Og dermed "stopper" ladingen før 100% er nådd.

Du kan også måle motstanden (temp sensoren). I følge manualen skal den være 1kOhm ved 42C, som da skal stoppe lading pga høy temperatur. Er den i nærheten av 1kOhm når den er kald, kan jo dette være problemet. Eller irring av kontaktene - som også kan øke motstanden.


Helge

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:40
...Har du monitorert ladesyklusen med Checkelec? Jeg har observert at ladeprogrammet stopper når spenningen på batteriet kommer opp i 160-162V. Dette har vært helt konsekvent hver gang med normal lading...
Jeg har ikke monitorert hele ladesyklusen med Checkelec, bare deler av den. Men allerede lenge før vi fikk tilgang på Checkelec brukte jeg Lexia/Lexia-klone og konstaterte at ladespenningen går langt over 160-162 V. For å dobbelsjekke Lexia programmet og de spenningene jeg så der dobbelsjekket jeg under lading på den bilen jeg har Robometer i og Robometeret bekreftet det Lexia viste nemlig at spenningen kan i perioder være over 170 V under lading.

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:40
...Laderen stopper også opp flere ganger (korte pauser) under opplading og i følge gutta på Elbilme  her i Asker, så måler laderen da spenningsfallet. Dersom dette er innenfor en viss terskelverdi, fortsetter ladingen. Dersom det ikke er tilfelle, fortsetter ladingen med fase 2 (lav strømstyrke) i 15% av forhenværende ladetid...
Allerede i 2011 målte jeg ladestrømmen og spenningen på nettsiden (230 V AC) med en Elspec G4430 under lading av en P106 og konstaterte disse ladepausene og at ladestrømmen ble satt ned til et vesentlig lavere nivå den siste delen av ladingen. Jeg antok da at det var BMS'en som sjekket batteritilstanden i disse pausene og fortsatte ladingen med normal eller redusert strøm og til slutt avsluttet lading basert blant annet på resultatet av batterisjekken i ladepausene.

Men ladingen stopper vel ikke alene basert på hva spenningen måles til i ladepausen? I så fall burde jo dårlige batteri ikke forårsake for tidlig stopp. Dårlige batteri vil vel ha lavere spenning når det ikke går ladestrøm inn på batteriene! De kan imidlertid kanskje få høyere spenning MED ladestrøm pga høyere indre motstand?

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:40
...Min hypotese er at det ved endringer i den indre motstanden i batteriene, så nås 160-162V tidligere enn forventet. Og dermed "stopper" ladingen før 100% er nådd...
Denne hypotesen kjøper jeg ikke "helt uten videre"  ;)  For det første går spenningen under lading over 170 V etter hva jeg har sett både på Robometer og på Lexia (men kanskje ikke alle ladetyper?) og for det andre er jeg usikker på hvilke signal stopp av ladingen baserer seg på: spenning i ladepause? spenning under lading? annet? Dessuten varierer det hvor tidlig ladingen stopper på denne "problembilen". Det skjedde første gang på ca 90 %, så skjedde det på ca 70 % før det skjedde på 95 % og nå siste gang ladet det helt til over 100 % igjen.

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 08:40...Du kan også måle motstanden (temp sensoren). I følge manualen skal den være 1kOhm ved 42C, som da skal stoppe lading pga høy temperatur. Er den i nærheten av 1kOhm når den er kald, kan jo dette være problemet. Eller irring av kontaktene - som også kan øke motstanden...
Det et godt råd å måle den gamle sensoren før jeg eventuelt bytter til den nye jeg har liggende   :+1:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

Dette er veldig intressant. Jeg har kun målt med Checkelec og dette programmet viser at ladefase 1 stopper ved ca 160V, deretter trer ladefase 2 inn, hvor det lades med lavere strøm i 15% av tiden benyttet i ladefase1. Dette er i henhold til hvordan normal lade program er beskrevet i manualen. Det som interesserer meg er at dere andre måler/har målt høyere ladespenning! Kan det være noe galt med laderen i vår bil?

Jeg legger ved et par normal ladeprogram som viser målt spenning over tid.

timescape

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:42
Dette er veldig intressant. Jeg har kun målt med Checkelec og dette programmet viser at ladefase 1 stopper ved ca 160V, deretter trer ladefase 2 inn, hvor det lades med lavere strøm i 15% av tiden benyttet i ladefase1. Dette er i henhold til hvordan normal lade program er beskrevet i manualen. Det som interesserer meg er at dere andre måler/har målt høyere ladespenning! Kan det være noe galt med laderen i vår bil?

Jeg legger ved et par normal ladeprogram som viser målt spenning over tid.

Hej,
163V er vist rigtigt.
Pilotmeter bør resette efter ladning. Hvilken værdi siger checkelec pilotmeter skal have ?
Du kan bruge Checkelec til at checke værdier for alle temperatur målinger...

vedlægger billeder af saft data og mine værdier..


mvh



CitroenSaxo2002

#8
Hei

Nå begynner jeg å forstå bedre hvordan dette henger sammen. Elmo har nevnt at temperatur sensoren har en innvirkning på ladeprogrammet. Og det ser vi jo fra den tabellen du viser, med Coeff Ut som kompenserer for varme/kalde batterier. Dersom temp sensoren da gir feil verdi, så vil jo f.eks. ladingen avsluttes før 100% er nådd.

Men, hvordan kan jeg fikse pilotmeteret? Mitt viser helt feil verdier nå. Etter at jeg måtte trekke ut shunten ved 3-kassen (bilen stoppet med ca 45-50%, 100m fra huset) hoppet den plutselig opp til 80% etterpå. Nå er den ikke pålitelig lenger. Jeg benytter Checkelec på hver kjøretur, og lader når spenningen begynner å falle ned i 105-110V ved pådrag rundt 80-100A.

Jeg sjekket verdiene mot dine med Checkelec. Alt er likt, men Pilot meter står på 28.5 Ah. Det var litt forskjell. Takk for at du deler dine parametre.

Mvh,

timescape

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på onsdag 06. februar 2019, klokken 19:14
Hei

Nå begynner jeg å forstå bedre hvordan dette henger sammen. Elmo har nevnt at temperatur sensoren har en innvirkning på ladeprogrammet. Og det ser vi jo fra den tabellen du viser, med Coeff Ut som kompenserer for varme/kalde batterier. Dersom temp sensoren da gir feil verdi, så vil jo f.eks. ladingen avsluttes før 100% er nådd.

Men, hvordan kan jeg fikse pilotmeteret? Mitt viser helt feil verdier nå. Etter at jeg måtte trekke ut shunten ved 3-kassen (bilen stoppet med ca 45-50%, 100m fra huset) hoppet den plutselig opp til 80% etterpå. Nå er den ikke pålitelig lenger. Jeg benytter Checkelec på hver kjøretur, og lader når spenningen begynner å falle ned i 105-110V ved pådrag rundt 80-100A.

Jeg sjekket verdiene mot dine med Checkelec. Alt er likt, men Pilot meter står på 28.5 Ah. Det var litt forskjell. Takk for at du deler dine parametre.

Mvh,

Hej,
Lyder mærkeligt..

Har 3 forslag:

1.
Check med Checkelec hvad pilot meter skulle vise (husk 0 i Checkelec = 100% pilot meter).
Pilot meter defekt ?

2.
Har du fejllampe i bilen. Udlæse fejl med checkelec ? (pære kan være sprunget i dashboard).
dersom, (jeg ved ikke om det er samme fejl du har):
Hvis bilen stoppede og du udtager sikring. Pilot meter derefter viser ca. 80%. Kan det være samme fejl som jeg havde.
ECU havde "parameter fejl" ...
Se: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42988.0
Jeg måtte resette AH counters med Lexia for at alt virkede igen..
Ved Checkelec kommer i en ny version på et tidspunkt hvor dette kan fixes.

3.
Vandservice needed? Pære i dash board sprunget ? (udlæse fejl checkelec)
Hvis ECU mener noget er galt med batterier som eksempel mangler vandservice. Vi ladetiden bliver forkortet (ingen overladning) for at beskytte batterier..

4.
ved ikke hvad det er for en temperatur sensor checkelec viser på lade grafen.
Check alle temp.sensor værdier med checkelec. Måske en af de andre er defekt..

5. Batteri typen skal være 1 og nominell baterikapasatit skal være 90Ah i Checkelec. (se billede).

Note. extra info :)
Pilotmeter er ikke intelligent..
- ECU tror batterier har 90Ah
- Pilometer % beregnes ud fra Strømmen (Ah afladet). + selvafladning parmetre.

Du ser at pilot falder langsomt fra 100% til 50-70 %. Hurtigere til sidst.
Grunden til dette er:
Antager du køre 50km/t
Hvis din batteri spænding er 130V ved 100A last når du køre giver du 13kw til motor..
Hvis din batteri spænding er 110V ved 100A last når du køre giver du 11kw til motor..

Men du har stadig brug 13kw for at køre samme hastighed 50km/t. Så med afladede/ikke gode batterier vil du skulle trykke mere på speeder.
Bilen skal bruge 118A ved 110V batteri for samme hastighed. = Batterier aflades flere Ah og pilot meter falder hurtigere til sidst :)

Efter fuld opladning bliver pilot meter counter resat og ECU mener den igen har 90Ah :)


mvh.



CitroenSaxo2002

Hei

Takk for tips!

1 - meteret er ikke defekt, tror jeg. :-)
2. Ingen feil lamper, ei ingen feil i Checkelec rapportert.
3. Vannservice utført 9 januar 2019.
4. Jeg tror Checkelec leser av temperatursensoren i radiatoren. Skal sjekke de andre temp sensor verdiene.
5. Batteritype: 3, står det hos meg. Hva er forskjellen på 1 og 3?
5. Dersom noen av batteriene er dårlige, så blir nominell kapasitet lavere. Det er nok dette som er problemet. Har målt litt lavere blokk spenning i 11 kassen en de andre.


Elmo

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på torsdag 07. februar 2019, klokken 18:21
5. Dersom noen av batteriene er dårlige, så blir nominell kapasitet lavere. Det er nok dette som er problemet. Har målt litt lavere blokk spenning i 11 kassen en de andre.
Jeg har aldri opplevd at dårlige blokker fører til at ladingen stopper før 100%
Har faktisk aldri opplevd at ladingen stopper før 100% utenom den gangen jeg hadde defekt kjølepumpe.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

CitroenSaxo2002

Hei Elmo

Det er jo veldig bra! På vår bil, så ladet(r) den til 100, deretter 95, så 90, og gradvis nedover til 80 og 75%. Når jeg så brukte Checkelec til å sette neste lading til "balansering", så ladet den til "over" 100% igjen. Deretter var det samme reduksjon i lading hver gang, frem til neste "balanserings-lading". Ved å monitorere lade forløpet med Checkelec så var det tydelig at 163V ble nådd tidligere og tidligere. Toppladings perioden ble også kortere og kortere (15% av fase 1), derfor ble det mer og mer galt. Mens balanserings ladingen har et lengre fase 2 forløp, og rettet opp i dette (som også er hensikten med det programmet). 

Det hele er veldig vanskelig å forstå, dersom dette ikke skyldes dårlige blokker. Da må det være noe i ECU parameterne som ikke er korrekt i forhold til sensorer som ikke gir rette verdier (elektronikken er jo fra 2002). Men, hvor skal man begynne å feilsøke, mon tro?

Helge, fikk du målt temp giveren i radiatoren?

mvh

Elmo

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:16
Da må det være noe i ECU parameterne som ikke er korrekt i forhold til sensorer som ikke gir rette verdier (elektronikken er jo fra 2002). Men, hvor skal man begynne å feilsøke, mon tro?

Kanskje prøvd å bytte ECUen ?? - bare for å se
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Sitat fra: Elmo på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:38
Sitat fra: CitroenSaxo2002 på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:16
Da må det være noe i ECU parameterne som ikke er korrekt i forhold til sensorer som ikke gir rette verdier (elektronikken er jo fra 2002). Men, hvor skal man begynne å feilsøke, mon tro?

Kanskje prøvd å bytte ECUen ?? - bare for å se

hvis batteri typen er 3. Er ECU nok med parmeter fejl.. (min blev 3 da ECU gik forkert. se mit tidligere link :) )..
Den skal være 1 med nicd batterier..

Hvad viser dine Ah counters i Checkelec ECU menu ?

Ah tellere:
-Lading
-Overlading
-Sum overlading
-Sum utlading

Vannservicelading:
-Overladingsvarighet
-Overladingsstrøm
-Grense for vannservicevarsel
-Grense for vannfeil

og dine Normallading parmeter:
-Overladingsstrøm
-Overladingskoeffisient
Overlading fast mengde

mvh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA